וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבורסה העיראקית עדיין ממשיכים לחייך

פיטר אפס

8.12.2008 / 8:49

עם כלכלות מקומיות בתהליכי צמיחה ומיעוט של השקעות זרות בבורסה - שוקי ההון בעיראק וגאנה רושמים שנה של עליות שערים



רויטרס

>> בעזרת לוחות לבנים ופתקי נייר, הצליחו כמה בורסות צעירות כמו אלו שבגאנה ובעיראק לחמוק מההתרסקות שחוו יריבותיהן המתקדמות, בעיקר בשל בידוד ומחסור במזומנים.



בורסת המניות בגאנה עלתה ב-60% מתחילת 2008 לפי הנתונים הרשמיים, בניגוד גמור לשווקים מתעוררים אחרים שצנחו ביותר מ-60% באותה תקופה. הבורסה בבגדאד זינקה ב-40% בספטמבר בלבד, החודש שבו בנק ההשקעות ליהמן ברדרס פשט רגל ושווקים אחרים צללו. ישנם כאלה שמפקפקים בנתונים הללו, אך גם הם מסכימים שהמניות העיראקיות רשמו עליות השנה.



בשני השווקים לא קיים מסחר אלקטרוני, על אף שקיימות תוכניות להטמעת הטכנולוגיה בעתיד. שניהם סובלים מהתעלמות כמעט מוחלטת מצד משקיעים זרים. אפילו בתקופה שבה שיגשגו הבורסות בעולם, לפני המשבר הנוכחי, לא נרשמה בהן התעניינות מיוחדת.



ביורן אנגלונד מבית ההשקעות גודוויג קפיטל, המנהל את קרן בבילון, שנחשבת למשקיע הזר המשמעותי היחיד בבורסה העיראקית, אמר בראיון טלפוני ממשרדו בשוודיה כי "הלקח מהמשבר הוא שאסור ללכת אחרי העדר. אתה צריך להיות במקום בו אנשים אחרים אינם נמצאים, כשבידך יתרון הקדימות".



שווקים אחרים שרשמו עליות מתחילת השנה ועד אמצע נובמבר כוללים את תוניסיה ואקוודור, שאף הן בורסות קטנות עם התערבות זרה מצומצמת. לעומת זאת, הזרם המרכזי של השווקים במדינות המתפתחות, מניגריה ועד המזרח התיכון, הלך בעקבות המגמה השלטת במדד הבורסות המתעוררות.



בורסת המניות בעיראק איבדה כמעט מחצית מערכה מאז שנפתחה ב-2004, כשנה לאחר פלישת הכוחות האמריקאיים למדינה, אבל בחודשים האחרונים הבורסה הרוויחה מהירידה הדרמטית באלימות הסקטוריאלית, ובאחרונה גם מהירידה במחירי הנפט.



בזמן ששווקים ברחבי העולם צנחו בחודש שעבר, משקיעים מיוזעים בבגדאד נופפו בידיהם כדי לסמן לברוקרים שמאחורי המחיצה כי בתי מלון ובנקים הם הבחירות החמות מבין 95 החברות בבורסה, בשל הציפיות להשקעות גדולות בתשתיות והצורך בעובדי בניין זרים.



אנגלונד אומר כי אחד המפתחות העיקריים לעליות הוא הבידוד של עיראק מהשווקים העולמיים. משקיעים בינלאומיים הם בדרך כלל ממונפים מאוד וחשופים לשינויים פתאומיים בערבויות להלוואות שקיבלו מהברוקרים (Margin Calls), שגורמים להם למשוך כסף מהשווקים המתעוררים ללא קשר למצב החברות.



גם גאנה נהנתה מנתוני בסיס טובים, בעקבות נפט שהתגלה בה באחרונה, מחירים גבוהים יחסית של הזהב והקקאו שהיא מייצאת, יציבות פוליטית וצמיחה כלכלית. עם זאת, שוק המניות נסוג מרמת השיא שאליה הגיע בתחילת אוקטובר.



קרן המטבע הבינלאומית מצפה שכלכלת גאנה תצמח ב-5.8% במהלך 2009, לעומת 6.5% ב-2008. אבל נתונים אלה מקדימים בהרבה את אלה של הכלכלות המפותחות, שעתידות להתרחב בפחות מ-0.5% בשנה הבאה.



הבידוד היחסי של גאנה הוא הגורם העיקרי לעליות האחרונות בבורסה המקומית. "אין כאן השקעות זרות בהיקף שיש בשווקים אחרים, וזאת הסיבה לכך שלא חזינו בנפילות כמו שהיו בדרום אפריקה או בקניה", אומרת דורותי אמטפה, אנליסטית דאטהבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully