וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לרשת הביטחון

מאת חיים ביאור ועידו סולומון

8.12.2008 / 8:53

כולם מודאגים מהמצב, אבל העובדים שאמורים לצאת בקרוב לפנסיה מודאגים יותר מכולם: הם חושבים על דחיית היציאה לגמלאות ועל הסבה מקצועית, סופרים את הכסף שהפסידו מאז פרוץ המשבר, כועסים על המדינה ומחכים לתוכנית שתציל את הפנסיה שלהם



>> כולם מוטרדים ממצב הפנסיה ומחוסר הביטחון הפנסיוני, אבל מוטרדים במיוחד הם מי שחצו את גיל 60 ונותרו להם עוד שנים בודדות עד היציאה לגמלאות. אלה רואים את ההפסדים שנגרמו להם בחודשים האחרונים ומתקשים להירדם בלילה.

הביטחון של העמיתים החל להתערער כבר בשנות ה-90, כאשר החלו להתברר הממדים המבהילים של הגירעונות האקטואריים בקרנות הפנסיה - לא פחות מ-100 מיליארד שקל. עתה הביטחון שוב התערער, עקב ההפסדים שנגרמו לעמיתים כתוצאה מההשקעה של הקרנות בבורסה הקורסת (הגם שההפסדים של הקרנות הוותיקות, שבהן חברים רוב העובדים המבוגרים, היו קטנים יחסית, שהרי 70% מהונן מושקעים באג"ח מיועדות של משרד האוצר).



דיברנו עם שבעה עובדים, שכירים ועצמאים, שנותרו להם שנים מעטות עד היציאה לגמלאות. הם מדווחים על הפסדים של מאות ואף אלפי שקלים בגמלות החודשיות שלהם, וכולם העריכו כי הפנסיה שיקבלו, לפחות בתקופה הראשונה לאחר צאתם לגמלאות, תהיה נמוכה יותר ממה שהיתה ערב המשבר. כמעט כולם חושבים ששר האוצר רוני בר-און מבולבל ומצפים בקוצר רוח לרשת ביטחון. עם זאת, יש להביא בחשבון כי תוחלת החיים הממוצעת לאחר היציאה לפנסיה היא כיום 16-20 שנה, ולכן הסכומים שאותם הפסידו עמיתי הקרנות עתה, עשויים בעתיד להתקזז ואף להפוך לרווחים.



נתן אלדור



"הקרנות שלי הפסידו בבורסה הגרמנית"



גיל: 62



מקום עבודה אחרון: דובר המרכז לתרבות ולחינוך בהסתדרות העובדים הכללית



מקומות עבודה קודמים: רשות השידור



תאריך יציאה לפנסיה: אוקטובר 2013



קרן פנסיה: קרן הגמלאות המרכזית (קג"מ)



גובה הפנסיה החודשית לפני המשבר? 3,000 שקל



כמה הפסדת מתחילת השנה בתחום הפנסיה? "לא חישבתי, אבל אני מניח שכמה מאות שקלים".



משכת כסף מקרן הפנסיה בעקבות המשבר? "לא".



נפגעת באפיקי השקעות אחרים? "כן. לפי עצה שקיבלתי בבנק כמה ימים לפני פרוץ המשבר הפקדתי כספים בקרנות שהשקיעו בבורסה של פרנקפורט. השקעתי בזה 40 אלף שקל, מהם נותרו לי 17 אלף".



מודאג? "אני לא שקט בכלל. חושש מהרעה נוספת של המצב הכלכלי".



איך תתמודד עם המצב? "עד כמה שהדבר יהיה תלוי בי, אדחה את היציאה לפנסיה. ואם בכל זאת אהפוך לגמלאי בגיל 67 אחפש עבודה, כדי לשמור, פחות או יותר, על רמת החיים הנוכחית".



מה לדעתך המדינה צריכה לעשות? "על המדינה לפעול מיד לתיקון המצב ולסייע לתוכניות סיוע שמגבשים המומחים. בכל מדינה מתוקנת בעולם הממשלות הזרימו סכומי עתק כדי שהפגיעה בציבור תהיה מינימלית. שר האוצר פועל בצורה אחראית וזהירה. נכון שנפגענו כפרטים, אבל אני מקווה שהחוסן הכלכלי-חברתי של המדינה, המשליך גם על החוסן הביטחוני שלה, לא נפגע".



דן קופל



"הכסף שהיה אמור לעמוד לרשותי התמוסס"



גיל: 65



מקום עבודה אחרון: איש רכש מחשבים בתעשייה האווירית



תאריך יציאה לפנסיה: יצא לפנסיה מוקדמת ב-94' והיה זכאי למשכורת עד גיל 65 (גיל הפרישה הקודם לפני שינוי החוק ל-67)



קרן פנסיה: לא השתייך לקרן פנסיה. כחלק מתנאי הפרישה המוקדמת קיבל משכורת מתע"א בעשר השנים האחרונות, ובמקביל חסך בקופת גמל (כספים מלפני יציאתו לפנסיה מוקדמת - הכסף שהיה אמור לקבל לאחר הפרישה)



גובה הפנסיה החודשית לפני המשבר? לא זכאי לפנסיה, אמור להסתמך על כספי קופת הגמל. בשנתיים הקרובות לא זכאי גם לקצבת זיקנה.



כמה הפסדת מתחילת השנה בתחום הפנסיה? "200 אלף שקל מקופת הגמל".



מודאג? "אני לא ישן בלילות כבר הרבה זמן. אני לא רעב ללחם ולא עומד בקרן הרחוב כדי לקבץ נדבות, אבל לא אוכל להמשיך כך לאורך זמן. הכסף שהיה אמור לעמוד לרשותי התמסמס ונמוג. אני לא יודע מה לעשות. ניסיתי לפנות לתעשייה האווירית, אבל נכון להיום אין להם פתרון בשבילי".



כיצד תתמודד עם המצב? "לצערי אין יותר מדי דברים שביכולתי לעשות. אני מקווה שדרך תע"א יוכלו לסדר משהו, אבל זה לא נראה מבטיח".



מה לדעתך המדינה צריכה לעשות? "המדינה צריכה לדאוג להשלים לי את הכסף שהלך. אני לא מדבר על כל הסכום, אבל לפחות שידאגו למשכורת הצנועה כפי שקיבלתי עד כה. התוכנית של בר-און להגביר את ההשקעות במשק לא מבטיחה שום דבר.



"אני מקווה שימצאו דרך להחזיר את ההפסדים של קופות הגמל, אבל נראה לי שכמו תמיד ניאלץ להסתדר לבד".



יאיר ברק



"אעשה הסבה מקצועית"



גיל: 65



מקום עבודה אחרון: בעל משרד לייעוץ אסטרטגי והסברתי



מקומות עבודה קודמים: עורך עיתון ילדים מטעם "מעריב", עורך אחראי של הוצאת כתר



תאריך יציאה לפנסיה: עדיין אין תאריך ("אעבוד כל עוד כוחי במותני")



קרן פנסיה: מנורה מבטחים



גובה הפנסיה החודשית לפני המשבר? 5,000 שקל כקצבה, או 700 אלף שקל בתשלום חד-פעמי.



כמה הפסדת מתחילת השנה בתחום הפנסיה? "לא נפגעתי באופן קשה. הפסדתי פחות מ-1,000 שקל בחודש, כי רק 30% מהון הקרן מושקעים בני"ע סחירים".



משכת כסף מקרן הפנסיה בעקבות המשבר? "לא נגעתי בקרן הפנסיה ואני ממשיך להפקיד בה כספים".



נפגעת באפיקי השקעות אחרים? "בקרן ההשתלמות הפסדתי כמה אלפי שקלים, לא יודע כמה בדיוק. הטבות המס מרככות מעט את כאב ההספד. הוצאתי עוד לפני המשבר כספים מקרן ההשתלמות. עכשיו אחדש את ההפקדות בקרן ההשתלמות המנוהלת על ידי בית ההשקעות אקסלנס. זה כדאי מבחינה מיסויית. קרן ההשתלמות שלי היא סולידית ורק חלק קטן מהונה - כך הוסבר לי - מושקע במסלול מנייתי. הפעם האחרונה שהשקעתי בבורסה היתה ב-93' והפסדתי 20% מההשקעה. מאז לא חזרתי לשם".



מודאג? "אני לא מודאג ממצבי האישי, כי אני די מובטח".



איך תתמודד עם המצב? "יש לי עסק קטן ומכניס, נטול סיכונים פיננסיים ואני עומד לעשות הסבה מקצועית כדי להיות במקביל גם מרצה באוניברסיטה. זה ירחיב את הבסיס הכלכלי של המשפחה. לפרוש מהעבודה? למרות גילי, זה לא בא בחשבון, אפילו לא באופק".



מה לדעתך המדינה צריכה לעשות? "על המדינה לשנות את אופי החשיבה שלה. ההנחה שלפיה הכסף המופנה לאנשים פרטיים בסופו של דבר יגיע לכולם היא שגויה. החלחול כלפי מטה שעליו חשבו אנשי האוצר רק יצר חלחלה למטה. על המדינה לחזור למעורבות ישירה במשק. לא לסמוך על הטייקונים שייצרו מקומות עבודה. יש לתת לקרנות אג"ח שהתשואה שלהן מובטחת, כי כמה אנשים מסוגלים לבדוק תשואות כל בוקר? בר-און מבולבל לגמרי, אין לו עמדה מהותית בשאלה איך צריכה להתנהל כלכלת מדינה. אבל הוא לא היחיד. גם אמריקה מבולבלת. בר-און נתון בידי פקידיו, המחזיקים בעמדות ישנות ומיושנות. הוא לא יותר מאשר פקיד בכיר".



כרמלה סבלדי



"המדינה לא עושה כלום"



גיל: 62



מקום עבודה אחרון: אחות סיעודית בחברת מת"ב



מקומות עבודה קודמים: סוכנת מכירות של "מעריב", מזכירת מערכת ב"על המשמר"



תאריך יציאה לפנסיה: דצמבר 2009



קרן פנסיה: מבטחים הוותיקה + קג"מ



גובה הפנסיה החודשית לפני המשבר? "לא יודעת בדיוק. במבטחים צברתי עד כה 80 אלף שקל, ובקג"מ - 40-50 אלף שקל".



כמה הפסדת מתחילת השנה בתחום הפנסיה? "קשה לי להעריך, אבל בטוח הפסדתי. גובה הפנסיה החודשית הצפויה יהיה יותר מ-2,000 שקל".



משכת כסף מקרן הפנסיה בעקבות המשבר? "לא. אני בונה על רשת הביטחון עליה מדברים כיום, גם אם לא ברור עדיין איך היא תיראה".



נפגעת באפיקי השקעות אחרים? "לא נפגעתי כי לא הימרתי בבורסה וגם אין לי קרן השתלמות. אני שמה את כל הכספים הפנויים בחשבון פק"מ ורק מרוויחה".



מודאגת? "לא, כי אני מסודרת כלכלית. בינואר אגש למבטחים כדי לברר מה תהיה הפנסיה החודשית שלי. פניותי בכתב אליהם נענו בתשובה כללית בלבד".



איך תתמודדי עם המצב? "שקלתי להמשיך לעבוד לאחר היציאה לפנסיה, אך בשל מגבלה גופנית ויתרתי על הרעיון. חוץ מזה אני רוצה להקדיש זמן איכות לנכדים".



מה לדעתך המדינה צריכה לעשות? "המדינה לא עושה כלום למען הפנסיה. היא לא אוכפת את צו ההרחבה ששר התמ"ת הוציא השנה, המחייב כל מעסיק באשר הוא להפריש כספים עבור פנסיה לעובד. העם טיפש. בנימין נתניהו, שעכשיו הוא פופולרי, קיצץ בזכויות של עמיתי קרנות הפנסיה ושלח את הקרנות לבורסה, בעיקר את החדשות. ועכשיו אין מה לתקן. הכל אבוד. המצב עוד יחמיר. גישתו של בר-און איומה. הוא לא דואג לכולם, אלא רק לחלק מהציבור. הוא עושה דברם של אחרים".



עמית (שם בדוי)



"אהדק את החגורה"



גיל: 60



מקום עבודה אחרון: רואה חשבון במשרד רואי חשבון גדול



מקומות עבודה קודמים: משרדי רואי חשבון קטנים



תאריך יציאה לפנסיה: אוגוסט 2015



קרן פנסיה: מקפת הוותיקה, מבטחים הוותיקה



גובה הפנסיה החודשית לפני המשבר? 4,000 שקל



כמה הפסדת מתחילת השנה בתחום הפנסיה? 300-400 שקל בחודש



משכת כסף מקרן הפנסיה בעקבות המשבר? "לא נגעתי. למשוך כספים מקרן הפנסיה זהו מעשה שטותי, בגלל נוסחת ערכי הפדיון שהיא ממש דרקונית. למרות שכרגע אני מופסד, אני יודע שהנזק שנגרם לי יתוקן בשנים הבאות. הרי המשבר לא יישאר אתנו לתמיד".



נפגעת באפיקי השקעות אחרים? "למזלי, פדיתי עוד לפני המשבר את הכספים שצברתי בקרן ההשתלמות, בסך 200 אלף שקל. אני מניח שכך נמנע ממני אובדן של 30-40 אלף שקל".



מודאג? "לא, כי אין לי קופת גמל וגם איני מושקע בבורסה".



איך תתמודד עם המצב? "קשה לי לומר במדויק, אך באופן כללי נהדק את החגורה. יש לי עוד שבע שנים עד היציאה לפנסיה, אך אם לא יחול מפנה גדול לטובה, ארצה להמשיך לעבוד גם אחרי גיל זה".



מה לדעתך המדינה צריכה לעשות? "על המדינה לדאוג שקרנות הפנסיה לא יפסידו כספים עקב המשבר, על ידי כך שתכסה את הפסדיהן בהשקעות שהיו להן בשוק ההון, או שתפיק להן איגרות חוב מותאמות, כפי שהיה בימים שבהם ההסתדרות שלטה בקרנות. קשה לדעת למה בדיוק שר האוצר חותר. הוא לא רוצה לכלול ברשת הביטחון את הקרנות החדשות, וזו גישה לא סוציאלית".



מזל שחר



"אני קמה באמצע הלילה טרודה ממחשבות"



גיל: 64



מקום עבודה אחרון: מנהלת חשבונות במחלקת התשלומים בבנק הבינלאומי



מקומות עבודה קודמים: בית חרושת לממתקים ליבר



תאריך יציאה לפנסיה: נובמבר 2009



קרן פנסיה: עתודות + כלל



גובה הפנסיה החודשית לפני המשבר? 8,000 שקל



כמה הפסדת מתחילת השנה בתחום הפנסיה? "2,500-2,700 שקל. גובה הפנסיה החודשית הצפוי יהיה 5,500 שקל".



משכת כסף מקרן הפנסיה בעקבות המשבר? "לא משכתי כספים מקרן הפנסיה, כי רציתי להציל את מה שיש. הבנתי שאם אמשוך כספים, הקרן תיפגע, תאבד נכסים ובעצם כל העמיתים, כולל אותי, ניפגע".



נפגעת באפיקי השקעות אחרים? "קרן ההשלתמות שלי, שבשליטת ביטוח ישיר, הפסידה 20-30 אלף שקל. השקעתי בבורסה במניות סולידיות ולמרות זאת הפסדתי 40 אלף שקל.



מודאגת? "אני לא מצליחה להירדם. אני קמה באמצע הלילה טרודה במחשבות על האי-ביטחון הכלכלי שאליו נקלעתי. פעם חלמתי שעם הפרישה אצא לטיול סביב העולם. עכשיו אני מתכננת לכל היותר טיול סובב ישראל. אני מקווה לא ליפול כנטל על משפחתי או על המערכת הסוציאלית".



איך תתמודדי עם המצב? "אני מנסה לדחות את מועד היציאה לפנסיה, למרות שזה לא פשוט במצב שבו יש פיטורים במשק. אקצץ בהוצאות וארכוש רק מוצרים חשובים באמת. אבטל, למשל, את המנוי לתיאטרון".



מה לדעתך המדינה צריכה לעשות? "להחזיר אותנו לאותה נורמה, כלומר שנוכל לחיות מעבר לבסיס הקיום. דרושה רשת ביטחון לקרנות הפנסיה, שתחזיר אותנו שנתיים לאחור. 40 שנה שילמתי מסים וגם דמי גמולים לביטוח הפנסיוני, ולא ייתכן שנחזור לנקודת ההתחלה. אנשים צריכים לצאת לרחובות ולזעוק. בר-און צריך ללמוד משרי אוצר שקדמו לו איך לטפל במשבר. בר-און אינו מתפקיד כהלכה, אבל פיזר כספים לטייקונים. שיתחיל לעבוד, כי אנו סוחבים את העגלה".



נדב (שם בדוי)



"אני מודאג וכועס"



גיל: 69



מקום עבודה אחרון: מנהל פרויקטים באורין



מקומות עבודה קודמים: חברת עמית וחברת שילוח



תאריך יציאה לפנסיה: אוגוסט 2008



קרן פנסיה: מקפת



גובה הפנסיה החודשית לפני המשבר? הפנסיה הראשונית שקיבל היתה מחברת שילוח דרך קרן מקפת. כל עוד עבד במקומות אחרים קיבל 3,500 שקל נטו; מאז היציאה לפנסיה מקבל 4,000 שקל



כמה הפסדת מתחילת השנה בתחום הפנסיה? בפנסיה שיש לו במקפת הישנה לא הפסיד כלום.



משכת כסף מקרן הפנסיה בעקבות המשבר? "לא".



נפגעת באפיקי השקעות אחרים? בחברת עמית שבה עבד תשע שנים פתחו לו קופת גמל תמר - כשיצא מהחברה המשיך באופן עצמאי להזרים כסף, ובסך הכל הגיע לכ-350 אלף שקל בתחילת השנה. כיום הסכום הוא 250 אלף שקל; בנוסף, היתה לו קופת השתלמות שבה הצטברו בעשר השנים אחרונות כ-165 אלף שקל עד תחילת השנה. לפני שבועיים פדה את הקרן וקיבל רק 123 אלף שקל; כמו כן, חסך בקופת גמל שפע שבה הפקיד את כספי הפיצויים. במארס היו לו 147 אלף שקל. בסוף ספטמבר פדה את הכסף וקיבל 123 אלף שקל.



מודאג? "אני מודאג וכועס. עשיתי תוכניות על בסיס הכספים האלה, קניתי בית, לקחתי משכנתאות והלוואות, חשבתי שאסיים לעבוד ואפדה את הכספים ועכשיו אני תקוע. נשארתי עם חובות בלי אפשרות לפרוע. זה מדאיג ומכביד".



מה לדעתך המדינה צריכה לעשות? "אין לי ציפיות. אני יודע שהמדינה שלנו חסרת יכולת. זה שהעבירו את הקופות מידי הבנקים ונתנו לחברות 'קזינו' זו הפאשלה הכי גדולה. האחריות צריכה להיות על חברות ההשקעות. אני אדם שעבד, שילם את כל המסים ומדובר בחסכונות שלי.



"אני אמנם הפסדתי, אבל הקופות לקחו את העמלה בדיוק כמו בתקופה שהיו לי רווחים. אני מצפה מהממשלה שתכריח את הקופות להחזיר את הכסף - ולו את חלקו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully