וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: איגרות חוב צמודות מדד הן המומלצות לטובת רווח קצר מועד

TheMarker

7.12.2008 / 14:00

לראשונה משנת 2004, צפוי הגיוס הממשלתי השנתי נטו להיות חיובי. אף על פי כן, בשל שינוי בטעמי המשקיעים המעדיפים כיום "התבצרות" באפיקים הסולידיים, לא נראה כי הגידול בהיקף גיוסי האוצר יגרום לעליית תשואות באגרות החוב הממשלתיות



להערכת כלכלני בנק לאומי, בהסתכלות ארוכת טווח אין הצדקה לצפי בשוק באשר לשיעורי אינפלציה כה נמוכים בחמש השנים הקרובות. זאת על רקע יציבותם היחסית של המשק והמערכת הפיננסית טרם תחילת תקופת ההאטה, לצד נכונות הממשלה לתמוך בסקטור העסקי, כפי שהתבטאה בתוכניות האוצר (אם כי אלו טרם קיבלו ביטוי בפועל).



למשקיע משקיע המחפש השקעה קצרת טווח לפדיון, קיימת עדיפות לאיגרות החוב הצמודות למדד. לאלו המחפשים השקעה לצרכי עשיית רווחי הון, קיימת עדיין עדיפות לאיגרות החוב השקליות בעלות טווח בינוני-ארוך לפדיון. זאת נוכח חשיבות עיתוי הרכישה בהסתכלות קצרת טווח והאלמנט הפסיכולוגי הנגזר מפרסומם בפועל של שיעורי אינפלציה שליליים בחודשים הקרובים. בנוסף צפוי האפיק השקלי להיתמך בהמשך הפחתת הריבית המוניטארית במשק.



שבוע המסחר באפיק הסולידי התנהל לרוב במגמה חיובית שהושפעה בעיקר על רקע הנעשה מעבר לים והירידה החדה במחירי הנפט והסחורות. בסיכום שבועי נסחרות איגרות החוב השקליות והצמודות למדד לתקופה של 10 שנים בתשואה של כ-5.4% וכ-3.84% בהתאמה לעומת כ-5.7% וכ-3.9% בסוף השבוע שעבר.



פער התשואות בין אלו הראשונות לאיגרות דומות אמריקאיות הצטמצם מעט במהלך השבוע לכ-2.7% לעומת כ-2.75% בסוף השבוע שעבר. מנגד, ירדה מעט פרמיית הסיכון של מדינת ישראל בחו"ל. כך עומד כיום מרווח ה-CDS של המשק המקומי לחמש שנים על כ-173 נקודות בסיס לעומת 180 נקודות בסיס בסוף השבוע שעבר. מגמה זו נרשמה בניגוד למרבית המדינות המדורגות בדירוג דומה, אשר סבלו מעלייה בפרמיית הסיכון.



במהלך השבוע נמשכה מגמת הירידה בציפיות האינפלציוניות הנגזרות משוק ההון לאורך העקום ובפרט באלו לטווח הקצר. ירידה זאת נרשמה בעיקר בשל הצניחה במחירי הסחורות ולנוכח התחזקות ההערכות להעמקת המיתון בעולם על רקע פרסומי מאקרו בארה"ב. כיום עומדות הציפיות ל- 12 חודשים קדימה על כ-1.8%-, ל-5 שנים עומדות אלה על 0.5% ול-10 שנים על כ-1.7%.



משרד האוצר פרסם השבוע את נתוני ביצוע התקציב לחודש נובמבר. מהנתונים עולה כי בחודש זה עמד הגירעון בתקציב על 1.2 מיליארד שקל. מתחילת השנה הסתכם הגירעון המצטבר בסך של כ-0.3 מיליארד שקל, זאת לעומת עודף מצטבר של כ-8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.



בדומה לחודשים האחרונים, גם החודש נרשמה ירידה בהיקף הכנסות המדינה ממיסים. מתחילת השנה נרשם חוסר מצטבר של כ-3.5 מיליארד שקל בגביית מיסים לעומת יעד הגבייה המתוכנן בתקציב. על אף נתון זה נראה כי קצב ההאטה הנוכחי בצמיחת המשק לא צפוי לגרום עדיין לשחיקה מהותית בהכנסות המדינה ממיסים בחודש דצמבר. לפיכך, להערכתנו לא תחרוג הממשלה מיעד הגירעון של שנת 2008, העומד על 11.5 מיליארד שקל.



בתקופה האחרונה נערך האוצר לשנת תקציב קשה ב-2009 באמצעות הגדלה משמעותית בהיקף הגיוסים בשוק ההון, זאת לנוכח הצפי להמשך הקיטון בהכנסות ממיסים. כבר בשלושת החודשים הקרובים עתידה הממשלה לגייס סכום גבוה של כ-14 מיליארד שקל, כאשר לראשונה משנת 2004, צפוי הגיוס הממשלתי השנתי נטו להיות חיובי. אף על פי כן, בשל שינוי בטעמי המשקיעים המעדיפים כיום "התבצרות" באפיקים הסולידיים, לא נראה כי הגידול בהיקף גיוסי האוצר יגרום לעליית תשואות באגרות החוב הממשלתיות.



באפיק הקונצרני התנהל המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים. ברקע לירידות דיווחו מספר חברות על אי יכולתן לעמוד בתשלומי הריבית או הקרן הקרובים, זאת על רקע מצוקת נזילות חמורה אליה נקלעו. כמו כן הודיעה חברת מעלות על בחינה מחדש והורדה בפועל בדירוגן של מספר חברות מובילות במשק.



ברקע החלטת מעלות עומדות הירידה בשווי החברות המוחזקות והעלייה בעלות האשראי שלהן. להערכת כלכלני בנק לאומי, על אף שאיגרותיהן של חברות אלו סבלו לאחרונה מעליית תשואות, עלולות התשואות להמשיך ולעלות עוד, במידה ותחול הרעה בדירוגן.



בסיכום שבועי ירדו מדדי התל-בונד 20 והתל-בונד 40 בכ-1.2% ובכ-2.8% בהתאמה. פערי התשואות בין האיגרות המרכיבות את המדדים לאיגרות דומות ממשלתיות עומדים כיום על כ-3.4% ועל כ-7.3% לעומת כ-3% וכ-6.6% בסוף השבוע שעבר. פער התשואות בו נסחרות אגרות החוב של חברות מדורגות המשתייכות לענף חברות האחזקה עומד כיום על כ-6.3% לעומת כ-5.9% בסוף השבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully