וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועת האג"ח הקונצרני מתפוצצת: 1.4 מיליארד שקל כבר בחדלות פירעון

מאת שרית מנחם

9.12.2008 / 6:45

10 חברות התחילו את גל חדלות הפרעון; לפי.אמ.אס עיקלו את הנכסים, כרמל אחזקות סיכמה על החזר חצי מהחוב





>> התנפחותו המוגזמת של שוק אג"ח החברות ניכרת מדי יום מהודעות המערכת הממוחשבת של הבורסה: חברות רבות מתחילות להראות קשיים בעמידה בהתחייבות כלפי המשקיעים, ועד כה כבר נרשמו פיגורים לא מעטים בתשלומים, פיגורים שמעמידים בספק חוב של 1.4 מיליארד שקל מכספי המשקיעים. מתחילת השבוע משגרת פי.אמ.אס הודעות שליליות למשקיעים, ואתמול הצטרפה החברה באופן רשמי לרשימה השחורה.

הבנק שמימן חלק מפעילות החברה - קאופטינג בנק - חילט את כל הנכסים ששועבדו לטובתו במסגרת הסכמי המימון שנקבעו בעבר. בכך נהפך הבנק בפועל לבעלים הישיר של כל נכסי החברה. עד כאן אלו חדשות רעות לבעלי המניות בחברה, אבל מכאן יש גם חדשות רעות לבעלי האג"ח: פי.אמ.אס הודיעה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפיהם.



פי.אמ.אס היא רק דוגמה טרייה. בבורסה נסחרות כיום עוד חברות, שכבר התרחש בהן אירוע של חדלות פירעון (דיפולט), ובהן כרמל אחזקות, אפיק הירדן, דירקט קפיטל ואורן השקעות.



כרמל אחזקות תחזיר פחות ממחצית החוב



ביום חמישי בשבוע שעבר התקיימה ישיבת בעלי אג"ח של חברת השיווק למוצרי הבית כרמל אחזקות. בישיבה אישרו בעלי איגרות החוב את ההסדר שהציעה החברה, הכולל ויתור על חלק מהחוב ודחיית תשלומים.



תשלום הקרן והריבית, בסך כ-15 מיליון שקל, שהיה אמור להיות משולם בסוף דצמבר השנה - בוטל. במסגרת ההסכם יזרימו בעלי השליטה בחברה 8 מיליון שקל, שיתבצעו באמצעות הקצאת מניות.



>> מחזיקי האג"ח הבינו שעדיף להם ללכת על הסכם: לכרמל אחזקות שבשליטת משפחת איתני יש חוב לבעלי האג"ח של 56 מיליון שקל. לפי הדו"ח לרבעון השלישי, החברה סיימה החברה את שלושת הרבעונים הראשונים של השנה בהפסד של 26.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים ב-2007. לחברה יש הון עצמי שלילי בהיקף של מיליון שקל.



לפי ההסדר, כרמל אחזקות תפדה 28.9 מיליון שקל ערך נקוב של אג"ח תמורת 14 מיליון שקל, כלומר תפדה בהנחה של יותר מחצי מערך החוב בעבור חלק זה. בכרמל אחזקות התחייבו לא לחלק ב-2009 ו-2010 דיווידנד, וכך לא להוציא מזומן מקופת החברה. בשנתיים שלאחר מכן תוכל החברה לחלק דיווידנד של עד 25% מהרווחים, לאחר תשלום קרן וריבית.



בעלי האג"ח קיבלו, בתמורה לוויתורים בהסכם, שיעבוד של זכויותיה של החברה בשתי שותפויות העוסקות בנדל"ן. מפעילות המופסקת בטורקיה הבטיחה החברה, כי אם היא תניב תמורה בעתיד, 2 מיליון שקל ישמשו כבטוחה לטובת תשלום הקרן והריבית הבאות.



אפיק הירדן מחכה לתוכנית סיוע ממשלתית



חברת אפיק הירדן, בעלת פרויקטים של נדל"ן ברומניה שבשליטת יאיר ושלמה עיני, הודיעה כי התשלום הראשון למחזיקי האג"ח מסדרה ב' יידחה, על רקע ביטול עסקות לחברה. ההון הרשום בסדרה ב' הוא בהיקף של 56 מיליון שקל. החברה הודיעה כי תפנה לבעלי האג"ח כדי לדון אתם בהסדר תשלומים. אפיק הירדן גם מציינת כי היא מקווה שתוכניות סיוע ממשלתיות במדינות שבהן היא פועלת יסייעו לה לצאת מהמצב שאליו נקלעה.



בתחילת השבוע התקיימה אסיפת בעלי אג"ח, שבה הוחלט כי נציגי האג"ח ימנו אנשי מקצוע כדי לבחון את המשך המהלך ואת ההסדרים מול אפיק הירדן.



גלובליקום טרייד: אזהרת עסק חי



ביום רביעי בשבוע שעבר, קצת אחרי חצות, שיגרה חברת גלובליקום טרייד (לשעבר מילומור סחר) את הדו"חות לרבעון השלישי של 2008 ודיווחה על הפסדים של 11.5 מיליון שקל. זה היה כשבוע לאחר שהחברה, הפעילה בתחום התקשורת הסלולרית ברומניה ושנמצאת בשליטת אמנון סלע, הודיעה כי תתקשה לעמוד בתשלומים למשקיעים.



"לנוכח ההפסדים המתמשכים והגירעון בהון העצמי של החברה, היא לא תוכל להעביר את התשלומים לבעלי האג"ח במועדם", כך פתחו רואי החשבון את הדו"חות לרבעון השלישי. החברה מציעה לבעלי האג"ח לדחות את התשלומים לתקופה של שנה. בתמורה יעביר אייזיק וולדמן, המחזיר 27% ממניות החברה, מחצית ממניותיו לנאמן האג"ח כשיעבוד. הצעה זו הועלתה בישיבה שהתקיימה ביום ראשון השבוע.



החברה סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד (המיוחס לבעלי המניות) של 11.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 5.3 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2007. הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו ב-96 מיליון שקל, לעומת 77 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 20%. מהדו"חות עולה כי מה שהעיק על גלובליקום היה גידול בהוצאות שיווק ומכירה, ובהוצאות המימון. בתשעת החודשים הראשונים של 2008 הפסידה החברה 32 מיליון שקל. בעקבות ההפסדים הונה העצמי של החברה הוא שלילי ומסתכם ב-35 מיליון שקל. לנוכח התוצאות העגומות מציינים רואי החשבון כי ייתכן שהחברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי.



דירקט קפיטל: לא מביאים כסף מהבית



חברה נוספת שלדו"חותיה לרבעון השלישי מוצמדת אזהרת עסק חי היא דירקט קפיטל, העוסקת בעיקר בפעילות נדל"נית במדינות יוגוסלוויה לשעבר. כבר לפני שבועיים, עוד לפני פרסום הדו"חות, הודיעה החברה למשקיעים כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. בסוף החודש אמורה החברה להעביר למשקיעים תשלום בהיקף של 17 מיליון שקל - 2 מיליון שקל לתשלום הקופון ו-15 מיליון שקל לתשלום הקרן.



בשבוע שעבר בישר מנכ"ל החברה, אריה פרשקובסקי, על הפיגור צפוי בתשלום הקרוב. "בכוונת החברה לפרוע את תשלום הקופון, אך אם נחזיר גם את הקרן החברה תישאר עם רמת מזומנים נמוכה מאוד שתקשה על התפקוד שלה. בכוונת החברה לעמוד בתשלום הקרן במועד מאוחר יותר", כך הודיע פרשקובסקי בשבוע שעבר.



ואולם כבר ביום ראשון הודיעה החברה כי לא תוכל לפרוע את התשלומים הקרובים של הריבית או הקרן למחזיקי איגרות החוב של כל סדרות האג"ח של דירקט קפיטל. החברה הודיעה כי קופת המזומנים שלה הצטמצמה לכ-3 מיליון שקל, וכי ביום חמישי בשבוע שעבר הודיע בנק ישראל לחברה שלא ישחרר פיקדון בהיקף של 4.75 מיליון שקל, שהופקד בידי החברה בבנק להבטחת החזר אשראי שנטלה החברה הבת לצורך רכישת אג"ח של החברה.



החברה עדיין לא מסרה מתי היא עתידה, אם בכלל, לשלם למשקיעים בחזרה את החוב. את הרבעון השלישי של 2008 מסכמת דירקט קפיטל עם הפסד נקי של 33 מיליון שקל, לעומת הפסד של 6.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. נכון לסוף הרבעון יש לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 6.6 מיליון שקל. יתרת ההתחייבות של החברה בשוק ההון היא 274 מיליון שקל.



אתמול פירסמה החברה למשקיעים מצגת שאותה היא מתכוונת להציג באסיפות האג"ח שיתקיימו בשבועיים הקרובים. לנוכח מצבה העגום נראה שהיא תצטרך קצת יותר ממצגת כדי להרגיע את המשקיעים.



אורן השקעות: הפיקדון בגרמניה תקע המשקיעים



אורן השקעות (לשעבר נאות מגור) היתה אמורה לשלם בסוף נובמבר את התשלום הראשון בהיקף של 33% בגין הקרן של אג"ח א'. ואולם הסתבכות החברה בהשקעה בפיקדון מובנה בגרמניה הסבה לחברה הפסד כבד, והותירה אותה עם יתרת מזומנים לא משועבדים בהיקף של כ-5 מיליון שקל בלבד, בעוד החוב למשקיעים הוא כ-13 מיליון שקל.



כתוצאה מכך, שילמה אורן רק את הריבית בגין החוב ו-40% מסכום הקרן שעליה התחייבה. לאורן השקעות יש עוד שתי סדרות של אג"ח (ב' להמרה ו-ג'), אך כנגדן יש בין השאר שיעבוד על החשבון שאליו הוזרמו כספי ההנפקה, המיועד לביצוע פרויקטים והשקעות חדשות. המזומנים בחשבון זה אינם יכולים לשרת את החוב לבעלי האג"ח מסדרה א'.



המצוקה הקשה מביאה את אורן השקעות לחפש שותף, מהלך שאולי יקרב את המשקיעים לכסף. כיום מתקיימים מגעים לצירוף משקיע חדש לגרעין השליטה בחברה. המו"מ מתנהל עם קבוצת משקיעים בראשות משפחת וייל, שבעבר היתה בעלת מניות בחברת אסם. על פי ההערכות, תזרים קבוצת המשקיעים לאורן השקעות כ-10 מיליון שקל - סכום שיאפשר לחברה להתמודד עם החזר הקרן הראשונה על חשבון אג"ח מסדרה א' שלה. בתמורה תקצה אורן השקעות מניות חדשות למשקיעים, תגדיל את הונה העצמי ותצרף אותם להנהלת החברה.



הנכס המרכזי של אורן השקעות הוא קרקע במרכז העיר ירושלים, צמוד לשוק, ברחוב כי"ח, המשמש כיום כחניון. על הקרקע ניתן להקים פרויקט למגורים ומסחר. מלבד הקרקע הזאת, מחזיקה אורן השקעות בשטחים נרחבים במתחם ח-300 בחולון ובשותפות לבניית פרויקטי בוטיק במרכז תל אביב.



גם הדו"חות של אורן השקעות לרבעון השלישי כוללים אזהרת עסק חי. החברה הפסידה 16 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת 6.8 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2007. גם סעיף ההכנסות חטף מכה קשה: מחזור ההכנסות ברבעון השלישי של 2008 הסתכם ב-119 מיליון שקל, לעומת 885 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 86%.



מה שהביא את החברה לקשיי נזילות, שגוררים פיגורים בתשלום למחזיקי האג"ח, הוא השקעה כושלת בפיקדון מובנה ביורו בבנק BHF הגרמני. החברה השקיעה בפיקדון זה כ-20 מיליון שקל, ואילו הציטוט האחרון של הפיקדון מסוף אוקטובר משקף לו שווי של 12.6 מיליון שקל. ואולם מעבר לירידת השווי, אורן אינה מצליחה לממש אותו, שכן הבנק מסר לחברה כי אין מסחר בפיקדון, ולכן לא ניתן למכור אותו, או לדעת מתי יהיה ניתן לממשו. משראתה החברה כי לא ניתן לממש את הפיקדון, היא הודיעה כי היא מחפשת למכור חלק מזכויותיה במגרש ח-300 בחולון. בכוונת החברה לזמן אסיפה של בעלי האג"ח, שתידרש לאשר לה את הסרת השיעבוד שקיים על הנכס לטובת מחזיקי האג"ח כדי שתוכל למכור את הנכס.



לאופק נדל"ן לא נראה עתיד באופק



בחגיגות הפיננסיות של לפני שנה וחצי הכל חיפשו היכן להשקיע את הכסף. כך הצליח לגייס אלי ברדוגו את אמונם וכספם של המשקיעים. ברדוגו, שכיהן כיו"ר דירקטוריון, מת באפריל. מאז מצב שתי החברות שהקים - מגדלי דיידלנד ואופק נדל"ן - מידרדר והחזר החוב שגייסו מהמשקיעים תלוי באוויר.



מגדלי דיידלנד היתה חברה של פרויקט אחד. החברה רכשה לפני שנה וחצי קרקע בפלורידה ב-35 מיליון דולר. התוכניות לאחר רכישת הקרקע היו לגייס הלוואה נוספת מהבנק כדי להתחיל בפרויקט הבנייה. אלא שכאן הדברים החלו להסתבך. משבר האשראי פרץ, בעל השליטה בחברה מת והתשואות על האג"ח זינקו. החששות הגדולים של מחזיקי האג"ח נובעים גם מהעובדה שהשיעבוד הראשון על הקרקע ניתן לבנק אמריקאי, כך שמכירת הקרקע לא תותיר הרבה לבעלי האג"ח.



לאופק נדל"ן יש סיפור דומה וגם שם חוב המשקיעים סביר שלא יוחזר. אם לא יקרה בחברה שינוי מהותי, לא צפוי לחברות אלו עוד הרבה זמן לפעול.



משקיעי חפציבה ג'רוזלם נפגשו עם הכסף



קריסת קבוצת חפציבה הותירה באחד העם חברות ציבורית שגייסו חוב - חפציבה חופים וחפציבה ג'רוזלם. כתוצאה משיעבוד שנרשם לבעלי האג"ח, חפציבה ג'רוזלם הגיעה להסדר. כך, מחזיקי האג"ח קיבלו שקל בעבור כל איגרת שהחזיקו. מדובר בשיעור פדיון של 91.54%.



מצבם של מחזיקי האג"ח של חפציבה חופים גרוע בהרבה. החברה נמצאת בהליך של כינוס נכסים, והבנקים נוגסים בכל מה שנותר מהחברה. למחזיקי האג"ח יש שיעבוד על פיקדון בנקאי, המכסה תשלומי ריבית בהיקף של כ-8 אגורות לאיגרת, אך יש אי ודאות גם לגבי רשת הביטחון הצנועה הזו.



האי ודאות הגדולה מעל החזר החוב הביאה מנהלי השקעות רבים למחוק את האחזקה באג"ח ממכשירי ההשקעה שהם מנהלים.



נידר: הבנקים רוצים לפרק את החברה



חברה נוספת שמצבה קשה ושנמצאת בהקפאת הליכים היא חברת הנדל"ן של משפחת רחמין, נידר. החברה הגיעה לאחד העם בתקופת הגאות של תחילת 2007. החברה הונפקה לפי שווי של 137 מיליון שקל וגייסה חוב בהיקף של 190 מיליון שקל באג"ח. הסיכויים של המשקיעים לראות בחזרה את כספם נמוכים, והחברה כבר מפגרת בתשלום הריבית שמגיע למשקיעים.



הנכס העיקרי של החברה הוא קרקע לבנייה בשכונת הולילנד בירושלים, ששוויה נאמד ב-180 מיליון שקל. ואולם הקרקע משועבדת לטובת בנק לאומי, כך שגם אם תימכר, רוב הכסף יוזרם ללאומי כדי לכסות את החוב של נידר אליו - 110 מיליון שקל (קרן וריבית).



הכסף שייוותר ממכירה זו וממכירה של נכסים אחרים של החברה (כ-20 מיליון שקל) יחולק ליתר הנושים - ספקים של החברה; בעלי השליטה, שהזרימו בהלוואת בעלים 24 מיליון שקל; חייבים בדין קדימה (נושים הנהנים מקדימות בחלוקת הכסף), כמו עובדי החברה; ומחזיקי האג"ח. כל אלו ייאלצו להתחלק במעט שיותירו הבנקים.



שתי החלופות העיקריות לעתידה של נידר הן הקפאת הליכים וניסיון לאושש את החברה באמצעות הכנסת משקיע, או רכישת השליטה והפעילות של החברה.



החלופה השנייה היא כינוס נכסים ופירוק החברה. הבנקים מתנגדים להקפאת הליכים ופועלים לפירוק נכסים - הליך שמקטין עוד את הסיכויים של המשקיעים לראות את כספם בחזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully