וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאי הגליל מדווחים על נזקים בהיקף של 250 מיליון שקל בגלל עצירת הגשמים

עמירם כהן

8.12.2008 / 13:07

אם גם החורף הנוכחי יהיה שחון, רשות המים תורה על קיצוץ נוסף של 150-100 מיליון מ"ק מהמים לחקלאות



עצירת הגשמים והמחסור במים להשקיה שהתהווה בשל קיצוצי המים השפירים לחקלאות, המסתכמים ב-50% מהמכסה שאושרה לחקלאים בראשית העשור, אינה מאפשרת את זריעת גידולי הקיץ על מאות אלפי דונם של קרקע חקלאית ברחבי הארץ. גידולי קיץ כמו ירקות לתעשייה וכותנה אינם מתפתחים ללא השקיה.

מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל אחיקם בר לוי מסר, כי הנזקים שהצטברו מעצירת הגשמים לחקלאי הגליל בלבד מסתכמים עד כה ביותר מ-250 מיליון שקל. שטחי החקלאות בגליל משתרעים על 80 אלף דונם. בר-לוי, המכהן גם כיו"ר אגודת המים האזורית "חצבני-דן", אמר כי גם הפרויקט להשקיית אדמת הכבול באזור אגם החולה נמצא בסכנה בשל המחסור במים. לפי הסכם שחתמו חקלאי הגליל עם הממשלה, מושקית אדמת הכבול באופן רצוף כדי למנוע ממנה להפוך לאבק ולזהם את מי הכנרת והמוביל הארצי.



נזקים כבדים הנאמדים ב-35 מיליון שקל נגרמו גם למגדלי בקר לבשר בשל עצירת הגשמים באזורי המרעה ברחבי הארץ. השנה כמעט ולא התפתח מרעה טבעי באזורי המרעה והמגדלים נאלצים להזין את העדרים במספוא יקר, שחלקו מיובא מחו"ל. עלות הזנת עגל אחד מגיעה בימים אלה ל-12 שקל ביום, עלות גבוהה באלפי אחוזים מעלות הזנתם במרעה טבעי.

מנכ"ל ארגון מגדלי בקר לבשר חיים דיין מסר, כי בנוסף למחסור במרעה טבעי, משבר המים הממושך הפוקד את ישראל בשנים האחרונות הביא להתייבשות מקורות המים לשתייה לעדרי הבקר, מפני שמרבית הנחלים והמעיינות באזורי המרעה שסיפקו את מי השתייה לעדרים התייבשו. סגן הממונה על התקציבים באוצר חיים פרננדס, צפוי לקיים בימים הקרובים ביקור אצל מגדלי הבקר בגליל כדי לעמוד על היקף הנזקים למגדלי הבקר לבשר.



רשות המים צפויה להחליט בראשית חודש אפריל בשנה הבאה על מדיניות הקיצוצים במים לחקלאות ב-2009. אם החורף הנוכחי יהיה שחון בדומה לארבעת החורפים האחרונים, צפויה הרשות להורות על קיצוץ נוסף של 100-150 מיליון מ"ק של מים שפירים לחקלאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully