וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזיות מתקדרות בארה"ב

רפי פרסיץ

7.12.2008 / 7:09



>> בחג ההודיה בשלהי נובמבר צרכו 300 מיליון אמריקאים 250 מיליון תרנגולי הודו. יום אחרי כן נהרו 50 מיליון אמריקאים לחנויות במגמה לנצל את המבצעים המסורתיים ערב חג המולד וראש השנה האזרחית. מחיר הבנזין פחת משיא של יותר מ 4-דולרים לגלון ביולי לפחות מ 2-דולרים לגלון.

עד כאן - הבשורות הטובות. פחות מרנינים הנתונים הרבעוניים והחודשיים שראו אור באחרונה. בחודש האחרון נצרכו ארבעה מיליון אמריקאים לדמי אבטלה - שגאתה מ-6.1% ל-6.7% מכוח העבודה. מתחילת השנה איבדו כשני מיליוני מועסקים את משרותיהם. שיעור המובטלים ל-2009 נאמד ב-9% מכוח העבודה. ברבע השלישי ב-2008 פחתו המכירות הקמעוניות ב-3.7%. אך טבעי שצרכנים שפוטרו ממשרותיהם, או חוששים מפיטורים, וחוסכים שנשחק שווי בתיהם, השקעותיהם ופנסיותיהם יצרכו פחות ויחסכו יותר.



7% מנוטלי המשכנתאות מוגדרים חדלי-פירעון. גורלן של שלוש ענקיות הרכב, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייסלר, תלוי בסעד שיושיט (או לא יושיט) להן הקונגרס. החזאים, המעדכנים באחרונה את תחזיותיהם מדי שבוע, צופים כרסום של 5% בשיעור הצמיחה ברבע הרביעי של 2008 ובעוד 3% ברבע הראשון של 2009.



נתוני ההזרמה שמרעיפים הממשל והבנק המרכזי לבנקים, לחברות ביטוח, לנוטלי משכנתאות ולסטודנטים דוויים - בין על ידי הדפסת כספים, בין על ידי הענקת ערבויות, בין על ידי רכישת מניות - הרקיעו ליותר משבעה טריליון (7,000 מיליארד) דולר, כמחצית תוצרה המקומי הגולמי של ארה"ב. ברק אובמה, נשיאה הדמוקרטי של ארה"ב, האמור לחנוך את כהונתו ב-20 בינואר 2009, מבטיח לפעול בתקופת כהונתו ליצירת 2.5 מיליון משרות חדשות, בין השאר באמצעות השקעה מאסיווית בתשתיות - גשרים, כבישים, בתי ספר, פיתוח אנרגיות שמש ורוח ועוד.



מיתון מסוכן מאינפלציה



לכאורה, עשויים הנטל התקציבי הכרוך ביישום מדיניותם הפזרנית של הממשל היוצא ושל הממשל הנכנס וקיצוצי הריבית התלולים בריבית הבסיס הדולרית (שצנחה ל-1%) ללבות את האינפלציה לרמה דו-ספרתית, כזו (20%) שהוריש ג'ימי קארטר לרונלד רייגן בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת. לעת עתה, מקובל על הכל שסכנה זו אינה מוחשית, שכן הנסיגות החדות בשערי הנפט (שנשק ל-40 דולר לחבית בסוף השבוע), הסחורות, המניות והנדל"ן ממתנות את סכנת האינפלציה.



יתר על כן, ינקפו חודשים רבים עד שתגביר הריבית הנמוכה את נכונותה של המערכת הבנקאית להרחיב את מצבת הלוואותיה. סביר גם שפול וולקר בן ה-81 (שהיה יו"ר הבנק המרכזי בתחילת שנות ה-80 וחילץ את ארה"ב ממארת האינפלציה), שמונה באחרונה יועצו של אובמה לאישוש המשק מן המשבר הנוכחי, ידאג לכך שתופעה זו לא תישנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully