וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Shadow banking system

עמי גינזבורג

7.12.2008 / 7:09



בנקאות צללים.

כינוי למערכת למתן אשראי שהתפתחה בקרב בתי ההשקעות של וול סטריט בעשורים האחרונים במקביל למערכת הבנקאות המסורתית. בנקאות הצללים התפוצצה במשבר הנוכחי, וכתוצאה מקריסתה נעלמו מהשטח בנקי ההשקעות בר סטרנס וליהמן ברדרס שהגיעו לפשיטת רגל. בנקי ההשקעות האחרים, מריל לינץ' (שנמכר לבנק אוף אמריקה), מורגן סטנלי וגולדמן סאקס, שינו את אופיים ונהפכו לבנקים מסחריים.



יש הכוללים תחת המונח בנקאות צללים גם גופי השקעה ייחודיים כמו קרנות גידור וקרנות השקעה ממונפות, שהמשבר האחרון סיבך אותן ומחייב אותן למכור נכסים בלחץ ובמחירי הפסד. המונח בנקאות צללים מיוחס למנהל ההשקעות האמריקאי פול מקולי מבית ההשקעות פימקו, המתמחה בהשקעות באג"ח.



המאפיין הבולט ביותר של בנקאות הצללים הוא העובדה שהיא לא זכתה לפיקוח צמוד של רשויות הפיקוח על המערכת הפיננסית. בנקי ההשקעות של וול סטריט לא חויבו על ידי הממשל בארה"ב להחזיק הון עצמי גבוה מספיק ביחס להתחייבויות שלהם, מה שאיפשר להם לעבוד עם מנופי אשראי גבוהים ומסוכנים. בנקי ההשקעות לא הוגבלו בהיקף האשראי שמותר להם לתת ולא זכו להגנה של הבנק המרכזי במקרה של דרישה לפירעון מיידי של התחייבויות, בדומה להגנה שמקבלים הבנקים המסחריים.



מאפיינים אלה איפשרו לבנקי ההשקעות לשחק משחק מסוכן: הם לוו כסף לטווח קצר (באמצעות הנפקות אג"ח קצרות וניירות ערך מסחריים שנפדים תוך כ-90 יום), והשקיעו אותו בנכסים שנפרעים על פני זמן ארוך. חלק גדול מאותם נכסים היו תיקי משכנתאות שהריבית והקרן עליהם משולמות על פני עשרות שנים.



כל עוד מעיין האשראי לטווח קצר המשיך לנבוע ושוק הנדל"ן גאה, לבנקי ההשקעות לא היה קושי לארוז את תיקי המשכנתאות לתוך אג"ח מיוחדות ולמכור אותן למשקיעים. הפעילות הזאת הניבה להם רווחים גבוהים, אבל כאשר הגלגל התהפך הם נתקעו עם נכסים שאין להם יכולת למכור ועם התחייבויות רבות שמועד פירעונן קרוב. המשחק המסוכן הזה לא היה בלעדי לבנקי ההשקעות של וול סטריט, וכמה מהבנקים המסחריים השתתפו בו גם הם, חלקם באמצעות ישויות שהוסתרו מחוץ למאזנים.



המשבר הפיננסי שמתחולל בעולם נובע במידה לא מעטה מבנקאות הצללים הלא מפוקחת, והצורך של גופים רבים לפרק את מנופי האשראי ואת מכשירי ההשקעה האקזוטיים שנבנו בתקופת הגאות. קריסתו של ליהמן ברדרס בספטמבר הגבירה את החשש מפני גל של פשיטות רגל בבנקים, חברות וגופים עסקיים, החריפה את הקיפאון בשוקי האשראי וגרמה לעצירה חדה בכלכלת העולם.



ginzburg@themarker.com.ami



-



מנוף אשראי



היחס שנמדד בין שני מקורות המימון של החברה - הון עצמי וחוב. ככל שהחוב גדול ביחס להון העצמי, המנוף הפיננסי של החברה גבוה יותר, ועמו גדלים גם פוטנציאל הרווח והסיכון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully