וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ששלמה נס הבטיח ביולי התהפך בדצמבר

מאת שרית מנחם

7.12.2008 / 7:09

חברת יולי שוקי הון, שבשליטת שלמה נס והנרי קויפטל, גייסה יותר מ-100 מיליון שקל ששכבו להם עד היום בקופה. בשיא המשבר מחליטים נס ושותפו למכור את השליטה לחברת נדל"ן קפריסאית הפועלת בפולין וזקוקה למזומנים - לזעמם של בעלי האג"ח



>> ביום רביעי יתכנסו מחזיקי איגרות החוב של יולי שוקי הון הקטנה לאסיפה מעוררת יצרים. על הפרק: דיון במכירת השליטה בחברה מידי שלמה נס והנרי קויפטל לחברת נווסטיניו (Mavestinio Limited) הרשומה בקפריסין. החברה היא בשליטתם של שני ישראלים לשעבר, משה מידן ונתן סטוליאר.



החברה הקפריסית היא חברה יזמית שפועלת בלודג', פולין. אחרי סיומו של פרויקט שכלל חמישה בנייני מגורים הצמודים למרכז מסחרי, בכוונתה להתחיל לבנות על קרקע נוספת שבבעלותה. לצורך זה היא צריכה מזומנים, ומכאן העניין שלה ביולי שוקי הון, שקופתה תפוחה.

נס וקויפטל מקדמים את העסקה, אך בעלי האג"ח של יולי טוענים כי זו מכירה שנעשית על חשבונם ודורשים לבטלה. חלקם אף דורשים פירעון מיידי. "אם תצא העסקה לפועל, יעלו הסיכונים לכסף שלנו. רכשנו את האג"ח מכיוון שהאמנו בשיקול הדעת של בעלי השליטה ביולי, קויפטל ונס. לא חשבנו לתת את הכסף לחברה קפריסית אלמונית, לא שקופה ולא מדווחת", הם מסבירים.



את התגובות הקרות של שוק ההון לעסקה הנרקמת היה ניתן לראות גם במסכי הבורסה: מיום פרסום ההודעה בנוגע למכירה השליטה ביולי שוקי הון לפני כשבועיים, נשחק מחיר האג"ח של החברה בכ-15%. כיום היא נסחרת בתשואת זבל של כ-49%.



יולי שוקי הון גייסה במאי 2007, בשיא האופוריה בשווקים, 116 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, אך מאז לא השתמשה בכסף. החברה נסחרת בשווי צנוע של 11 מיליון שקל. מבחינת בעלי האג"ח מצב החברה מאז הגיוס לא הורע, שכן הכסף נשאר בקופה. אלא שהעסקה החדשה שאותה רקח נס מאיימת עליהם - והם כועסים.



"זו עילה לפירעון מיידי, אפילו להליכים משפטיים", אומר בכיר בשוק. "בחברה הזו אין דבר למעט הכסף שלנו, ועכשיו מישהו משתלט עליו. זה לא אינטליגנטי ולא הוגן מצדו של נס לצאת למהלך שכזה. באנו בגללו, בגלל המוניטין שלו. הוא צריך להיות נקי כפיים ולוותר". "זו סתם חזירות", מוסיף מנהל אחר.



ביולי דוחים את הטענות וטוענים שאין כאן עילה לפירעון מיידי. כנראה שבצדק, הרי אפילו על ביטחונות כנגד האג"ח הם לא התחייבו. ובכל זאת, לכל ברור שהכסף גויס בגלל השמות שמאחורי החברה, נס וקויפטל, שהצליחו לשכנע את המשקיעים שהם ז'יטון בטוח.



קויפטל רכש את השליטה (49%) בשלד הבורסאי יולי שוקי הון בתחילת 2007. במארס, בעיצומה של החגיגה הפיננסית בעולם, הצהיר על תוכניות גדולות: להתמקד בנדל"ן ובעיקר בהשקעות בעלות ערך מוסף בדרך של נקיטת פעילויות השבחה שייצרו ערך גבוה יותר. הכוונה של נס וקויפטל היתה לרכוש מתחמי נדל"ן מסחריים, להשביח אותם, ולמכור בתקופה קצרה, בדרך כלל לא יותר משלוש שנים. לקויפטל כבר היה קילומטרז' בתחום. הוא רשם עסקות מוצלחות מסוג זה בארה"ב, מה שנתן רוח גבית לגיוס החוב חודשיים לאחר מכן.



כשנה לאחר הגיוס, באפריל השנה, הודיעה יולי שהיא בוחנת את מכירת השליטה בחברה. באחרונה היא עידכנה את המשקיעים על העסקה הנרקמת: יולי התקשרה עם חברה קפריסית יזמית בעלת פרויקטים ושטחים בפולין בהסכם להחלפת מניות. במסגרת העסקה יוקצו לחברה הקפריסית 83% ממניות יולי שוקי הון ובתמורה יוקצו ליולי 27%-35% מניות של החברה הקפריסית. ההקצאה המדויקת תלויה בהערכת השווי של הפרויקטים בפולין, המוערכים בשווי של 186-265 מיליון שקל.



אפשר להבין את ההתנגדות של המשקיעים: לקבל נכסי מקרקעין בפולין תמורת ויתור על שליטה בקופה תפוחה לא נשמע כעסקה אטרקטיווית בימים אלו.



דווקא עד היום המשקיעים בירכו על שיקול הדעת הנכון של הנהלת החברה, שהחליטה לא להיכנס לפעילות בתקופה משברית ותנודתית. ואולם עכשיו, כשבקופה שוכבים 102.5 מיליון שקל וליולי יש הון עצמי של 5.5 מיליון שקל, איש אינו מוכן לקחת סיכון בהרפתקה מיותרת במזרח אירופה.



נתון נוסף שלא עודד את המשקעים הוא תנאי העסקה בעבור בעלי השליטה תמורת כספם של המשקיעים (החברה היא שלד, וכל מה שיש בה שייך למשקיעים). קויפטל יקבל תמורת חלקו (שהידלל ל-40.87%) 21 מיליון שקל. מהם כ-4 מיליון במזומן וחלקם בצורת התחייבות שייתנו בעלי השליטה החדשים (אופציית PUT) לרכישת מניותיהם. קבוצת שלמה נס תקבל כ-7 מיליון שקל באמצעות התחייבות בעלי השליטה החדשים (אופציית PUT) לרכוש את מניותיהם.



בנוסף, יקבלו נס וקובי זילבר (בעל עניין ביולי שוקי הון ודירקטור בה), אופציה לארבע שנים לרכוש כ-23 מיליון מניות בשווי של כ-55 אגורות למניה מבעלי השליטה החדשים. כך, מקבלים בעלי השליטה התחייבות לשווי מינימלי של אחזקותיהם, עם אופציה עתידית, המגלמת בפני עצמה הטבה לא מבוטלת. מחזיקי האג"ח חוששים שהתמורה שתשולם לבעלי השליטה הקיימים תגולגל בסופו של דבר מקופת המזומנים של יולי.



זילבר דוחה את הטענות הקשות: "מצבם של מחזיקי האג"ח ישתפר ולא יורע. עד היום נהגנו אחריות בכל הנוגע לפעילות החברה. קיבלנו הצעות רבות למכירת הפעילות ודחינו אותן. נמשיך לנהוג אחריות רבה כלפי המשקיעים שלנו, בעלי המניות ומחזיקי האג"ח. אנו פועלים לצירוף משקיעים מנוסים לחברה, כדי להגדיל את בסיס ההון של יולי, בצד שירות החוב של החברה. העסקה עם החברה הקפריסית היא עסקה מותנית. לפנינו בדיקות נאותות, הערכות שווי ובדיקות מיתאר.



"התהליך ייקח עוד כמה חודשים. בתום הבדיקה יהיו בידינו כל הנתונים הרלוונטיים, ורק אז יוכלו לשפוט בעלי החוב ומחזיקי המניות את העסקה בצורה מפוקחת ועניינית. הכסף שיולי גייסה מיועד לעסקות חדשות. העסקה היא מעין כרית ביטחון לחברה, בדמות יציקת פעילות, שלהערכתנו תתגלה כאיכותית.



"הכסף בקופתה של יולי יופנה להשקעות חדשות. שלמה ואני נשארים בחברה לתקופה ארוכה. אופציית הפוט היא לתקופה של לפחות 4 שנים. שלמה גם נשאר בדירקטוריון החברה. אנחנו רואים את עצמנו כשותפים מלאים יחד אם השותפים החדשים. היינו רגישים לצורך של השוק להמשיך עם החברה. זו הסיבה שבחרנו בעסקה שמאפשרת לנו להמשיך ולהיות מעורבים בחברה יחד עם השותפים החדשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully