וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירידה במחירי הנפט החזירה את החששות ממיתון אך הקפיצה את מניות חברות התעופה

שמואל שוסטר

7.12.2008 / 13:56

בסיכום שבועי: יו. אס. איירוויז עלתה ב-45.9%; דלתא איירליינס טיפסה ב-30.1% וקונטיננטל קפצה ב-17.9%



החשש מהאטה בצמיחה בסין ובארה"ב הפילה את מחירי הנפט ב-25% במהלך שבוע המסחר האחרון - הנפילה השבועית החדה מאז ינואר 2001. הנפט - שנסחר במחירי שיא של כ-147 דולר רק ביולי האחרון, השיל כ-100 דולרים ממחירו - ולדברי אנליסטים של בנק ההשקעות מריל לינץ הוא עוד עשוי להגיע למחיר של 25 דולר לחבית, לפני שתשתנה המגמה.



עבור המשק בכללותו, מסמל השפל במחיר הנפט את החשש מהחרפת המיתון והורדת הביקושים לדלקים שנובעת ממנו. אולם עבור חברות התעופה, שקרסו תחת מחירי הנפט הגבוהים, מדובר בלא פחות מאשר חבל הצלחה. עם סיום המסחר ביום שישי זינק מדד חברות התעופה האמריקאיות ב-9.3% והשלים זינוק של לא פחות מ-20% במהלך שבוע המסחר.



בראש טבלת המרוויחות עומדת יו. אס. איירוויז (סימול LCC) עם זינוק שבועי של 45.9%, שאפשר לחברה לצמצם את הירידה מתחילת השנה ל-44% בלבד, לאחר שכבר מחקה 87% משוויה. דלתא איירליינס (סימול DAL) השלימה זינוק שבועי של 30.1%, וקונטיננטל איירליינס (סימול CAL) לא הרחק מאחור עם עליה שבועית של 17.9%.



המשך הירידה במחירי הדלק עשוי לאפשר לחברות התעופה להוזיל מחירים ולנסות להתמודד עם הירידה בתנועת הנוסעים, שנובעת מההאטה העולמית. אולם ירידה חדה במחירי הנפט עשויה להעיד על החרפת המיתון - דבר שעשוי להשפיע באופן ישיר על היקף הפעילות של חברות התעופה.



העלייה החדה במחירי הדלק הסילוני, שהביאה לפגיעה ברווחים התפעוליים של חברות התעופה, הובילה לשורה של מיזוגים ורכישות בין החברות. אתמול הודיע קונצרן התעופה לופטהנזה הגרמני כי דירקטריון החברה אישר את רכישתה של חברת התעופה אוסטריין איירליינס, בסכום מירבי של כ-390 מיליון יורו. זאת, לאחר שלאחרונה רכשה החברה 45% מבריסל איירליינס; עוד 50% בחברת BMI הבריטית (בנוסף ל-30% שהיא כבר מחזיקה); ו-19% מחברת התעופה ג'ט בלו האמריקאית.



הבוקר דווח כי קואנטס, חברת התעופה האוסטרלית, מנהלת מגעים למיזוג פוטנציאלי עם חברת התעופה הבריטית בריטיש איירווייס בנוגע למיזוג אפשרי בין שתי חברות התעופה. בשבוע שעבר הודיעה קואנטס, חברת התעופה ה-10 בגודלה בעולם לפי שווי שוק, כי היא בוחנת מיזוג עם בריטיש איירווייס, באמצעות הקמת חברה שתיסחר בשתי בורסות. החלטות במסגרת המפגש בין שני המנהלים יצטרכו לקבל את אישור הדירקטוריונים של החברות. אם יתבצע מיזוג בין קואנטס ובריטיש איירווייס, יהפוך הדבר את חברת התעופה הבריטית לגדולה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully