וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לחסוך מס על משכנתא ואוברדרפט

ג'ק בלנגה

7.12.2008 / 7:09

תכנון מס



>> רוב משקי הבית נמצאים ביתרת חובה (אוברדרפט) בחשבון העו"ש ומשלמים משכנתא הכוללת ריבית גבוהה. במקביל חוסכים רבים בתוכניות חיסכון ובקופות גמל על אף שהחובות לבנק כמו המשכנתא והאוברדרפט עולים על החיסכון. יש מי שנותנים הוראות קבע להפקדה לחיסכון גם כאשר כל הפקדה רק מגדילה את המינוס בעו"ש.

בפועל, משפחות רבות משלמות ריבית ועמלות בשנה בסכום גדול יותר מהריבית הצומחת להן מהחיסכון. כלומר, הוצאות מימון האשראי עולות על ההכנסות. בנוסף, רשות המסים רוצה חלק מהחיסכון הדמיוני הזה וגובה מס על רווח שהוא דמיוני. שימו לב: החוק אינו מונע קיזוז של הוצאות המימון כנגד הכנסות המימון.



כל ישראלי שיש לו יתרת חובה וגם תוכנית חיסכון או פיקדון בנקאי, זכאי לקזז את הוצאות הריבית על המינוס כנגד הכנסות הריבית בגין החסכונות. אם יבצעו כל הזכאים קיזוזי ריבית בגין שנים קודמות, 2004-2008, צפויים החזרי מס בסך מאות מיליוני שקלים.



יחיד המקבל ריבית ורווחים אחרים על פיקדון או תוכנית חיסכון בתאגיד בנקאי הצמודים למדד, חייב במס בשיעור 20%, וכאשר אין הצמדה מלאה למדד, המס הוא 15%. זהו מס בשיעור מוגבל. אחד התנאים לזכאות לשיעור המוגבל הוא שלא נתבעו בניכוי הוצאות ריבית והפרשי הצמדה כנגד ההכנסה בשל הפיקדון או תוכנית החיסכון.



ניתן לייחס את הוצאות הריבית לכל פיקדון או תוכנית חיסכון באופן ספציפי: בגין חלק מסוים מתוכניות החיסכון והפיקדונות אפשר לייחס הוצאות ריבית ולהתקזז עם רשות המסים, ואילו כנגד שאר הפיקדונות לא לבצע ייחוס הוצאות ריבית, ולכן להמשיך לקבל שיעור מס מוגבל.



ברוב המקרים, שיעור הוצאות הריבית על יתרת החובה או על הלוואה שנלקחה מהבנק יעלה על הכנסות הריבית מהפיקדון או תוכנית החיסכון, ולכן כדאי לבחון את כדאיות קיזוז הוצאות הריבית כנגד הכנסות הריבית בגין פיקדונות ותוכניות חיסכון. במקרים רבים ימצא החוסך כי כל המס אשר נוכה במקור ושולם לרשויות המס צריך להיות מוחזר, בתוספת הצמדה וריבית.



יש לציין כי לפי עמדת רשות המסים, כאשר ניתנת הטבה כלשהי כהנחה המקטינה את סכום הריבית שאמור להשתלם, תיחשב ההנחה כחלק מהכנסת הריבית. כך, סכום הקטנת ריבית בגין יתרות חובה תמורת הקטנות ריבית על פיקדון ייחשב כחלק מהכנסת הריבית על הפיקדון.



יש לזכור כי כאשר מייחסים הוצאות ריבית לפיקדונות או תוכניות חיסכון, מופרים התנאים לתשלום מס בשיעור מוגבל וחלים שיעורי המס השולי הרגילים של הנישום (47%). לטעמי, ראוי שהבנקים ייתנו ללקוחות מידע מדויק על הכנסות והוצאות הריבית בכל האפיקים באופן מצטבר מדי רבעון, כדי שהחוסך יבדוק את זכאותו להחזר מס. כדאי גם שהכנסת, רשות המסים והבנקים יפעלו לאפשר קיזוז ההוצאות על ידי הבנק, כך שהניכוי במקור יבוצע רק כאשר ההכנסות עולות על ההוצאות.



-



עו"ד ורו"ח בלנגה הוא מומחה בדיני מסים ושותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות' - jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully