וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמי סגול: "לא ראיתי משבר כזה, השוק הריאלי יישאר למטה עוד הרבה זמן"

מאת אורה קורן

7.12.2008 / 7:00

הבעלים של כתר פלסטיק: היתה ירידה גדולה במכירות לארה"ב, בשיעורים של 30%-20% - אך היא נבלמה ? בכירים בתעשיה מספרים כיצד הם מתמודדים עם המשבר ביצוא



>> "ארבעים שנה אני בעסקים, ולא ראיתי משבר כזה כל חיי" - כך אמר בסוף השבוע סמי סגול, בעלי חברת כתר פלסטיק, מהחברות המובילות בעולם ביצור מוצרי פלסטיק לבית ולגן.



"היתה ירידה מאוד גדולה במכירות לארה"ב, בשיעורים של 20%-30%, והתחושה שהיא נבלמה. אם כי השוק נותר ברמתו הנמוכה ביותר. אבל אי אפשר להסיק מסקנות מדוייקות על בסיס תנודות יומיות, נדרשת פרספקטיבה של כמה חודשים כדי לקבוע בוודאות.

"באנגליה אין ירידה במכירות בפועל, אולם ישנה ירידה גדולה בתקבולים בדולרים, בגלל קריסת הפאונד מול היורו. כרגע הירידה באנגליה היא של כ-30%, ובניגוד לשוק האמריקאי, שם לא רואים עדיין שהיא נבלמת".



כתר פלסטיק הוקמה על ידי משפחת סגול והיא נשלטת בחלקים שווים על ידי האחים סמי ויצחק סגול. החברה פועלת מ-24 מפעלים ברחבי העולם (12 מהם בישראל), מעסיקה 4,750 עובדים והיצוא שלה יסתכם ב-2008 בכ-400 מיליון דולר. שווי החברה הוערך לפני כארבע שנים בכ-300 מיליון דולר. החברה צמחה בשנים האחרונות באמצעות מיזוגים, עם האליברט הצרפתית ולאחר מכן עם חלק מחטיבת הפלסטיק של חברת ראברמייד האמריקאית.



על רקע המשבר העולמי החלה כתר בפיטורי עובדים במפעליה ברחבי העולם, בכלל זה פוטרו בישראל כ-200 עובדים, מחציתם עונתיים. החברה אף סגרה את המפעל בתרדיון.



"אני לא חושב שאנחנו רואים את סוף הירידות במכירות וברווחים", אמר סגול. אני בטוח, שהמשבר יימשך עוד כמה רבעונים, אם כי אף אחד לא יכול להתנבא. למרות זאת, אנחנו אופטימים. אני מזהה גם הזדמנויות. מכיוון שישנה ירידה דרמטית במחירי התשומות מאוקטובר. ישנן גם המון הזדמנויות רכישה, אבל ישנה אי ודאות כה גדולה, שקשה להחליט. חלק מהחברות בתחום הפלסטיק, מחיריהן צנחו ב-50% והן בקשיים", הוסיף.



"אני משתתף בצערם של אלה שהיו למעלה וקרסו, זה מאוד כואב לי", אמר סגול והתייחס לפרסומים אחרונים על טייקונים שנקלעו למשבר. "אני בטוח, שרוב החברות שאינן ממונפות ושמנוהלות היטב יתגברו על המשבר. אנחנו בכתר לא צופים צמיחה ב-2009, אלא אם תהיה קונסולידציה (מיזוגים א.ק) של חברות. ואני בטוח שתהיה קונסולידציה, כי המצב קשה והכי חלשים נפגעים ראשונים. מבחינה פיננסית, הנפגעים הם אלה שהיו ממונפים", הוסיף סגול.



צבי עברי, מנהל איגוד הפלסטיקה בהתאחדות התעשיינים אמר, כי ניכרת ירידה של 7% בביקושים העולמיים בכל ענפי האגף, הכולל חברות דוגמת כתר פלסטיק, פלסטושק וגניגר המייצרת גם לתעשיית הרכב. הצפי הוא לירידה נוספת של 20% בהזמנות חדשות עד אמצע 2009. עיקר הפגיעה צפוי בחברות המייצאות לתעשיית הרכב האמריקאית.



עברי המחזיק בחברת אשפלסט, יצרנית אריזות, מייצא רק ב-1.5 מיליון דולר בשנה מתוך סך המכירות בהיקף של 15 מיליון דולר. "המשבר מורגש בירידה מהותית בקניות במגזר הצרכני בארה"ב, ואילו באירופה רק מתחילים להרגיש את הירידה", אמר עברי. ההיערכות לירידה בביקושים היא בצמצום הוצאות ובפיטורים. אנחנו מניחים, שכ-10% מכח האדם בענף, כ-2,000 עובדים, יפוטרו עד אמצע 2009", הוסיף עברי.



בהיי-טק מצפים לצמיחה



חלק מחברות היי-טק מעידות שהן לא חשות כלל ירידה בהזמנות. אחת מהן היא קבוצת ראד, שבבעלות האחים יהודה וזהר זיסאפל, הפעילה בתחומי תקשורת, מחשבים, וידיאו ותוכנה. "אנחנו לא מרגישים ירידה בביקושים ליצוא", אמר יהודה זיסאפל. "בכל משבר יש ביקוש לשינויים ולמנועי צמיחה חדשים, ובהיי-טק מאז המשבר גבר מאוד הביקוש לפתרונות שיאפשרו לעשות יותר בהשקעה פחותה", אמר זיסאפל.



לדבריו, הצפי הוא שכל חברות ההיי-טק יראו גם בשנה הבאה גידול במכירות. ואולם, הבעיה תישאר ברווחיות, שירדה ב-2008 בגלל התחזקות השקל מול הדולר. "אם היינו יכולים להסתמך על שער יציב, אפשר היה לתכנן צמיחה גדולה יותר במכירות. אבל עכשיו אנחנו צריכים להיות יותר זהירים בתכנון, והתוצאה תהיה שחברות לא ינצלו את מלוא הפוטנציאל שלהן", הוסיף זיסאפל.



קבוצת ראד נחשבת יצואנית גדולה בהיקף של כ-600 מיליון דולר בשנה. שוקי היעד ממשיכים בתהליך השינוי שהחל בשנים האחרונות, כאשר המזרח הרחוק מגדיל את חלקו בעוגת היצוא על חשבון הירידה ביצוא לארה"ב ולאירופה. כיום מתחלק היצוא של ראד בחלקים שווים בין שלושת שוקי היעד. "המשבר פוגע בכל השווקים, למרות שנדמה שארה"ב היא הנפגעת העיקרית", אמר זיסאפל. "העסקים לא כרגיל, לכן אנחנו נערכים בצורה זהירה לאפשרות של ירידה בביקושים, למרות שאני מאמין, שבסופו של דבר דווקא יהיה גידול במכירות", סיכם זיסאפל.



לחצי מחירים בענף הטקסטיל



בענף הטקסטיל נאבקים בירידה בביקושים ובלחצים להורדת מחירים. רמזי גבאי, שותף ומנכ"ל באופיס טקסטיל המייצאת ב-25 מיליון דולר אמר כי "משבר האשראי העולמי והתרסקות היורו הובילו ללחצים אדירים להורדת מחירים, תוך ניסיונות לצמצם ולבטל הזמנות".



יהלומים כאפיק חיסכון



אופיס טקסטיל מייצאת כלי מיטה ובדים לכלי מיטה. "מורגשת ירידה גדולה של לפחות 30% בביקושים להזמנות חדשות. באירו הירידה לא גדולה, אבל לחצי המחירים שם אדירים. ישנה אמנם ירידה במחיר מוצרי הגלם, אולם עד שנקבל את הגלם הזול יידרשו עוד חודשיים, ובינתיים, הלחצים להורדת מחירים הם מידיים", הוסיף גבאי.



המזרח הרחוק מנחית מכה נוספת על תעשיית הטקסטיל. "בגלל הירידה בביקושים במערב, יש ירידה בפעילות במזרח הרחוק שם החלו בהורדת מחירים פראית. זה כמובן מקשה עוד יותר על התחרות", אמר גבאי.



"אנחנו מהחברות היחידות בענף הטקסטיל שהרוויחו ברבעון השלישי של השנה", ציין גבאי. "לגבי 2009, אני לא צופה צמיחה. המשבר ייתן אותותיו גם בישראל, אם כי לא באחוזים כל כך גדולים כמו בשאר העולם", הוסיף. "אנחנו מתאימים מחירים כמיטב יכולתנו, לוחצים על ספקים ונאבקים על כל הזמנה. אני לא מפטר בשלב זה", הוסיף



בענף היהלומים מקווים עדיין, שככל שהמשבר יעמיק יפנו משקיעים ליהלומים כאפיק חיסכון. כדי להגיע לשם הם צריכים להוכיח שהערך שלו לא נשחק גם במשבר, ולצורך כך הסכימו מפיקות יהלומי גלם גדולות לצמצם אספקה בשיעורים חסרי תקדים של 30%-50%.



שמואל שניצר, בעלי חברת היהלומים מ.שניצר, הנחשבת לאחת מעשר היצואניות הגדולות בענף, אמר כי הירידה בביקוש ליהלומים נמשכת זמן רב, והנפילה הכואבת בביקושים התרחשה לפני כשלושה חודשים. "זה החל בהדרגה במשבר המשכנתאות הגרועות (סאבפריים) בארה"ב, התחלנו להרגיש את הירידה בביקושים דרך ההאטה במכירות תכשיטים. בהדרגה הירידה עברה גם לאירופה ולמזרח הרחוק", אמר שניצר.



"הירידה בביקוש ליהלומים נעה סביב 20%-30%. רובה בארה"ב בעוד שהשוק הסיני מפגין עדיין ביקושים בריאים יותר יחסית לשווקים אחרים", הוסיף שניצר. "הענף והפירמות ערוכים לירידה במכירות ב-2009 לעומת 2008. אם המיתון ייחלש באמצע השנה, המכירות של 2009 יישארו באותה רמה של 2008. אם המיתון והחשש מקריסת מוסדות פיננסיים יימשכו, אנשים עשויים לפנות ליהלומים כאפיק לחיסכון", אמר שניצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully