וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפת הבנקים למוסדות פיננסיים זרים בדירוגים נמוכים או ללא דירוג -­ כ-7 מיליארד שקל

שרון שפורר

7.12.2008 / 14:09

מדובר בדירוגים של BBB פלוס ומטה ובמוסדות לא מדורגים; ללאומי החשיפה הגדולה ביותר 2.6 מיליארד ש'



בעקבות המשבר הכלכלי החמור שפקד את הכלכלה העולמית ובשל העובדה שמדובר במשבר שהחל ופקד בעיקר את ענף הפיננסים נדרשו הבנקים לראשונה לפרט בדוחות הרבעון את החשיפה שלהם למוסדות פיננסים על פי הדירוגים של אותם מוסדות, הכוללים בנקים מסחריים, בנקים להשקעות, ברוקרים, חברות ביטוח וגופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה למשל.



הדוחות מעלים כי החשיפה של חמשת הבנקים הגדולים למוסדות פיננסים זרים (לא כולל לניירות ערך מגובי נכסים או מוסדות שיש להם ערבות ממשלתית) מגיעה ל-110.5 מיליארד שקל. מדובר בחשיפה כמעט כפולה מההון המצרפי של חמשת הבנקים הגדולים, שהסתכם נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה בכ-58.7 מיליארד שקל.



החשיפה למוסדות פיננסים בבנקים מגיעה בדרך כלל בכמה צורות: ראשית – דרך פקדונות שהבנקים מפקידים בחול, שנית – דרך תיק ני"ע שלהם שחלקו משוקע באגח של בנקים זרים ושלישית – דרך עסקאות בנגזרות אשראי ובחוזים מורכבים שונים.



הבנק בעל החשיפה הגדולה ביותר למוסדות הפיננסים הזרים הוא בנק לאומי שהחשיפה שלו מגיעה להיקף של כ-48 מיליארד שקל – ומהווה 43% מהיקף החשיפה של המערכת הבנקאית. אחריו בנק הפועלים עם חשיפה של 30.5 מיליארד שקל – המהווה שיעור של כ-28% מכלל החשיפה.



אחרי שני הבנקים הגדולים אפשר למצוא את שלושת הבנקים הבינוניים – דיסקונט בינלאומי ומזרחי טפחות עם חשיפות של 12.6, 11.8 ו-7.6 מיליארד שקל בהתאמה.



מפילוח החשיפה על פי דירוגם של המוסדות הפיננסים עולה כי חלק הארי של החשיפה – 74.2 מיליארד שקל מדורג בדירוג גבוה של דאבל איי מינוס עד טריפל איי וחשיפה נוספת בהיקף של כ-29 מיליארד שקל היא למוסדות פיננסים בדירוג איי פלוס עד איי מינוס.



אך עם זאת – עדיין חשיפה בהיקף גדול של 6.9 מיליארד שקל היא למוסדות בדירוגים נמוכים יותר של טריפל בי פלוס ומטה או מוסדות שלא מדורגים. החשיפה של הבנקים הישראלים למוסדות פיננסים ללא דירוג הגיעה על פי הרבעון השלישי לגובה של כ-2.5 מיליארד שקל. החשיפה הגבוהה ביותר לאגח בדירוגים נמוכים של טריפל בי ומטה ולא מדורג היא בבנק לאומי ואילו הנמוכה ביותר היא בבנק הבינלאומי.



על פי הדירוגים – החשיפה של בנקים למוסדות פיננסים נראית מאוד יציבה – אלא שנשאלת השאלה האם די בדירוגים בכדי להסיק זאת נוכח העובדה שאחד הכשלונות הגדולים של המשבר האחרון היה כשלונן של המודלים של חברות הדירוג.



כך, גם ליהמן ברדרס וסיטי נחשבו עד לפני פחות משנה למדורגים בדירוג גבוה של...אך הראשון קרס והשני נאלץ לקבל סיוע מהממשל האמריקאי בכדי שגורלו לא יהיה דומה.



רמז לכך שמדובר בפילוח שעשוי להיות לא רלוונטי לזמן ממושך עולה דווקא מדוחות הבנק עם החשיפה הנמוכה ביותר למוסדות פיננסים זרים – מזרחי טפחות. מזרחי טפחות כותב בדוח הרבעון כי בחלק מהחשיפה בגין מוסדות אשראי שדורגו בדירוג הגבוה ביותר בקבוצת טריפל איי עד איי מינוס – 326 מיליון שקל – הורד הדירוג לרמה של איי פלוס אחרי תאריך המאזן. מזרחי טפחות מציין כי נכון ל-15 בנובמבר החשיפה שלו למוסדות אלו עומדת על 132 מיליון שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully