וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתייחס למשבר המים כאל מצב מלחמה

שמוליק ריפמן

8.12.2008 / 7:45

משק המים



>> ישראל מתייבשת. זו עובדה ידועה שאין עליה עוררין. למרות זאת, ישראל מסרבת עדיין להודות כי משבר המים הוא אחד האיומים המסוכנים שניצבו בפניה מאז הקמתה.

רשות המים משקיעה מיליוני שקלים על פרסומות שמפחידות את הציבור ולפיהן המים אוזלים והולכים, ובמקביל מטילה קנסות נגד אזרחים ורשויות מקומיות בגלל השקיית גינות. המדינה נתפשת שוב ושוב בקלקלתה ולא משכילה להיערך לבאות - עתיד שחון וצחיח.



חינוך לשמירה על המים אינו מספיק והוא רק צעד נלווה למטרה שחייבת לעמוד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות: הצורך למצוא מקור נוסף וחלופי למים מתוקים. חורף גשום ימנע טיפול של הרשויות בבעיית המים, משום שייווצר רושם מוטעה לפיו אם הכנרת מתמלאת, אזי הסתיימה לכאורה בעיית המחסור במים. בעבר התקבלו החלטות בנוגע להתפלה, אך אלה נדחו לאחר כל חורף גשום. גם הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הכשלים שהובילו למשבר המים לא תוריד עלינו את הגשם המיוחל. הממשלה נדרשת להתנהל באופן אחראי ומיידי ולנקוט צעדים אופרטיוויים לפתרון המשבר. עליה להתייחס למשבר המים כמצב חירום לאומי ולנהוג בדיוק כמו שהיתה נוהגת אילו היה מדובר במשבר ביטחוני, קרי הפניית כל האמצעים העומדים לרשותה כדי להתגבר על המשבר.



אנו נדרשים להפשיל שרוולים וליישם תוכנית הצלה למשק המים בישראל, תוכנית שתכלול אלטרנטיבות לייצור מים ואת הצעדים הבאים: הקצאת משאבים להקמת מתקני התפלה, מערכות השקיה במים אפורים (מים שנאגרו משימוש במקלחת, בכיור ובמכונת הכביסה), ומערכות להשבת מי קולחין; הגדלת היקף המים המותפלים: ישראל זקוקה ל-600 מיליון קוב מים בכדי למנוע שימוש במי הכנרת. כיום קיימים שני מתקני התפלה גדולים הנמצאים בידי חברות פרטיות ומספקים למדינה פחות מ-20% ממכסת המים המתוקים; קיצור הליכים ביורוקרטיים: בדומה להליך המזורז להקמת מתקנים ביטחוניים של הצבא, כך גם הקמת מתקני התפלת מים חייבת לעבור במסלול של אישור מהיר.



יש ליצור תמריץ ממשלתי שיעודד צריכה אלטרנטיווית למים מתוקים - בדמות התקנה המונית של מערכות לייצור מים ביתיות. כפי שהממשלה הבינה את החשיבות שבניצול האנרגיה כמשאב קיים, ותוך כך עודדה את הציבור לרכוש פאנלים סולאריים ולמכור את תפוקתם, במקום להשתמש בחשמל. יש להשקות גינות ציבוריות במים אפורים. מדיניות ייבוש הריאות הירוקות בלב הערים שגויה מיסודה. אבוי לנו להפוך ירוק לצהוב. אותם גנים ציבוריים תורמים לאיכות החיים והסביבה ולרווחת התושבים ומכאן החשיבות הרבה בשימורם. ייבוש חלקים נרחבים מהשטחים הפתוחים בישראל לא יפתור את בעיית המחסור במים, אלא רק ינציח אותה.



הפסדנו בקרב על שמירת הכנרת כמקור המים הטבעי והבלעדי של ישראל. כעת על המדינה להפנות את כל המשאבים למציאת פתרון אמיתי לבעיית המחסור במים. חייבים להגדיל את מקורות המים שלנו. הידע הנדרש להפקת מקורות מים חלופיים קיים, דרושה רק החלטה ממשלתית שתניע את התהליך.



הכותב הוא יו"ר מרכז המועצות האזוריות, יו"ר מינהלת הרשות לפיתוח הנגב וראש מועצת רמת נגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully