וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יבואני הרכב הישראלים הולכים בדרכי תעשיית הרכב הקורסת בארה"ב?

TheMarker

7.12.2008 / 14:58

בסוף חודש ספטמבר השנה נעצר שוק הרכב המקומי בחריקת בלמים, לאחר שבתשעת החודשים הראשונים נמסרו בישראל 167 אלף מכוניות, כ-18.5 אלף מכוניות בחודש נמסרו בחודשים אוקטובר ונובמבר יחדיו 20 אלף מכוניות בלבד



בסוף חודש ספטמבר השנה נעצר שוק הרכב המקומי בחריקת בלמים, לאחר שבתשעת החודשים הראשונים נמסרו בישראל 167 אלף מכוניות, עם ממותע של כ-18.5 אלף מכוניות בחודש. נמסרו בחודשים אוקטובר ונובמבר יחדיו 20 אלף מכוניות בלבד. מדובר בצניחה חופשית של כ-45% בהשוואה לממוצע החודשים הקודמים ו-42% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.



בעקבות דו"ח המסירה של החודשים האחרונים הוריד אנליסט בנק אגוד דורון דגול את מחיר היעד לדלק רכב מ-53 שקלים ל-37 שקלים מניה והותיר את המלצת 'תשואת יתר' בעינה. לדברי דגול "המכירות ברבעון הרביעי ב-2008 נעצרו באופן חמור מההערכות, שערי החליפין עלו בחדות ותרחיש של קריסת פורד העולמית כבר אינו בלתי סביר".



מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראג' יובל בן זאב מסמן שלוש סיבות עיקריות לעצירת העסקאות בשוק הרכב. הראשונה היא התפיסה המוטעית לצפי לירידת מחירים בינואר, עמדת המתנה על רקע הזינוק במחרי הליסינג ומיתון ופגיעה בבטחון הכלכלי.



לדברי בן זאב "הצפי לירידת מחירים בינואר נובע הפרסום לו זכתה טיוטת משרד האוצר בדבר הירידה הצפויה במחירים בינואר, שהביאה לקיבוע התפיסה בקרב הלקוחות הסופיים, פרטיים ועסקיים". ההערכות מהשבועות האחרונים צפויות להתברר בקרוב - מחירוני הרכב לאו דווקא ירדו בינואר ואולי אף יעלו. עם זאת אומר בן זאב, התקבעות התפיסה בקרב הלקוחות הביאה לעצירת רכישות ולהקטנת התנועה של קונים פרטיים באולמות התצוגה של היבואנים.



הגורם השני אותו מונה בן זאב הוא עמדת המתנה של שוק הרכב הישראלי על רקע הזינוק במחירי הליסינג. בחודשיים האחרונים פועלות חברות הליסינג להעלאה משמעותית בתעריפי עסקאות הליסינג והלקוחות נמצאים כרגע בעמדת המתנה לבאות ומתלבטים האם לאמץ את התעריפים החדשים או לבחון חלופות אחרות?



הסיבה לעליית התעריפים נובעת מהחמרת התנאים מצד הגורמים המממנים. לדברי בן זאב "המשבר הפיננסי העולמי הביא את הבנקים להחמרת דרישת הבטחונות בגין עסקאות הליסינג והתוצאה מיידית - על מנת לשמור על יחסי כיסוי חוב בעלי שולי בטחון גבוהים יותר נאלצות חברות הליסינג להעלות את המחיר".



ללא העלאה זו אין די שולי בטחון בעסקת המימון, אין מימון ואין ליסינג. להערכת בן זאב עסקאות הליסינג יתייקרו בשיעור חד של 15%-20% וגם הארכת עסקאות קיימות אל תוך השנה צפויה לכלול התייקרות תעריפים. המיתון ופגיעה בבטחון הכלכלי מהווים גם הם גורם מכריע בכל הקשור לרכישת רכב וכאשר הבטחון הכלכלי במשק נפגע, הלקוחות עוצרים לחשוב שנית על החלפת הרכב.



תוצאה של גורמים מצטברים אלו היא עצירה בשוק הרכב. 10,000 מכוניות חדשות בחודש. זו התמונה הקשה ביותר, קצב של 120 אלף מכוניות בשנה, מעט מתחת לשפל של שנת 2002. להערכת בן זאב, שנת 2009 תסתיים עם כ-150-160 אלף מכוניות חדשות וכבר ברבעון הראשון של 2009 יסתמן קצב מכירות שונה לחלוטין מזה של הרבעון הרביעי ב-2008



לדברי בן זאב הרבעון הרביעי ב-2008 הוא רבעון אבוד מבחינת דלק רכב. סך המכירות צפויות להסתכם בכ-5,000-6,000 מכוניות בלבד, עם נתח שוק של 17%-20% וההכנסות צפויות להצטמק בכ-50% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד. הרווח הנקי, אשר הסתכם ברבעון המקביל אשתקד בכ-100 מיליון שקל ייחתך לכ-30 מיליון שקל בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully