וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר רשות ני"ע בכנס TheMarker: המשימה הראשונה היא למנוע ממצב של אובדן אמון במערכת הפיננסית

טל לוי

8.12.2008 / 11:02

זוהר גושן: האתגר הוא להחזיר את הפעילות הכלכלית למשק ולאפשר פעילות של עסקים


"המשימה הראשונה במעלה היא למנוע ממצב של אבדן אמון במערכת הפיננסית כפי שראינו בארה"ב - חובה עלינו לשמור על שקיפות גבוהה שכן רק השקיפות תוכל למנוע את ההפתעות בשוק שהן המקור למשבר", כך אמר יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, בכנס המומחים הכלכליים של TheMarker הנערך בשעה זו בגני התערוכה בתל אביב. "השקיפות הזו נוגעת לאגרות החוב ולחברות הדירוג שבקרוב נקבל לידינו את הפיקוח עליהן", אמר.

בתחילת דבריו גושן העניק סקירה קצרה לשורשי המשבר הכלכלי שפרץ בשוק המשכנתאות האמריקאי. "הבעיה העיקרית כעת היא, שהבנקים בארה"ב איבדו את האמון של המשקיעים - למשל במקרה AIG. חודשים שלמים החברה אינה מדווחת על כלום ופתאום מניית החברה צונחת ב-90%. כך גם בבנק ההשקעות בר סטרנס. מנכ"ל הבנק מכריז כי אין שום בעיה וחודש לאחר מכן המקום נעלם. הבעיה פה היא שקיפות", אמר גושן. עם זאת, גושן ציין כי "מדינת ישראל נמצאת ברמת חשיפה נמוכה ביותר לשוק ההון מתוך כל העולם".

על פי נתוני רשות ניירות ערך, כ-50% משוק האשראי - כלומר כ-350 מיליארד שקל - נשלט בידי הבנקים ואילו 350 מיליארד שקל נוספים מגיעים מאשראי חוץ בנקאי. גושן אמר כי התשואות על אגרות החוב שמנפיקות החברות מייצג למעשה מצב של פשיטת רגל – סטטוס בלתי הגיוני - כשל שוק. ההשלכה של כך היא ששוק האשראי התייבש, והחברות מתקשות לגייס אשראי לפעילות שוטפת או למחזר חוב קיים. "האתגר הוא להחזיר את האשראי למשק, להחזיר את הפעילות הכלכלית ולאפשר פעילות של עסקים שיוצרים ערך בניגוד להעברת כספים מכיס לכיס", אמר גושן.

יו"ר הרשות אף הזכיר את תוכנית האוצר לסיוע לשוק ההון ואת חלקה של הרשות בתכנית זו. בין היתר, תעמיד המדינה ערבונות לבנקים בהיקף כולל של 6 מיליארד שקלים, כך שהבנקים יוכלו לגייס כסף בריבית זולה יותר ובכך להעניק יותר אשראי. עוד הזכיר גושן את תוכנית הרשות להקים מוסד לקציני אשראי: כאשר חברה שנטלה אשראי מבנק נקלעת לקשיים, היא מגיעה להסדר מול קצין האשראי של הבנק שעשוי לאפשר לה לפרוס חובות או ללוות אותה עד ליציאה ממשבר.

לעומת זאת, במידה שמדובר באשראי חוץ בנקאי, ההידיינות אמורה להתבצע מול קבוצת המשקיעים המוסדיים - גוף שאינו מאוגד ועשוי להכיל כמה אינטרסים שונים. רשות ניירות ערך מציעה ליצור קצין אשראי שכזה שייצג את המשקיעים המוסדיים באופן מרוכז ובכך יעניק להם יותר כוח מול החברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully