וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש רביעי ברציפות של פדיונות בקרנות הנאמנות

רותם שטרקמן

8.12.2008 / 7:48

ענף הקרנות לפי קרנות מידע זהב: אנליסט ומיטב איבדו 60% מהנכסים ב-2008, וילין לפידות נותרו עם 30% מהנכסים שהיו להם ביולי 2007 ■ חודש שני ברציפות של פדיונות בפסגות ■ פריזמה ממשיכה להתאדות - צונחת למקום הרביעי



נובמבר היה החודש הרביעי ברציפות של המשבר הפיננסי החמור בשוקי ההון בעולם, ובשל כך גם חודש רביעי שבו נמשכו הפדיונות בענף קרנות הנאמנות, אם כי היקפם ירד ביותר מחצי (מ-4.4 מיליארד שקל באוקטובר ל-2 מיליארד שקל בנובמבר). נתח השוק של הקרנות הכספיות - ההשקעה הסולידית האולטימטיווית של 2008 - ביצע עוד קפיצה גדולה בנובמבר כתוצאה מהמשך הגיוסים (3.4 מיליארד שקל) מצד אחד, ופדיונות גדולים בכל האפיקים האחרים מצד שני.



תנועת המספריים הזאת יוצרת קצב גידול מדהים בנתח השוק של הכספיות: 38 הקרנות הכספיות (אחת חדשה, של פסגות, נוספה החודש ואחרת, של תמיר פישמן, פרשה) מנהלות כעת 29 מיליארד שקל, שהם 29.5% מתעשיית הקרנות. יחד עם שקליות אחרות מדובר ב-55% מהנכסים שמושקעים כעת בקרנות שקליות מסוגים שונים.

גם 45% הנותרים סולידיים ברובם: 32% מושקעים בקרנות אג"ח, 6% בקרנות מט"ח ופחות מ-7% הנותרים בקרנות מנייתיות וגמישות. ברוב הקרנות הכספיות אין דמי ניהול, ולכן גיוסי הענק אינם מסייעים לחברות הקרנות "לגמור את החודש".



בסך הכל נמשכת הירידה בנכסי הקרנות, שמסתכמים עתה ב-97.7 מיליארד שקל, לעומת 100 מיליארד שקל בסוף אוקטובר ו-120 מיליארד שקל בתחילת 2008. הירידה בנכסים בנובמבר נובעת מפדיונות בסך 2 מיליארד שקל ותשואות שליליות שהביאו לאובדן ערך של 300 מיליון שקל. ללא הקרנות הכספיות התמונה עגומה יותר: סך הנכסים הוא פחות מ-69 מיליארד שקל, לאחר פדיונות של 5.4 מיליארד שקל (בנטרול הגיוסים בכספיות) וירידת ערך של 380 מיליון שקל נוספים.



בדירוג הגודל של חברות הקרנות בבתי ההשקעות, פסגות ממשיכה להוביל בפער גדול, בנכסים (25 מיליארד שקל), בגיוסים ב-2008 (5.7 מיליארד שקל) ובנתח השוק (25.7%). אלא שלראשונה זה זמן רב רושמת פסגות ירידה קטנה בנתח השוק, כתוצאה מחודשיים של פדיונות. הקרנות הכספיות של פסגות מנהלות כבר 10 מיליארד שקל (40% מהנכסים).



כל אחת משלוש החברות שמדורגות אחרי פסגות מנהלות סכום דומה, קצת יותר מ-10 מיליארד שקל. למעשה שלוש החברות, כלל, הראל-פיא-רקנאטי ופריזמה, מנהלות כולן יחד קצת יותר מפסגות, והפער בין נתח השוק של פסגות (25.7%) לנתח של שלושתן יחד (31.8%) הצטמצם ל-6% בלבד.



כלל פיננסים מסיימת את נובמבר עם גיוסים נטו של 75 מיליון שקל, כתוצאה מגיוס של כמעט 600 מיליון שקל בכספיות. כלל רושמת עלייה בנתח השוק, מרחיבה את הפער בינה לבין הראל פיא (כולל רקנאטי שימוזג לתוכה) ועוקפת גם את פריזמה. גם אצל כלל נכסי הקרנות הכספיות הם כבר כמעט 50% מסך הנכסים שבניהולה.



פריזמה ממשיכה להתאדות - ויורדת למקום הרביעי, עם פדיונות של 645 מיליון שקל בנובמבר ו-4.9 מיליארד שקל מתחילת השנה. אצל פריזמה אין גיוסים בקרנות הכספיות שיאזנו את הפדיונות שנרשמו בקרנות האחרות, ולמעשה בחודשים האחרונים אף נרשמו שם פדיונות. מצד שני, בקרן פריזמה כספית מנוהלים כיום 1.2 מיליארד שקל שמניבים לה דמי ניהול.



אחרי פריזמה מדורגת מגדל, עם 7.2 מיליארד שקל נכסים לעומת 12.1 מיליארד בתחילת השנה, צניחה של 40%. במקומות השישי והשביעי נמצאות אי.בי.אי ודש. שתיהן גייסו גם החודש: אי.בי.אי בשתי קרנות מק"מ ודש בכספית. אי.בי.אי ממשיכה לגדול בנתח השוק שלה ל-6.3% (ו-8.2% ללא הכספיות!), ובמקביל לשמור, כמו בעבר, על דמי ניהול נמוכים יחסית למקובל בתעשייה אבל לא אפסיים: באי.בי.אי עיקר הגיוסים הם בקרנות המק"מ, שגובות 0.5% דמי ניהול, ולא בכספיות (שאמנם גבו תמיד דמי ניהול, אבל בשיעור של 0.125% בלבד).



אצל דש התמונה שונה לגמרי: דש רשמה את הצמיחה הגדולה ביותר השנה, אך רובה בקרנות הכספיות: מתוך 5.3 מיליארד שקל נכסים, 3.4 מיליארד שקל, שהם 64% מהנכסים, נמצאים בקרן הכספית, שהחל מאפריל אינה גובה דמי ניהול. עד סוף מארס הקרן אמנם גבתה דמי ניהול, אבל אז היקף הנכסים בה היה 60 מיליון שקל בלבד, כך שאפשר לראות בבירור שכספי הציבור זורמים למי שאינו גובה דמי הניהול.



תזוזות היו גם בחצי התחתון של הטבלה: פדיונות גדולים באופן יחסי נרשמו אצל מיטב, 160 מיליון שקל (8.6%) ואנליסט, 116 מיליון (7.2%). ממיטב נפדו 1.77 מיליארד שקל מתחילת השנה, ויחד עם ירידת הערך היא איבדה כ-60% מנכסיה. גם אנליסט ממשיכה להתכווץ ונכסיה ירדו ב-64% מתחילת השנה, אבל בניגוד למיטב, אנליסט לא ממש צמחה ב-2005-2006. בסוף 2004 היקף הנכסים בשתי החברות היה דומה, כ-2 מיליארד שקל. מיטב עשתה את כל הדרך עד ל-6 מיליארד שקל (בפברואר 2007) וחזרה ל-1.8 מיליארד, לעומת אנליסט שנגעה ב-4.4 מיליארד לפני שהתכווצה בחזרה ל-1.2 מיליארד שקל.



גם ילין לפידות מתכווץ: בנובמבר נפדו ממנו 160 מיליון שקל, ומתחילת השנה יצאו ממנו יותר ממיליארד שקל. בשיאם (יולי 2007) ניהלו בילין לפידות 3.1 מיליארד שקל. בתחילת השנה היו שם עדיין 2.4 מיליארד שקל, וכעת נותר מיליארד אחד - 30% מהנכסים בשיא. אפסילון עקף את אנליסט, איפקס עקף את ישיר ומרכנתיל עקף את ילין לפידות.



הגיוסים בכספיות



ומי גייס בקרנות הכספיות, פלח השוק שמרכז את מירב תשומת הלב: 22 מהכספיות גייסו, 6 סבלו מפדיונות ו-10 נותרו מאוזנות. מבין 22 המגייסות, חמש הקרנות הגדולות גייסו גם החודש 90% מהכסף: פסגות כספית שקלית (1.18 מיליארד שקל), דש כספית שקלית (740 מיליון שקל), כלל פק"מ פלטינום (560 מיליון שקל), פיא כספית שקלית (330 מיליון שקל) ומנורה מבטחים כספית (200 מיליון שקל). פדיונות גדולים נרשמו בקרנות: פסגות כספים (130 מיליון שקל) ופריזמה כספית (40 מיליון שקל).



החודש המשיכו המשקיעים להפנים שהחשיפה המנייתית אינה הפרמטר היחיד שמעניין בקשר לקרנות אג"ח, והפדיונות בקרנות האג"ח ללא מניות נמשכו. כל סוגי קרנות האג"ח סבלו החודש מפדיונות, ללא יוצא מהכלל: אג"ח מדינה ואג"ח כללי, צמוד ולא צמוד, עם ובלי מניות. גם החודש הפדיונות הגדולים ביותר, יותר ממיליארד שקל, נרשמו בקרנות אג"ח מדינה צמוד ללא מניות, המגייסות הגדולות לשעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully