וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר חסר ההיגיון של מניית מעברות

רן שחם ועידו שגיא

7.12.2008 / 7:09

מניית מעברות נפלה באוקטובר למחיר ששיקף לה שווי של כמחצית מאחזקתה בחברה הבת מטרנה. במחיר כזה ניתן לקבל את כל שאר הפעילויות של מעברות ועוד מחצית ממטרנה בחינם



>> לא ברור לנו מה מאפיין יותר את הדינמיקה של המסחר בחודשים האחרונים: לחץ המכירה הכבד או היעדר הקנייה. בכל מקרה, השילוב של השניים הוא מתכון בטוח לירידות חדות.



מניות רבות חוו ירידות שערים חדות במחזורים נמוכים, ושוק ההון בכללותו סבל מהיעדר קונים. סבלו במיוחד המניות הבינוניות-קטנות, שיורדות לעתים בשיעור ניכר במחזורי מסחר של עשרות בודדות של אלפי שקלים או אף פחות מכך.

כאשר מתייצבת מעט הדינמיקה השלילית הזאת ומשוואת הביקוש וההיצע מתאזנת, המניות שצד הביקוש בהן מתעורר בולטות לטובה. בשבועות האחרונים אנו מתחילים לשים לב לשינוי מסוים, לירידה מסוימת בלחץ המכירה, במיוחד במניות שאינן נמנות עם המדדים המובילים. כאשר לחץ המכירה דועך והביקושים מתחילים להתגבר, התוצאה עשויה להיות עליות שערים נאות, אפילו בתקופה שאינה חיובית במיוחד. דוגמאות בתיק שלנו ניתן למצוא במגדל ובמעברות, שעלו בתוך חודש בכ-38% ו-25% בהתאמה, בהשוואה לירידה של 16% במדד ת"א 25.



מעברות שמייצרת מזון לתינוקות יכולה לשמש דוגמה טובה. לחברה יש פעילות שנחשבת לדפנסיווית, שכן אנשים יזדקקו למזון תינוקות גם בזמן המיתון, ולזכותה עומדת גם העסקה שחתמה למכירת חלק מפעילותה לקבוצת אסם-נסטלה. למרות כל אלה, מניית החברה איבדה בעשרת החודשים שהסתיימו באוקטובר האחרון כמעט מחצית מערכה.



אסם-נסטלה רכשה את השליטה במטרנה, החברת הבת של מעברות שעוסקת בייצור אבקות חלב לתינוקות, לפי שווי חברה של קרוב ל-500 מיליון שקל. אסם-נסטלה תשלם בעת החתימה הסופית של העסקה כ-249 מיליון שקל במזומן, ולמעברות תהיה אופציה למכור את המחצית השנייה בחברה בעתיד לפי תנאים טובים יותר.



למרות זאת, מניית מעברות ירדה בשיעור כה חד שבסוף אוקטובר האחרון היא נסחרה בשווי שנמוך ממחצית השווי שנקבע למטרנה בעסקה. חשוב לזכור שלמעברות יש עוד נכסים ופעילויות כמו ייצור תוספי מזון, ייצור מזון לבעלי חיים ופעילות בתחום המזון האורגני. גם לאחר העלייה של החודש האחרון, מעברות עדיין נסחרת בשווי נמוך מאוד של 350 מיליון שקל. עם זאת, נראה שמניית החברה מתחילה לקבל רוח גבית.



העסקה של מעברות עם אסם-נסטלה עדיין כרוכה באישור הממונה על ההגבלים העסקיים, ולכן עדיין קיים מימד של סיכון וחוסר ודאות שהיא תתממש. למרות זאת, נראה שישנם עדיין כמה משקיעים אמיצים שמוכנים לקחת סיכון ולהשקיע בחברה דפנסיווית, שגם במקרה של ביטול העסקה עם אסם תוכל לייצר ערך לבעלי המניות שלה ולחלק להם דיווידנדים נאים. מניית מעברות נהנית כעת גם מביקושים גוברים שנובעים מכניסה צפויה למדד ת"א 100 בתחילת 2009.



דוגמה בולטת עוד יותר לביקושים טכניים הנובעים מהשינוי במדדים היא חברת הביטוח מגדל. מגדל היא חברה גדולה שהפרידה שלה מת"א 100 נבעה מדרישות סף מחמירות של הבורסה בתל אביב בכל הקשור לשיעור אחזקות הציבור בה. בשל הצניחה בערכי השוק של המניות ואי עמידתן בקריטריונים אחרים של הבורסה, נאלצה הבורסה באחרונה להגמיש את תנאי הסף להיכללות במדדים. בלא שינוי שכזה, ת"א 100 היה עלול למנות לאחר העדכון רק 90 מניות.



הסיפור היפה במגדל הוא הכניסה הישירה שלה ממדד היתר לת"א 25, תוך דילוג מעל מדד ת"א 75. הכניסה לת"א 25 צפויה לגרור ביקוש טכני למניית מגדל מצד מכשירים עוקבי מדדים (תעודות סל וקרנות אינדקס). הציפיות האלה הובילו לביקוש ער למניית מגדל ולקפיצה במנייתה, למרות דו"ח כספי מאכזב שהיא פירסמה לרבעון השלישי.



בשל השינויים הקרובים במדדים אנו מבצעים החלפה בין מניית דסק"ש למניית אי.די.בי פיתוח, החברה האם של דסק"ש. ההחלפה נובעת מאפשרות הכניסה של אי.די.בי פיתוח למדד ת"א 100, דבר שיעורר בטווח הקצר את הביקושים אליה. לאחר השינוי במדדים ייתכן שנחזור להשקעה הישירה בדסק"ש.



בנוסף החלטנו לצרף לתיק את מניית הבינלאומי 5, בנק שנסחר כיום במכפיל הון של 0.36 בלבד. בינלאומי 5 תיכנס על חשבון מזומן והפחתה קלה של חלק מהמניות לצורך איזון משקולות בתיק. גם בתיק חו"ל אנו מגדילים מעט את האחזקה בכמה מניות על חשבון המזומן.



-



הכותבים הם עובדי בית ההשקעות אלטשולר שחם. רן שחם הוא מנכ"ל ועידו הוא אנליסט. הכתבה אינה מהווה המלצה לרכישת ני"ע



-



מניות שנמכרו: בתיק הישראלי נמכרה האחזקה במניות דסק"ש, וכן 100 מניות מעברות, 5 מניות פז נפט ו-80 מניות אקסלנס. מניות שנרכשו: בתיק הישראלי נרכשו 390 מניות אי.די.בי אחזקות ו-580 מניות הבינלאומי 5; בתיק חו"ל נרכשו 20 מניות GE, 20 מניות ויאוליה ו-80 מניות ABB



-



מדד ת"א 75



המדד המרכזי בבורסה בתל אביב, ת"א 100, כולל 100 מניות. קבוצה זו נחלקת לשתיים: 25 המניות הגדולות מרכיבות את מדד ת"א 25 (המעו"ף) ו-75 המניות הקטנות יותר מרכיבות את מדד ת"א 75



-



ביקוש טכני



ביקוש שנובע מכניסה של מניה למדד כלשהו. כניסה שכזו גורמת לביקוש מצד מכשירי השקעה עוקבי מדד, כמו קרנות אינדקס ותעודות סל



-



מניות היתר



מניות השורה השנייה בבורסה, אשר שוויין וסחירותן נמוכים בהרבה מאלה של מניות השורה הראשונה המשתייכות למדד ת"א 100

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully