וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים רשת ביטחון? שלמו עליה

מירב ארלוזורוב

8.12.2008 / 7:45



>> אתם בני 60. אתם חוסכים לפנסיה כל ימי חייכם. בשבועות האחרונים אתם צופים בעיניים כלות איך החיסכון הפנסיוני שלכם הצטמק, בגלל המפולת בשוק ההון, והדאגה לגורל הפנסיה שלכם מדירה שינה מעיניכם. אתם כועסים, מאוד, על הממשלה, שהפקירה כך את הפנסיה שלכם בידי "הכרישים" הטורפניים של שוק ההון. אתם תעשו הכל, אבל הכל, כדי שתוכלו לקבל חזרה שוב את השקט והביטחון לחיסכון הפנסיוני שלכם.

נכון? לא לגמרי. הכמיהה שלכם להחזרת הביטחון לחיסכון הפנסיוני היא במידה רבה מן הפה לחוץ. בפועל אתם לא באמת להוטים לביטחון, ואתם בטח לא מוכנים להקריב דבר או לשלם דבר כדי לקבל בחזרה את הפנסיה הבטוחה שלכם. עובדה, כבר שנה וחצי מציעים לכם פנסיה כזו בדיוק, ואתם נוחרים בבוז.



חברת הביטוח מגדל, חברת הביטוח הגדולה בישראל, יצאה לפני שלוש שנים עם פוליסת ביטוח חיים חדשנית תחת השם "מגדלור". הפוליסה הזו הבטיחה, למי שיתמיד ויחסוך לפנסיה שלו דרך מגדל במשך 30 שנה ברציפות, דמי ניהול מופחתים. שנה וחצי מאוחר יותר יצאה מגדל, שוב, עם פוליסה חדשנית הפעם עם השם "מגדל בטוח". ההתניה, שוב, היתה להתחייבות לחסוך במגדל במשך 30 שנה ברציפות. דמי הניהול, הפעם, לא היו מופחתים - דמי הניהול ב"מגדל בטוח" היו גבוהים ב-1% לשנה מדמי הניהול ב"מגדלור". אבל בתמורה לאחוז הבודד הזה קיבלו החוסכים ב"מגדל בטוח" הבטחה מפני הפסדים בשוק ההון.



"מגדל בטוח" היא תוכנית הפנסיה היחידה בישראל, וככל הנראה גם אחת הבודדות בעולם כולו, שמעניקה ביטוח תשואה לחוסכים דרכה. הפוליסה הבטיחה לחוסכים כי בכל מקרה הם לא יפסידו את קרן החיסכון הריאלית שלהם, וכן שהתשואה הריאלית שלהם לאורך שנים לא תיפול מ-1.5%-3% בשנה. בתמורה, מגדל דרשה רק שני דברים: התחייבות ל-30 שנה ותוספת דמי ניהול של 1% בשנה.



המוצר של מגדל נחשב למוצר מהפכני. לפני שמגדל הוציאה אותו היא בדקה בכל חברות הביטוח בעולם, והתברר שאף אחת מהן אינה מוכנה להעניק ביטוח תשואה ל-30 שנה. זה היה לפני שנתיים. כיום, באמצעו של המשבר הפיננסי החמור ביותר זה 80 שנה, אף חברת ביטוח בעולם אפילו לא היתה מעלה על דעתה רעיון מרחיק לכת שכזה. גם מגדל התחרטה בדעיבד, ובפועל חדלה לשווק את הפוליסה שלה.



החרטה של מגדל נבעה גם מכך שהמוצר שלה נכשל. עם ישראל לא רצה בו. במשך שנה וחצי יכלו אזרחי ישראל לרכוש לעצמם פנסיה בטוחה לחלוטין. פנסיה שבה לא יירשם הפסד לעולם, וכמעט בוודאות גם שהתשואה עליה לאורך שנים לא תיפול מ-1.5%-3% בשנה. חברת הביטוח הגדולה בישראל התחייבה בפניהם שכך יהיה. היא אפילו החליטה לשווק להם את הפוליסה הזו במחיר שנחשב לנמוך יחסית - והסתפקה בתוספת של 1% דמי ניהול בשנה. רק שעם ישראל הפנה לה עורף. לפני שנה וחצי, הבטחה לתשואה ריאלית של 3% בשנה - כאשר שוק ההון הניב 8% לשנה - נשמעה מגוחכת. בוודאי שההצעה להסכים ולשלם דמי ניהול מוגדלים, כדי לקבל הבטחה לתשואה של 3%, נשמעה לעם ישראל מופרכת מיסודה.



אז הנה יצא מרצע מהשק: עם ישראל הוא לא באמת שונא סיכון. הוא שונא סיכון כאשר יש מפולת, והוא תאב סיכון כאשר שוק ההון גואה. עם ישראל רוצה ליהנות משני העולמות - גם להרוויח משוק ההון, וגם לא לשלם דבר כאשר השוק נפגע. ולא רק, אלא שעם ישראל רוצה להרוויח משני העולמות בחינם, מבלי שזה יעלה לו דבר. לכן הוא בא כיום בטענות לממשלה, ותובע ממנה לפרוש רשת ביטחון לפנסיה שלו - מאחר שהיא אשמה שהפנסיה שלו נפגעה.



רק שעם ישראל שוגה שלוש פעמים. ראשית, הממשלה אינה אשמה. שנית, מה שנראה כמו רשת ביטחון חינם הוא בעצם רשת ביטחון שעולה הרבה מאוד כסף - בעיקר כספי מסים, בעזרתם יצטרכו בנינו ונכדינו לממן את עלות רשת הביטחון שלנו. שלישית, מאחר שרשת הביטחון עולה בכל מקרה הרבה כסף, מן הראוי שאת המחיר עבורה ישלמו גם מי שנהנים ממנה. כמו שמגדל דרשה תוספת של 1% דמי ניהול בשנה עבור הבטחת התשואה לחוסכים ב"מגדל בטוח", כך ראוי שגם המדינה תגבה את הפרמיה הראויה מהמבוטחים שלה - אלה שרוצים גם סיכוי חסר סיכון, ועוד חינם אין כסף.



רשת ביטחון היא ביטוח שהמדינה מציעה לאזרחיה, ועוד ביטוח יקר במיוחד. בכל העולם אין אף מדינה ואף חברת ביטוח שמוכנה להעניק ביטוח תשואה ארוך טווח. אם אזרחי ישראל חושקים בביטוח תשואה, אז שיתכבדו וישלמו עבורו פרמיה שנתית. נדמה לנו שאם תדרוש המדינה פרמיה עבור הבטחת רשת, ואפילו פרמיה במחיר מסובסד, פתאום יתברר עד כמה עם ישראל באמת דואג ליציבות החיסכון הפנסיוני שלו - ככל הנראה, לא רבים יסכימו לשלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully