וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי השכירות בת"א ירדו ב-8% בממוצע

גיא ליברמן

7.12.2008 / 9:13

סקר yad2 : ירידה של 2.5% גם במחירי הדירות בת"א. ערים נוספות בירידה: בת ורמת השרון. באזור הצפון דווקא נרשמו עליות


נא לפתוח יומנים ולסמן את נובמבר כחודש הראשון שבו החלו מחירי השכירויות בישראל לרדת. אם בחודשים האחרונים נרשמו ירידות בערים ספורות בלבד, כעת כבר מדובר במגמה כמעט גורפת, למעט אזור הצפון. לעומת זאת, מחירי הדירות למכירה עדיין אינם יורדים, לפחות לא על פי מדד זה, המתבסס על מודעות המוכרים.

המוכרים, כפי שעולה מאנשי נדל"ן רבים בכל רחבי הארץ, עוד לא מוכנים להסתגל למציאות של ירידות מחירים, כך שעסקאות רבות אינן מגיעות לכדי מימוש. נתון זה מקבל משנה תוקף בהשוואה של מספר המודעות באתר yad2 בנובמבר לעומת אוקטובר, המראה ירידה של 22% במספר המודעות, מה שמצביע על ירידה בנכונותם של בעלי הדירות לבצע עסקות מכירה.

הערים שבהן חלו ירידות המחירים החדות ביותר בנובמבר ­ ברמה של 2.5%-3% ­ הן בת ים, תל אביב ורמת השרון. הירידות החדות ביותר בערים אלה הן בתחום הדירות הגדולות בנות חמישה חדרים.

על פי המדד, בבת ים נרשמה ירידה של 10.1% במחירי דירות כאלה, לרמה של כ-1.5 מיליון שקל בממוצע; בתל אביב חלה ירידה של 6.6% בדירות מסוג זה, ומחירן הממוצע הוא 2.12 מיליון שקל; וברמת השרון ירדו המחירים ב-5.1% בממוצע בדירות אלה ל-2.3 מיליון שקל. יש לציין כי בחודשים האחרונים מצביע המדד על שינויים דרמטיים במגמה של דירות חמישה חדרים בערים אלה, לאחר שבאוקטובר עלו דירות חמישה חדרים בבת ים וברמת השרון ב-7%-8%.

מפילוח על פי אזורים, עולה כי בעוד שבערי המרכז נרשמה יציבות במחירי הדירות, באזור הצפון עלו המחירים ב-2.3% בממוצע. העליות החדות ביותר נרשמו בנהריה ובקרית מוצקין. גם בירושלים נרשמה עליית מחירים בנובמבר ­של כ-2.5%.

מכל ערי המרכז, נראה כי בעלי הדירות ברחובות מרגישים כחסינים ביותר בפני ירידות המחירים. העיר מציגה עלייה ממוצעת של 2.3% בתחום הדירות למכירה לעומת אוקטובר. אין מדובר בעלייה חד פעמית, לאחר שנרשמה עלייה דומה באוקטובר לעומת ספטמבר.

גם רמת גן מראה סימני עלייה. לאחר שרשמה באוקטובר עלייה ממוצעת של 1.6% לעומת ספטמבר במחירי הדירות, כעת רושמת העיר עלייה של 1.9%. כדאי לשים לב גם למודיעין, שם נרשמו עליות מחירים גבוהות בשנה האחרונה, ובחודשיים האחרונים התהפכה המגמה לירידות של 1% ו-1.3% בכל חודש.

ירידות במחירי השכירות

ואולם עיקר העניין בנובמבר מתרכז בתחום השכירות, שנמצא בירידה איטית, אם כי רציפה בחודשים האחרונים. באוקטובר עוד רשם המדד עלייה ממוצעת של 0.6%, אך בנובמבר הוא ירד ב-0.55% לעומת אוקטובר.

הירידות החדות ביותר במחירי השכירות נרשמו בתל אביב, עם ירידה של 8% בממוצע. כמו בדירות למכירה, גם תחום השכירות של דירות חמישה חדרים ירד בצורה החדה ביותר ­ 12.2% בנובמבר, למחיר של 6,700 שקל בחודש. ירידת המחיר בתל אביב מתגלה כחדה אף יותר, כשעולה כי זו העיר היחידה בכל המדד שבה נרשמות ירידות במחירי השכירויות בכל התחומים ­ שלושה, ארבעה וחמישה חדרים.

ערים נוספות שבהן נרשמות ירידות במחירי השכירויות משמעותיות הן חדרה (4.5% בממוצע), לוד (4.35% בממוצע), נהריה (3.75% בממוצע) והרצליה (3.3% בממוצע).

הירידות החדות ביותר הן בתחום דירות השלושה חדרים, כאשר באזור המרכז ירד מחירן הממוצע ב-2.1%. מחירן של דירות ארבעה חדרים ירד אף הוא, אלא שבתחום זה מדובר בשיעורים כמעט שוליים.



הכי מבוקשות: דירות שלושה חדרים

מדד אוקטובר מצביע על חיפה כעיר הפופולרית ביותר זה החודש השלישי ברציפות בחיפושי הגולשים באתר yad2 בתחום רכישות הדירה. מדובר בנישה שאליהן נרשם המספר הגדול ביותר של גלישות לאתר yad2. למעט חיפה, ניתן למצוא בעשירייה הראשונה בתחום החיפוש את ערי הלוויין של תל אביב ­ חולון, בת ים, ראשון לציון ופתח תקווה.

על פי המדד, הדירות המבוקשות ביותר הן בנות שלושה, שלושה וחצי וארבעה חדרים. בתחום הדירות להשכרה, תופסת תל אביב את שני המקומות הראשונים, עם דירות של שניים ושניים וחצי חדרים. אחריה בדירוג נמצאות דירות שלושה חדרים בחיפה, ובמקומות הרביעי והחמישי ניצבות רמת גן וגבעתיים, שם חיפשו הגולשים דירות בנות שניים וחצי-שלושה חדרים לשכירות. ירושלים, שלא נכנסה לעשירייה הראשונה בתחום החיפוש של דירות להשכרה באוקטובר, טיפסה למקום השביעי, עם תחום דירות שלושה חדרים.

אנשי נדל"ן צופים כי מגמת הירידות במחירי השכירות תימשך בדצמבר, ואנו אף צפויים לראות לראשונה גם ירידה במדד הארצי של מחירי הדירות. לדבריהם, כמעט בכל יישוב בישראל נעצרו עסקות רבות, ואלה שכן מתקיימות ­ נעשות במחירים נמוכים בכ-5%-7% מהמחירים שהיו מקובלים לפני שלושה חודשים.

כדאי לשים לב כי שבעה מתוך עשרת המקומות הראשונים במדד חיפוש הגולשים אחר דירות להשכרה בערים הן בתל אביב, רמת גן וגבעתיים, בעוד שערים אלה כלל לא נכללות בעשירייה הראשונה בחיפושים אחר רכישת דירות. נתון זה מעיד על הביקוש האדיר למגורים זמניים בערים אלה, אך עם זאת, עד כמה אלה נתפשות בעיניי הציבור כיקרות למגורי קבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully