וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היצוא ב-2009 יירד ב-3% לפחות

אורה קורן

7.12.2008 / 7:00

מכון היצוא מעדכן תחזיות: "כשמדרגים את 20 הכלכלות הגדולות של היצוא הישראלי, שמהוות 85% מהיצוא, מתקבלים נתונים מאוד רעים"

"למרות הירידה הגורפת ביצוא בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2008, היצוא השנה יגדל במונחים דולרים ב-11% לעומת היצוא ב-2007 ויסתכם ב-79 מיליארד דולר. בכלל זה, יצוא סחורות, כולל יהלומים, יסתכם ב-56 מיליארד דולר ויצוא שירותים יסתכם ב-23 מיליארד דולר". כך אמר שאולי כצנלסו, סמנכ"ל במכון היצוא.

לדבריו, רוב הגידול נובע מעלייה חדה ביצוא ענפי הכימיה והפרמצבטיקה במחצית הראשונה של 2008. מאז, יצוא תעשיות הכימיה קרס עם הירידה התלולה במחירי חומרי הגלם בעולם. הירידה החדה ביצוא בחודשים אוקטובר-נובמבר נובעת ברובה מירידה ביצוא ההיי-טק.

"עד לפני כמה חודשים סברנו ש-2009 תסתיים בעלייה קלה של כ-2% ביצוא, אולם עתה אנחנו מעריכים, שהתוצאה תהיה קיפאון ביצוא השירותים וירידה של כ-3% ביצוא הסחורות", אמר כצנלסון. המהפך נובע משינוי תחזיות בפרסומים בינלאומיים על צפי לביקושים במדינות היצוא העיקריות ל-2009, שהולכים ויורדים ככל שהמשבר הפיננסי נמשך. "הכלכלות הגדולות בעולם, למעט סין, הודו ודרום קוריאה יהיו עם צמיחה שלילית בשנה הקרובה", אמר כצנלסון.

"כשמדרגים את 20 הכלכלות הגדולות של היצוא הישראלי, שמהוות 85% מהיצוא, מתקבלים נתונים מאוד רעים. אם היצוא שלנו יגדל באותו שיעור שהיבוא שלהן יתפתח, המצב שלנו יהיה הרבה יותר גרוע מהתחזית. התחזית מתבססת על הערכה שהתכווצות היצוא שלנו תהיה יותר קטנה מהתכווצות היבוא שלהן", הוסיף.

בניגוד לנתונים על האטה בצריכה בארה"ב ובמערב אירופה, בנתוני היצוא הישראלי לא ניכרת עדיין ירידה ביצוא מוצרי מזון והלבשה. "תהיה בהמשך ירידה אבל לא ברמת הקטסטרופה עליה שומעים בתחומי רכב ונדל"ן", אמר. "הבעיה הגדולה יותר תהיה בתחומי כימיה ופוספטים, תקשורת, מוצרי מתכת, מכונות וציוד. מצב לא טוב מסתמן בתחומי אלקטרוניקה ושבבים כבר מתחילת 2008", הוסיף.

על פי נתוני היצוא לחודשים ינואר-אוקטובר 2008 של מכון היצוא, לעומת ינואר-אוקטובר 2007, יצוא הסחורות עלה ב-20%. עם זאת, קצב הגידול יורד, כיוון שבינואר-ספטמבר 2008 העליה היתה 24%.

לדוגמה, יצוא רכיבים אלקטרונים ירד ב-6.2%, יצוא ציוד תעשייתי ירד ב-1.8%, יצוא כלי הובלה (כולל יצוא בטחוני) ירד ב-1.3%. מנגד עלו יצוא ציוד תקשורת ב-3.7% ויצוא טקסטיל והלבשה ב-2.7%.

"גם הביורוקרטיה אשמה

יו"ר מכון היצוא, דוד ארצי, קרא לממשלה להיעזר יותר ביכולות המכון כדי להניע תהליכים שנעצרים בביורוקרטיה הממשלתית.
"התקופה היא שעת חירום שמחייבת צעדים מידיים. המטרה להסיט פעילות משווקים נופלים לשווקים צומחים. סל המוצרים של ישראל מצוין, וכמו שהצלחנו שנים במערב, אפשר להצליח בשווקים האחרים", הוסיף.

"בשבועיים האחרונים היו פה שלוש משלחות, שהציגו פרויקטים ב-100 מיליארד דולר ל-15 השנים הבאות במזרח הרחוק ובאפריקה. אלה הזדמנויות שצריך לנצל", אמר ארצי.

לדבריו, ניצול ההזדמנויות מתעכב בגלל ביורוקרטיה, לכן, על הממשלה להחליט על הסטת תקציבים הקשורים ליצוא ממשרדי הממשלה השונים למכון היצוא, שאינו כפוף לאותן רגולציות. בנוסף, אם חברת הביטוח הממשלתית, אשרא, תעניק ביטוח יצוא גם ליצוא לטווח קצר, ניתן יהיה לקדם עסקאות ב-3 מיליארד דולר ש"תקועות". לדבריו, "אפשר להריץ יצוא לסין לפיליפינים, לרוסיה ולאינדונזיה, אבל לכל זה צריכים את אשרא, שתיתן ביטוח סיכונים גם לטווח קצר".

ארצי הוסיף, כי כשהמכון קיבל חלק מ-30 מיליון השקלים שנועדו לקידום היצוא, הוא החל לפעול במהירות והתקשר עם גורמים מקומיים בסין, יפאן, ברזיל, הודו ורוסיה לאיתור הזדמנויות עסקיות וליצירת מפגשים עסקיים בארץ ובחו"ל. "בעקבות ההתקשרויות ובניגוד לעבר, ייבנו תוכניות לביצוע. לא ידברו כללית על מידבור במונגוליה, אלא על תוכנית התפלת מים ספציפית בגוואנזו", הבטיח ארצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully