וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנק ישראל בוחן ברצינות דרכים לאכוף על הבנקים הורדת ריבית לעסקים"

מאת אורה קורן

8.12.2008 / 8:44

כך מסר מקור בכיר. על אף הפחתות הריבית, הבנקים העלו את הריביות לחברות; יהודה זיסאפל: "על בנק ישראל לוודא שהורדות הריבית מגיעות ליעדן"



>> בנק ישראל בוחן "ברצינות רבה" דרכים לאכוף על הבנקים שחרור אשראי לעסקים והורדת ריבית על האשראי, בעקבות הורדות הריבית של בנק ישראל במשק. כך נודע ל-TheMarker. לדברי המקורות, הבדיקה מתבצעת בעקבות פניות מהשטח ומצוקה אמיתית של בעלי עסקים.



בשבועות האחרונים התרבו מחאות אנשי עסקים, בהם יהלומנים, אנשי היי-טק ותעשיינים קטנים ובינוניים, על הדרך שבה ייקרו הבנקים באופן חד-צדדי את הריבית על העסקים, דווקא בתקופה שבה הוריד בנק ישראל את הריבית במשק. לטענתם, השילוב של עליית הריבית והקפאה או צמצום מסגרות האשראי לעסקים, לצד דרישות להעמדת בטוחות נוספות לאשראי קיים, הם מתכון שמעשיר את הבנקים, אולם מנחית מכת מוות על העסקים.

בבנקים נימקו את המהלך בכך שהסיכון גבוה והם לא מוכנים להסתכן בהענקת אשראי מוזל, כאשר לא ברור אם החברה המקבלת תעמוד בהחזר.



יו"ר איגוד תעשיות ההיי-טק, יהודה זיסאפל, פנה בשבוע שעבר לבנק ישראל בבקשה לדרוש מהבנקים לאפשר לחברות עסקיות ליהנות מהורדת הריבית של בנק ישראל.



בנק ישראל נקט בחודשים האחרונים הורדות ריבית רצופות במטרה להקל על מחנק האשראי במשק. עם זאת, הבנקים לא רק נמנעו מ"לגלגל" את הפחתת הריבית ללקוחות - הם אף הוציאו מכתבים חד-צדדיים לחברות והודיעו על התייקרות הריבית. בבנקים נימקו את המהלך בכך שהסיכון גבוה והם לא מוכנים להסתכן בהענקת אשראי מוזל, כאשר לא ברור אם החברה המקבלת תעמוד בהחזר.



המכתב הופנה למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. בפתח דבריו הודה זיסאפל לבנק ישראל על המהלכים המהירים והנחרצים של הורדת הריבית. "אין ספק, שנוכח המשבר הפיננסי העולמי וכניסת השווקים הגלובליים ובכללם המשק הישראלי להאטה, שאת אורכה והיקפה קשה לאמוד, נחישות בנק ישראל מהווה נדבך חשוב במדיניות הכלכלית הנדרשת. יחד עם זאת, על בנק ישראל מוטלת המשימה לוודא שהורדות הריבית מגיעות ליעדן. דהיינו, שהפירמות העסקיות במשק נהנות מהורדות הריבית", כתב זיסאפל.



לדבריו, "בפועל המצב שונה לחלוטין. במקביל להורדות הריבית הזדרזו הבנקים המסחריים והעלו ברציפות ובעקביות את המרווח שהם גובים באופן כזה, שסך הריבית לפירמה לא ירד אלא עלה", הוסיף.



זיסאפל הסביר כי באופן מצטבר התייקר תיק האשראי ב-2%, בשיקלול התייקרויות ריבית משיעור של פריים פלוס 1% לפריים פלוס 2.5%, והתייקרות של 0.5% בעמלת הקצאת האשראי. "שיעור הריבית שהפירמות משלמות היום גבוה משיעור הריבית ששילמו בינואר-אפריל 2008, טרם הורדת ריבית הפריים", כתב זיסאפל.



לדברי זיסאפל, הורדות הריבית נועדו להאיץ את הפעילות של חברות עסקיות ולעודד צמיחה, אולם בפועל הן לא הגיעו ליעדן אלא נותרו בבנקים, שמגדילים כעת את רווחיותם. זיסאפל התייחס לטענות הבנקים בדבר העלייה בסיכון, וכתב כי בבעיה זו עליהם לטפל באמצעות הגדלת הביטחונות. "אני קורא למפקח על הבנקים לפעול ללא דיחוי להחזרת המצב לקדמותו, כך שהפירמות ייהנו מהורדות הריבית ויתאפשר להן לתרום את חלקן למיזעור הפגיעה של המשבר במשק", סיכם זיסאפל.



לא ניתן היה לקבל את תגובת בנק ישראל לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully