וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: הגדלת הנזילות של הפדרל ריזרב עשויה להוביל להתפרצות אינפלציונית בארה"ב

TheMarker

8.12.2008 / 10:39

הריבית המוניטארית בארה"ב מאבדת את האפקטיוויות שלה וברננקי נוקט במהלך שנקרא Quantitative Easing ומשמעו הגדלת היצע הכסף בארה"ב


הריבית המוניטארית בארה"ב מאבדת את האפקטיוויות שלה והפדרל ריזרב נוקט בצעדים נוספים על מנת לעודד את המשק האמריקאי. הפדרל ריזרב מתכנן לרכוש אג"ח ממשלתי ארוך ואג"ח ארוך ושל הסוכנויות על מנת ללחוץ על העקום בטווח הארוך כלפי מטה.

לחץ על העקום בטווח הארוך תהיא לתשואות נמוכות ומכיוון שעלויות ההלוואות ובמיוחד אלו של המשכנתאות נגזרות מהתשואות של האג"ח הממשלתי הארוך, ברננקי רוצה להוריד את התשואה ובכך להוזיל את העלויות לפירמות ולפרטיים. הפעולה שנוקט ברננקי נקראת Quantitative Easing או בשמה הקצר QE.

השבוע שעבר התחיל עם ירידה של 9% לכאורה ללא סיבה מיוחדת. אומנם פורסמו מדדי מנהלי הרכש ברחבי העולם באותו היום וכולם הראו על התכווצות רצינית ביותר בפעילות במגזר היצרני, אפילו המדד של סין היה עמוק מתחת לרמה של 50 נקודות אבל אי אפשר לומר שאלו היו חדשות. בהמשך השבוע השוק תיקן ואת יום שישי סיים בעליות די חדות, למרות נתוני התעסוקה הקשים שהתפרסמו בארה"ב.

המשק האמריקאי איבד 533 אלף משרות בנובמבר לעומת צפי לאיבוד של 335 אלף משרות, מתחילת השנה המשק איבד 1.91 מיליון משרות. שיעור האבטלה עלה ל-6.7%. ענף הפיננסים איבד 32 אלף משרות, בנדל"ן אבדו 82 אלף משרות. מספר המשרות החלקיות עלה לשיא - 7.5 מיליון משרות. מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני ירד לשפל מאז 1981 ל-36.2 נקודות הצפי היה ל-37. נזכיר כי רמה נמוכה מ-50 נקודות מסמנת התכווצות בפעילות.

מכירות הרכבים בארה"ב נפלו לשפל של 26 שנים בנובמבר, קצב המייצג מכירות שנתיות 10.2 מיליון רכבים. חברות הרכבים בארה"ב קיבלו סיוע של 15 מיליארד דולר וזה צפוי להחזיק אותם על פני המים עד סוף הרבעון הראשון. סביר להניח שהם שוב יבקשו עזרה ואז זה יהיה מאובמה.

הנאום של ברננקי, איך זה קשור ל-Quantitative Easing והאם זה יגרום לזינוק באינפלציה?

נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, נאם ביום שני בטקסס ותיאר את תוכניות הפדרל ריזרב והממשל שנועדו להקל על מחנק האשראי בארה"ב ועל אובדן האמון במערכת הפיננסית. ברננקי גם חשף חלק מהצעדים החדשים המתוכננים. בנאומו הוא התייחס להורדת הריבית ואמר כי צפויה עוד הורדה, אך האפקטיוויות של הורדות ריבית בשלב זה הפכה מוגבלת.

לדברי ברננקי הפדרל מתכנן לרכוש אג"ח ממשלתי ארוך ואג"ח ארוך ושל הסוכנויות. הערכות בנוגע לכך שהפדרל ריזרב יפעל בשוק האג"ח וינסה לרכוש אג"ח ארוך על מנת ללחוץ על העקום בטווח הארוך כלפי מטה כבר הסתובבו בשוק בשבועיים האחרונים. הערכות אלו הביאו לירידה חדה של כל העקום ובדגש על הטווח הארוך. השבוע ברננקי אישר את ההערכות/שמועות שהיו בשוק.

למה ברננקי רוצה שהתשואות יהיו נמוכות? לרוב, העלויות של ההלוואות ובמיוחד של המשכנתאות נגזרות מהתשואות של האג"ח הממשלתי הארוך. ברננקי רוצה להוריד את התשואה ובכך להוזיל את העלויות לפירמות ולפרטיים. כמו כן הוא רוצה לגרום לכך שחיסכון באג"ח ממשלתי לא יהיה כדאי (תשואות נמוכות מאוד ובטווחים מסויימים אף אפסיות) ואז זה יצית ביקושים בשוק. ברננקי התייחס לראשונה להגדלת המאזן של הפדרל ריזרב.

מה זה ה-Quantitative Easing?

ה-QE לא החל בשבוע שעבר, למעשה הפדרל ריזרב החל במדיניות של QE לאחר ההתמוטטות של ליהמן בראדרס אך נראה שבשבועיים האחרונים ה-QE הולך ותופס תאוצה. QE זה מצב שבו הבנק המרכזי מזרים נזילות באגרסיביות למערכת הבנקאית ומוריד את הריבית בפועל לאפס.

הבנק המרכזי מזרים נזילות לבנקים על ידי כך שהוא רוכש מהם איגרות חוב ובתמורה נותן להם מזומן. כלומר הבנק המרכזי שם לו למטרה להגדיל את הנזילות ולא לשלוט על הריבית שבמילא נמצאת קרוב לאפס. המטרה כאן היא לגרום לבנקים לשחרר את הכסף הזה הלאה, כלומר להגדיל את ההלוואות לחברות ולפרטיים.

כאן נוצרת הבעיה - הבנקים לא מלווים כסף. סקר הבנקים שפורסם לפני מספר שבועות הראה כי כל הבנקים הקשיחו את תנאי מתן האשראי ולמעשה יש עדיין מחנק אשראי עצום. לזה קוראים "מלכודת נזילות". הבנקים מלאים בכסף ששוכב לו סתם בחשבונות של הפדרל ריזרב וצובר ריבית אפסית, למרות זאת הבנקים לא מוכנים להלוות את הכסף הלאה.

הפתרון למלכודת הנזילות יכול לבוא בדמות תוכנית פיסקאלית ו/או מסלול עוקף בנקים. הפדרל ריזרב החל לפעול לאחרונה במסלול עוקף בנקים. התוכנית לרכישת ניירות מסחריים (CPs) שעליה הכריז לפני מספר שבועות הייתה הסנונית הראשונה.

הפדרל ריזרב למעשה עוקף את המערכת הפיננסית ומזרים כסף ישירות לחברות שמנפיקות לו נע"מים בתמורה. בשבוע שעבר הפדרל ריזרב הכריז על תוכניות לרכישת אג"ח של הסוכנויות ואג"ח מגובה משכנתאות בסך של 600 מיליארד דולר, כמו כן ירכוש אג"ח בסך של 200 מיליארד מגובה הלוואות שזה עתה ניתנו. עד שהפקק לא ישתחרר והבנקים לא יחזרו להלוות, הפדרל ריזרב לא יפסיק את ה-QE.

מה הקשר בין זה לציפיות להתפרצות אינפלציונית?

בשיעור הראשון בכלכלה מלמדים שהדפסת כסף גורמת לאינפלציה. אבל למעשה לא הייתה כאן, עדיין, הדפסת כסף מכיוון שהבנקים בשלב זה עדיין לא מלווים, הם שומרים על הכסף אצל הפדרל ריזרב. באיזשהו שלב הפקק ישתחרר והבנקים יתחילו להלוות ואז תהיה הדפסת הכסף.

הפדרל ריזרב יצטרך לעמוד במבחן חשוב, הוא יצטרך לזהות את התהליך הזה ולספוג חזרה את הנזילות כדי למנוע מצב שבו כמות הכסף תזנק ותביא להתפרצות אינפלציונית. ברננקי התייחס לכך בנאומו בשבוע שעבר כאשר דיבר על המאזן של הפדרל ריזרב.

כל הנכסים שהפד קונה יושבים במאזן שלו מה שהביא להגדלה של המאזן לרמה של 2.1 טריליון דולר מרמה של 800 מיליארד בחודשים האחרונים. הוא דיבר על כך שבעתיד הוא יצטרך להחזיר את המצב לרמה סבירה יותר אך כרגע יש להתרכז בתמיכה בשווקים הפיננסים ובכלכלה.

הכותבת לנה קרופאלניק היא מנהלת קרנות חו"ל במנורה מבטחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully