וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד נמשכות העליות בשוק המניות האמריקאי על אף הנתונים השליליים?

ורד דר

7.12.2008 / 13:39

להערכת ורד דר ממשלת ארה"ב צפויה למצות בקרוב את הריבית המוניטארית ככלי מסייע לצמיחה ולנקוט בצעדים נוספים כגון רכישות אג"ח מדינה לאורך כל העקום


נפתח בשאלה פילוסופית - אם כמעט כל נתון שמתפרסם כיום בעולם הוא חלש מאוד במקרה הטוב, וקטסטרופאלי במקרה הגרוע, ואם כמעט שלא עובר יום בלי איזושהי תוכנית הצלה חדשה, האם אפשר לקרוא לזה "חדשות"?

המשק האמריקאי השמיד 533 אלף משרות בנובמבר, ורשם את הירידה החדה ביותר מזה 35 שנה. מאז ראשית השנה נמחקו בארה"ב 1.9 מיליון משרות - ההיקף המשמעותי ביותר מאז 1982, אז הגיע שיעור האבטלה האמריקאי ל-10% - כיום עומד שיעור האבטלה על 6.7% בלבד, אבל צפוי להתקרב ל-9% ב-2009.

אצלנו לעומת זאת, ורק בשביל להבין למה מתכוונים כשטוענים שישראל נמצאת פאזה אחת אחרי העולם מבחינת המשבר הכלכלי וגם מבחינת המשבר הפיננסי, שיעור האבטלה ברבעון השלישי עמד על 5.9%, כמו ברבעון השני, הרמה הנמוכה ביותר מזה שנות דור. אם זה לא הספיק בשביל להמחיש איפה אנחנו ואיפה העולם להלן נתון נוסף - מגזר הפיננסים בישראל התרחב בשמונת אלפים עובדים ברבעון השלישי של 2008.

שיעור העיקולים והפיגורים בתשלום משכנתאות בארה"ב נמצא במגמת עליה תמידית ועומד כרגע על רמת שיא. 2.97% מכל המשכנתאות בארה"ב נמצאות בעיקול, 6.99% מכל המשכנתאות נמצאות בפיגור בתשלומים סיכום של הנתונים יחד שווה ל-10%. דהיינו, כל משכנתא עשירית בארה"ב לא משולמת.

80% מהמשכנתאות בארה"ב שוות יותר מהדירות עליהן ניתנו. פרט טריוויה למי שלא מכיר: בארה"ב, שלא כמו בארץ, המשכנתאות הן נון-ריקורס. גם למי שיכול לשלם, יש פיתוי רציני להפסיק. מנגד, בארה"ב שלא כמו בישראל, יש דירוג אשראי מאוד יעיל גם לפרטים - מי שלא ישלם את המשכנתא, לא זו בלבד שיתקשה עד סוף ימיו להשיג משכנתא אחרת, אלא שיתקשה גם להשיג כרטיס אשראי למכולת השכונתית. החדשות הטובות הן שהריבית על המשכנתאות ירדה בארה"ב. לא שזאת הבעיה, אבל בכל זאת.

החדשות הרעות השפיעו על השוק האמריקאי ביום שישי עד כשעה וחצי לפני תום יום המסחר, ואז נרשמה עלייה כמעט אנכית. שוק המניות, שהגיע במהלך המסחר גם למינוס 3%, סיים אותו בעליה של 3.6%. התנודתיות התוך יומית לא חדשה, להיפך – היא הנורמה בשבועות ובחודשים האחרונים. מה שכן חדש, זה שהשוק עולה למרות נתונים נוראיים. זה בפני עצמו, מהווה סימן טוב.

הפחתות ריבית בעולם

ההודים הפחיתו את הריבית ב-100 נקודות ל-6.5%. השבדים הורידו את הריבית ב-175 נקודות, ההפחתה החדה ביותר אי פעם, לרמה של 2%. הבריטים הפחיתו את הריבית ב-100 נקודות ל-2%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1939. האירופאים הפחיתו את הריבית ב-75 נקודות ל-2.5%, שיעור ההפחתה החד ביותר מאז ומעולם ובמקרה של הבנק האירופאי 10 שנים.

הפדרל ריזרב

אנשי הפדרל ריזרב ייפגשו בשבוע הבא לישיבה בת יומיים (15-16 החודש). ההערכה היא שהם האריכו את הישיבה מיום ליומיים כדי לסיים עם הפחתות הריבית הקונבנציונאליות באותה הישיבה, שבסופה יפחיתו את הריבית ב-50-75 נקודות, לרמת הריבית הסופית, 0.25-0.5%.

בעוד שבועיים, צפויים האמריקאים להכנס לשלב של צעדים מוניטאריים פחות קונוונציונליים כמו רכישות אג"ח מדינה לכל אורך העקום - צעד שנגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, כבר ציין שבכוונתו לנקוט . רכישות שכאלו הן שיטה מוכרת להזרמת נזילות כאשר כבר אי אפשר להפחית את הריביות. רכישת האג"ח פועלת על התשואות לאורך כל העקום אבל לא משפיעה על הריביות על הלוואות שמשלמים משקי בית ועסקים ושצמודים בחוזה לריבית הרשמית של הפדרל ריזרב, ריבית הפריים.

במנגנון כזה, בו היפאנים עשו שימוש נרחב כשהגיעו לריבית 0% לפני כמה שנים, הבנק יכול לקבוע ריבית/תשואת יעד ולהזרים כספים עד שהוא מגיע לשם, או לקבוע כיעד את היקף ההזרמה בו הוא מעוניין.

צעד מוניטארי נוסף בו עשוי הפדרל ריזרב לנקוט הוא התחייבות להותיר את הריבית נמוכה לאורך זמן ובכך להשפיע על התשואות לכל אורך העקום. כלכלנים מעריכים היום שההתחייבות שנתנו היפאנים שלא להעלות את הריבית מעל ל-0%, עד שלא תיגמר הדפלציה אצלם, הייתה מהצעדים היעילים ביותר בהם נקטו.

הפדרל ריזרב יוכל למשל להצהיר שלא יעלה את הריבית שלו, עד שלא ייגמר מחנק האשראי. עד עכשיו הם לא עשו זאת. למעשה, עד לפני חודשים לא רבים הם עשו את ההיפך, והבהירו בכל הזדמנות שברגע שיהיה סימן לסוף ההאטה הכלכלית (לפני שהתחילו לדבר על מיתון) הם יזניקו את הריביות מיד. אבל זה היה אז.

בנק ישראל

כלכלני בנק ישראל ייוועדו בעוד שלושה שבועות ואם מדד המחירים שיפורסם בעוד שבוע לא יפתיע כלפי מעלה (התחזית, מינוס 0.8), ואם הפדרל ריזרב אכן יפחית את הריבית ב-50-75 נקודות , להערכתנו, בנק ישראל יפחית את הריבית החודש ב-50-75 נקודות ל-1.75-2%.

תוכניות ממשלתיות בעולם

עוד ועוד מדינות יוצאות עם תוכניות הרחבה פיסקאליות, אבל אף אחד לא מתחיל להתקרב לאמריקאים. הם הכניסו אותנו לזה, והם יוציאו אותם מזה.

סיוע של 15 מיליארד דולר לשלוש חברות הרכב. לכולם ברור שזו תוכנית זמנית, שמאוד תורחב ברגע שיכנס הנשיא החדש. מה שלא ברור, זה איך מונעים ממשלם המיסים האמריקאים לסבסד את התעשייה הכושלת הזו עד סוף ימיו. אין מקום לכל השלוש; לא ברור שיש מקום אפילו לאחת מהן.

גרמניה וצרפת הציגו תוכניות פיסקאליות בהיקף מוערך של 1.3% תוצר כל אחת (בערך 10 מיליארד שקל במונחים ישראלים. זה לא ממש הרבה, בוודאי לא כשמשווים את זה לתוכניות שהוצגו בכל רחבי העולם.

הפדרל ריזרב קונה ניירות ערך מסחריים, ניירות ערך מגובי משכנתאות של פרדי מאק ופאני מיי, ניירות ערך מגובי משכנתאות של נדל"ן מניב, ני"ע מגובי משכנתאות של נדל"ן למגורים שאינו של גופי המשכנתאות המולאמים.

הם בדרך גם לקנות חבילות אג"ח מגובה משכנתאות בעייתיים. הטענה היא שלמרות הירידה בריבית על המשכנתאות בשבועות האחרונים, לא כל הלווים מנצלים את זה לפריסה מחדש של החוב. הפדרל ריזרב יעשה זאת בשבילם. בנוסף על תוכנית הממשלתית (שעשויה עוד להתרחב), לסיוע בפריסת משכנתאות ללווים במצוקה.

תוכנית ממשלתית בישראל

התוכנית הממשלתית בישראל בדרך. צריך רק קודם לעבור שלב פורמאלי של בחירות, הקמת ממשלה, בניית תקציב ואישורו. עניין של שלושה-ארבעה חודשים, לא יותר. ולא, זה לא ששכחנו את תוכנית "ההאצה", פשוט לא עליה מדובר כאן.

להערכתנו, התוכנית הממשלתית שתוצג תהיה בהיקף "אמיתי" של 10 מיליארד שקל. "אמיתי" כלומר תוספת לתקציב ו/או הפחתת המיסים, ולא הסטות כספים בין סעיפים - גם זה יהיה, אפילו לא מעט. כתוצאה מאותה תוכנית שתגדיל את ההוצאות וכתוצאה מהמיתון שיפחית בצורה משמעותית את ההכנסות, יהיה הגרעון בתקציב המדינה ב-2009 גבוה מ-5% תוצר.

הכותבת ורד דר היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית בבית ההשקעות פסגות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully