וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תוכנית החילוץ המתגבשת למגזר הרכב בארה"ב: מניית ג'נרל מוטורס מזנקת ב-24%; פורד עולה ב-14%

סוכנויות הידיעות

8.12.2008 / 17:06

הצעת חוק תוכנית הסיוע צפויה להעלות להצבעה בקונגרס כבר מחר



מניות יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב, ג'נרל מוטורס ופורד, מזנקות במסחר בוול סטריט ב-24% וב-14% לאחר שראשי הקונגרס האמריקאי וממשל הנשיא בוש הגיעו להסכמה עקרונית לגבי חבילת חילוץ ממשלתית למגזר הרכב האמריקאי. הצעת חוק תוכנית הסיוע צפויה להעלות להצבעה בקונגרס כבר מחר, העריכו מחוקקים בארה"ב.



תוכנית החילוץ המתגבשת למגזר הרכב האמריקאי תכלול ועדת פיקוח שתורכב מ-5 שרים וראש הסוכנות להגנת הסביבה (EPA) ותנוהל על ידי יו"ר עצמאי. כמו כן, צפויה חבילת הסיוע לכלול סעיף המאפשר לממשלה למשוך את כספי הסיוע במידה וועדת הפיקוח תחליט שהחברות לא נוקטות בצעדים לארגון מחדש.



פרטי התוכנית, אשר היקפה צפוי להיות 15 מיליארד דולר, נדונים כעת על ידי חברי הקונגרס והבית הלבן, כאשר החבילה המסתמנת כוללת פיקוח הדוק על תעשיית הרכב ועל הצעדים בהן ינקטו היצרניות כדי לארגן מחדש את פעילותן ולהאיץ את ייצורן של מכוניות חסכוניות באנרגיה.



בסוף השבוע הסכימו חברי הקונגרס הדמוקרטים והבית הלבן באופן עקרוני על העברת חבילת סיוע בסך 15 מיליארד דולר לשלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב - ג'נרל מוטורס (GM), קרייזלר ופורד - לאחר שראשיה של תעשיית הרכב האמריקאית הזהירו כי ללא חילוץ ממשלתי לא יוכלו החברות לשרוד עד השנה הבאה. הסיוע לענקיות הרכב יוענק להן מתוך קרן ממשלתית שהוקמה במקור כדי לסייע להן להאיץ את ייצורן של מכוניות חסכוניות בדלק, ועשוי להיות מאושר בקונגרס כבר השבוע.



במסגרת התוכנית, תקים הממשלה גוף מפקח שיורכב משרים ותתי-שרים במשרד האוצר, האנרגיה, העבודה, המסחר והתחבורה, בראשות "צאר רכב" (Car Czar, כפי שכונה בעיתונות האמריקאית) עצמאי, שיפקח על הארגון מחדש במגזר הרכב. בתמורה לסיוע, ייאלצו המנכ"לים של יצרניות הרכב להסכים לתנאים דומים לאלו שלהם נאלצו להסכים מנהלי הבנקים בתמורה לסיוע: הגבלה של שכר הבכירים, הקפאת הדיווידנדים, העברת חלק מהרווחים העתידיים לממשלה והבטחה כי משלמי המסים יפוצו לפני כל בעל המניות אחר.



סעיף נוסף ששוקל הקונגרס להכניס לתוכנית עשוי לאלץ את יצרניות המכוניות להחליף את הנהלתן. הסנאטור כריסטופר דוד, יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, אמר היום כי מנכ"ל GM, ריק ואגונר, יצטרך להתפטר מתפקידו במסגרת חבילת הסיוע. "לדעתי אנו חייבים לשקול את האפשרות של מנהיגות חדשה", אמר דוד בראיון לרשת CBS.



בשבוע שעבר הזהירה GM כי אם לא תקבל הלוואת חירום מיידית בסך 4 מיליארד דולר היא תקרוס עד סוף דצמבר. GM ביקשה סיוע נוסף בסך 14 מיליארד דולר. פורד, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בארה"ב, ביקשה הלוואות בסך 9 מיליארד דולר. קרייזלר, יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בארה"ב הנמצאת בשליטת קרן סרברוס - מבעלי בנק לאומי - ביקשה סיוע מיידי בסך 7 מיליארד דולר כדי להימנע מפשיטת רגל עד סוף השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully