וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים של עסקת אמבלייז: מה מתכננים רועי גיל ואיתן אלדר

מאת אפרת נוימן

8.12.2008 / 7:58

חשיפה ראשונה של פרטי העסקה והתוכניות של רוכשי השליטה בפורמולה: אחרי שאלי רייפמן, מייסד אמבלייז, לא עמד בהחזר של הלוואה - נכפתה עליו מכירת המניות לקבוצת משקיעים שמובילים רועי גיל ואיתן אלדר. המשקיעים החדשים כבר נפגשו עם מנהלים בפורמולה, ישבו בדירקטוריון וה



>> לאחר 14 שנה באמבלייז - תחילה כמייסד וכמנכ"ל ולבסוף כנשיא - אלי רייפמן מתקרב לסוף דרכו בחברה. זה עדיין לא סופי וייתכנו הפתעות, וכמו בכל עסקה בשוק ההון, עד שהכסף עובר הכל יכול להיות - אבל כך זה נראה כרגע.

אף שאמבלייז עדיין לא דיווחה על העסקה המתגבשת, לא מדובר בשמועות או ניחושים אלא בעסקה אמיתית. לקראת סוף נובמבר נחתם הסכם בין רייפמן, בעל המניות הגדול באמבלייז (17%), לבין קבוצת משקיעים, בהם רועי גיל ואיתן אלדר, לרכישת המניות שלו תמורת 17.5 מיליון דולר.



מחיר המניה שנקבע הוא 60 פני, והוא משקף שווי של 100 מיליון דולר לאמבלייז - פי ארבעה ממחירה בבורסה. מאז שנחתמה העסקה כבר השתתף אלדר ביותר מישיבת דירקטוריון אחת של אמבלייז.



למה אין דיווח?



באמבלייז, שאחזקתה העיקרית היא השליטה בקבוצת פורמולה, העדיפו שלא לדווח על העסקה למשקיעים. מבחינת מנהלי החברה, הנסחרת בלונדון, כל עוד בעל מניות זה או אחר לא דיווח על שינויי באחזקותיו, לא חלה חובת דיווח על החברה. ובמקרה האמור, העסקה עדיין יכולה שלא לצאת על הפועל, ולכן לא הגיעה לשלב הדיווח.



ההחלטה נראית תמוהה ולא ראויה, גם אם היא עוברת את המסננת המשפטית. הרי רייפמן הוא בעל המניות הגדול, המייסד והאיש שעמו מזוהה החברה יותר מכל, וליציאה שלו מאמבלייז משמעויות רבות.



מצד שני, בהתחשב בהיסטוריה של אמבלייז, ההחלטה אינה מפתיעה. גם בעבר לא דיווחה החברה על אירועים שנראו מהותיים, כמו למשל ההלוואה הפרטית שלקח רייפמן בשוק הישראלי באמצע 2006, שתמורתה שיעבד את מניותיו בחברה ואף התחייב שקופת החברה לא תרד מתחת לרף מסוים. לאחר שרייפמן הסתבך עם אותה הלוואה רכשה החברה חלק ממניותיו בחזרה ב-70 מיליון דולר - מה שהביא לירידה משמעותית במזומנים בקופה ובוצע לפי מחיר השוק דאז, 150 פני, שכיום נראה דמיוני.



הרקע לרכישת השליטה



אלא שגם לאחר שהחזיר את ההלוואה הענקית שלקח ממשקיעים ישראלים נותרו לרייפמן זנבות של חובות שתפחו והלכו. בנוסף, לפני שנה הוא השקיע 22 מיליון דולר וחזר להיות בעל המניות הגדול בחברה. אז הוא טען שהכסף הגיע ממקורות עצמאיים, אבל העובדה היא שרייפמן עדיין בחוב. לפני כחודש התברר שבנק לאומי הגיש נגדו תביעה בהיקף של כ-3 מיליון שקל, ונראה כי זה רק החלק הקטן של החוב שלו. בשלב זה, כנראה, לא נותרה לו ברירה והוא נאלץ לוותר על השליטה בבייבי שלו.



כאן נכנסים לתמונה גיל ואלדר, חבריו של רייפמן. לשלישייה הזאת יש היסטוריה משותפת בשוק ההון. בין השאר סייעו גיל ואלדר לרייפמן באותו גיוס אישי בשוק ההון המקומי, והוא ליווה אותם בלונדון כשביקשו להנפיק את חברת גיבור אלפא - מהלך שלא צלח.



אז מה להם ולאמבלייז, ומהיכן יביאו את הכסף בתקופה שבה האשראי נהפך למשאב במחסור כה גדול? מצבה הפיננסי של חברת האחזקות שלהם, גיבור ספורט, לא נראה מעודד - לחברה גירעון של 80 מיליון שקל בהון, וישנם ספקות משמעותיים לגבי המשך קיומה כעסק חי. בסיבוב הקודם הבנקים מחקו לשניים חובות בהיקף של 150 מיליון שקל אחרי שנפלו, ובכלל, כיום קשה מאוד לקבל מימון להשתלטויות ממונפות.



ואולם לצמד היזמים אין כנראה כל כוונה לחפש מקורות אשראי מכיוון שבשנים האחרונות, כשרייפמן היה צריך מזומן, הם עזרו לו לקבל הלוואות, ועכשיו כשהוא אינו עומד ביעדי ההחזר הם כופים עליו את מכירת מניותיו. הם מגיעים לעסקה הזאת עם משקיעים נוספים, וייתכן שמדובר במשפחת שטראוס ושני יוצאי אמדוקס - מריו סגל ונחמיה למלבאום - שמלווים אותם כשותפים בעסקות קודמות.



האם העסקה תושלם?



לקבוצת המשקיעים שמובילים גיל ואלדר אין כוונה להסתפק באחזקה של 17%. הם מנסים להגדיל אחזקות באמצעות רכישת מניות בשוק ועסקות עם בעלי מניות גדולים. נפתלי שני, שמחזיק ב-14% מהמניות, אינו מוכר בינתיים את אחזקותיו, אבל אם הם אכן יגיעו לאחזקה שאליה הם שואפים - 35% - גם הוא עשוי לשנות את דעתו.



בהסכם קיבלו הרוכשים 30 יום לבדיקת נאותות (דיו דיליג'נס). אם יבקשו, הם יוכלו גם לקבל הארכה. שני תרחישים עיקריים עשויים לטרפד את העסקה: הראשון הוא שבבדיקת הנאותות יתגלו מוקשים שלא היו ידועים לרוכשים, ומבחינתם תשתנה כדאיות העסקה; התרחיש השני הוא שרייפמן יצליח בדרך כלשהי להשיג את הכסף שהוא חייב, וגיל ואלדר - באקט של חברות - ייסוגו מההסכם.



ויש עוד אפשרות, שתלווה אותנו גם אם תושלם העסקה. אם קבוצת המשקיעים תקבל הצעה לרכישת האחזקות שלה ברווח משמעותי על פני המחיר שהיא משלמת, סביר להניח שהיא תשקול אותה ברצינות.



תוכניות המשקיעים



מכיוון שאמבלייז מאחדת בדו"חותיה את תוצאות פורמולה והחברות הבנות שלה - מטריקס, מג'יק, סאפיינס ונקסט סורס - קשה לדעת מהו מצבה הפיננסי בלעדיהן. מה שכן אפשר לומר זה שלפני רכישת השליטה בפורמולה היו בקופת אמבלייז כ-170 מיליון דולר, על רכישת פורמולה היא הוציאה כ-95 מיליון דולר (כולל מניות שאספה בשוק), ומאז נרשמו עוד הפסדים.גיל ואלדר, שמבצעים את העסקה לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר, מעריכים שחלקם (51%) בפורמולה שווה 80-90 מיליון דולר (פי שניים ממחיר השוק), כך שלפי חישוב זה, בקופה יש נטו 10-20 מיליון דולר.



כשרייפמן החזיק את המושכות, אמבלייז רוויית ההפסדים ועמוסת המזומנים היתה שם נרדף לניהול כושל, מודלים עסקיים מתחלפים ותעלולים חשבונאיים - בחסות רגולציה רופפת של הבורסה הבריטית. המשקיעים באמבלייז והחברות בקבוצה צריכים לקוות שהבעלים החדשים לא ימשיכו באותה הדרך.



גיל ואלדר עשויים לנסות ולנצל את המצב ל"חליבת" הקופה באמצעות חלוקת דיווידנדים או עסקות בעלי עניין. ואולם זו תהיה משימה לא פשוטה לאור העובדה שהגיוסים העצומים של אמבלייז כבר התאדו כמעט במלואם, והכסף הגדול יותר נמצא בקופות של חברות בנות ונכדות.



העובדה שהמשקיעים החדשים כבר נפגשו עם מנהלי החברות בקבוצה מצביעה על כך שהעסקה מתקדמת. את מנכ"ל אמבלייז גיא ברנשטיין המשקיעים כבר מכירים. ברנשטיין, שצמח במג'יק, הצליח לשפר בשנתיים האחרונות את הנכדות הבעייתיות סאפיינס ומג'יק, גם אם רווחיות הקבוצה עדיין נמוכה. מניית פורמולה, עם זאת, נפלה עם השוק, לשווי של 70 מיליון דולר, בעוד שרכישת השליטה בה בספטמבר 2006 נעשתה לפי שווי 200 מיליון דולר.



עם כניסת הבעלים החדשים, אפשר להניח שנראה שינוי בפעילות הסלולר של אמבלייז. מי שדחף והאמין בפיתוח, שהניב לחברה הוצאות בהיקף עשרות רבות של מיליוני דולרים בשנים האחרונות, היה רייפמן. אם הוא ייצא מהתמונה, ייתכן תרחיש לפיו נראה את אמבלייז מפסיקה את עסקי המובייל ונותרת עם הפוקוס המלא על פורמולה. צעד אפשרי נוסף הוא הגדלת האחזקות בחברות הבנות - או אפילו מחיקת חלקן מהמסחר בהצעת רכש, לאחר שאיבדו בשנה האחרונה חלק נכבד משוויין.



אמבלייז, אלי רייפמן, רועי גיל ואיתן אלדר בחרו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully