וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשיחות ובאנושיות

מאת קרי באנקר ומייקל וויקפילד

8.12.2008 / 8:49

בתקופת משבר, מנהיגים נדרשים להוביל שינויים. הנטייה הטבעית של מנהלים היא להתמקד בצד העסקי, אך ניווט נכון תובע גם התמודדות רגישה עם האנשים בארגון



>> אחת הסיבות לקשיים הגדולים הכרוכים בהובלת שינויים בארגון היא המתח שנוצר בין סוגיות עסקיות (כמו בניית חזון, גיוס משאבים, הקמה מחדש של המערכות), לעניינים הקשורים לניהול עובדים (רגשות וחששות לגיטימיים של אלה החייבים לערוך את השינויים ולהתמודד עם ההשלכות שלהן על בסיס יומי). רוב המנהלים נמצאים בצד העסקי כשמדובר בהובלת שינויים, אך הלחצים שנוצרים כתוצאה משינוי מבני או תפעולי מאלצים אותם להעניק תשומת לב מיוחדת למה שמתרחש בצד האנושי של הארגון. בנקודה זו נכשלים רוב המנהלים.

אז איך פונים לצד האנושי מבלי לסכן את האספקט העסקי? במרכז להנהגה יצירתית, מצאנו שמנהיגים חייבים למצוא איזון בין שישה זוגות של ניגודים כדי לבנות ולשמר סביבת אמון במהלך ביצוע שינויים.



1. זרז את השינוי / התמודד עם המעבר



האצת השינוי כוללת את היכולת לנהל יוזמה ולשמור על תנופה תוך חיסכון בהוצאות. התמודדות עם המעבר פירושה הכרה והתייחסות לרגשות האנשים ולדעות המנוגדות לגבי עצם השינוי. מנהיגים המיומנים בשתי הפעולות גם יחד נותנים לעצמם ולאחרים לבטא ספקות וחרדות. כתוצאה מכך, עולה רמת האמון והמחויבות, ויוזמת השינוי צוברת תאוצה.



2. בטא תחושת דחיפות / הצג סבלנות מעשית



אחת המשימות הגורליות ביותר של מנהיגי שינוי היא ביצירת תחושת דחיפות. הסבלנות, לעומת זאת, חשובה לא פחות. סבלנות ריאליסטית כוללת ידיעה לגבי הדרכים להאט את הקצב כדי שאנשים יוכלו להתרגל. חוסר סבלנות כלפי אנשים עלול לקעקע את המחויבות ולעכב את תהליך השינוי. מנהיגים מאוזנים מבצעים מאמץ מודע כדי לספק תמיכה והדרכה כאשר יש צורך בכך. הפירוש של סבלנות מעשית הוא גם מתן היזון חוזר עקבי והוגן. אנשים צריכים לדעת מה הם מבצעים היטב ומה עליהם לעשות אחרת.



3. היה קשוח / היה אמפתי



להיות קשוח פירושו להכניס את הראש ולהתמודד עם אתגרים, להיות החלטי ולעמוד על שלך לנוכח התנגדות. מנהיגים אמפתיים מסוגלים להכניס את עצמם לנעלי אדם אחר, לשקול את המגבלות האישיות של כל אחד, ולהעריך אנשים לא פחות מתוצאות. הם יודעים שחוסר אמפתיה עלול לפגוע במורל ובמוטיווציה.



הרבה מנהיגים למדו שעליהם להדחיק את התגובות הרגשיות שלהם במהלך קבלת החלטות קשות. אבל חיבור רגשי יוצר אפקט הפוך בתקופות של שינוי משמעותי או משבר. אנשים רוצים לדעת שהמנהיגים שלהם יכולים להיות קשוחים והחלטיים, אך הם גם רוצים שיהיו אנושיים.



4. היה אופטימי / היה ריאלי עם "ראש פתוח"



מנהיגים משחקים תפקיד מכריע בשמירה על אופטימיות בנוגע לשינויים מהותיים. הם צריכים לראות את התוצאות החיוביות ולהעביר את החזון שלהם לאחרים. כשאנשים כורעים תחת לחץ השינוי, הם פונים למנהיגים שלהם כדי לקבל אנרגיה וביטחון. אבל מנהיגים מאוזנים אינם לוקים באופטימיות עיוורת. התקווה שלהם מבוססת על תפישה ריאליסטית של המציאות ועל פתיחות מחשבתית. מנהיגים מאוזנים שואלים את השאלות הקשות, מספקים מידע, ומושכים תשומת לב לאתגרים ולמאבקים. איזון בין אופטימיות לריאליזם יוצר אמון.



5. סמוך על עצמך / בטח באחרים



למנהיגים שסומכים על עצמם יש ביטחון בכישוריהם וביכולתיהם. הם רגילים לעבוד באופן עצמאי, והם גאים בעצמם על הדרך הפרטית שבחרו. אבל בסיטואציות של שינויים מורכבים, חשוב מאד שהמנהיגים יידעו לבטוח באחרים שיביאו מניסיונם והשקפת עולמם לשולחן הדיונים. לא חשוב מהו האתגר, שיתוף פעולה מוליד תובנות, יוזמות ופעולות שאדם אחד, ואפילו המוכשר ביותר, לא יכול לייצר בכוחות עצמו.



6. נצל יתרונות / פעל בניגוד למקובל



בתקופות משבר, מנהיגים נוטים לפעול לפי התכונות והיכולות שהובילו אותם להצלחה בעבר. אבל הסתמכות יתר על התנהגויות העבר יכולה לגרום לדבקות באסטרטגיות שכבר לא עובדות, והכישלון להכיר בתנאים הדורשים התייחסות חדשה עלול להיות הרסני. מנהיגים חייבים להיות בעלי יכולת להיפרד מאזורי הנוחות ומתבניות החוזרות על עצמן, ובמלים אחרות - לפעול בניגוד למקובל.



בכדי לאזן יתרונות עבר עם מיומנויות חדשות, על המנהיגים להעריך תחילה את כוחם, חולשותיהם, העדפותיהם, ואת ההתנהגות שהם מבצעים כברירת מחדל. בתוכניות שמתקיימות במרכז להנהגה יצירתית, הם עושים זאת על ידי הערכה כוללת, היזון חוזר ותהליך אימון. כשמתקבל היזון חוזר כן וישיר מעמיתים לעבודה, המנהיגים יכולים לצפות בתמונה ברורה של הביצועים וההתנהגות שלהם.



מודעות שכזאת מאפשרת למנהיגים להכיר בכוחם, לשפר את התחומים בהם הם חלשים ולתרגל התנהגויות שונות.



הפרדוקס של המנהיגות



הנהגת שינויים מחייבת ניהול המתח המתמיד בין הגישה העסקית לגישה האנושית. אי אפשר לשמור על איזון מושלם כל הזמן. אבל מנהיגים חכמים מבינים שמדובר באידיאל שכדאי לשאוף אליו.



הכותבים הם מחברי הספר "הנהגה עם אותנטיות בתקופות מעבר"



***



הסוגיה: בזמן משבר, מנהלים מעדיפים להתרכז בצד העסקי ומזניחים את ההיבט האנושי



הפתרון: שישה זוגות של ניגודים, ביניהם יש לתמרן כדי לבנות אמון תוך כדי ביצוע שינויים



הדרך: נצל יתרונות אך פעל בניגוד למקובל, סמוך על עצמך אך בטח באחרים, היה ריאלי אך אופטימי



Harvard Business Monday Morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully