וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם באוצר חשבו שלהם זה לא יקרה

יעל פולק

9.12.2008 / 7:35

האם תעדיף לקבל שקל בוודאות או 95% סיכוי להרוויח 2?


>> מה תעדיפו - לקבל שקל אחד בוודאות, או סיכוי של 95% להרוויח שני שקלים לצד סיכוי של 5% להפסיד 20 שקל? אם בחרתם לקבל שקל ודאי, אתם בחברה טובה. כמעט כל מי שעמד בפני הבחירה העדיף את הרווח הוודאי על פני הסיכון שבאפשרות האחרת.

כעת דמיינו כי לפניכם שני כפתורים. בכל פעם מחדש תצטרכו לבחור אם ללחוץ על הכפתור הימני או השמאלי. ברגע שתבצעו את הבחירה יופיע סכום כסף מסוים על המקש. מתוך 100 בחירות כאלה תיבחר אחת באופן אקראי, ואתם תקבלו את הסכום שיופיע על המקש. במהירות תגלו כי כל לחיצה על המקש הימני מניבה את הסכום שקל, ולחיצה על המקש השמאלי מניבה שני שקלים ב-95% מהמקרים, וב-5% הנותרים היא מניבה הפסד של 20 שקל. על איזה מקש תעדיפו ללחוץ? מחקרים הראו כי במקרה זה העדיפו מרבית האנשים את ההימור, על אף שאובייקטיווית, מדובר בסיטואציה זהה לזו שהוצגה קודם.

מתברר שכאשר אנשים מקבלים החלטות על בסיס התנסות, להבדיל מאשר על בסיס היזכרות במאורע נדיר, הם לוקחים מספר מצומצם של תוצאות עבר ומתייחסים לתופעות אלה. המאורע הנדיר הוא בעל הסתברות נמוכה להיכלל במדגם, ולכן ברוב הזמן אנשים אינם שוקלים אותו.

"הניתוח של רעיונות אלה הביא אותי למחשבה שצריך להדק את הפיקוח בשוק המניות", אומר פרופ' עידו ערב מהטכניון, אשר יחד עם פרופ' גרג ברון מאוניברסיטת הרווארד חקר את נושא הרגישות לאירועים נדירים. "אנשים שמתנגדים לרעיון של רשת הביטחון, למשל, טוענים שמנהלי התיקים יחשבו שעל אף שלקחו סיכון והפסידו הכל, אם המדינה תחזיר את הכסף, ההימור היה משתלם למרות הכל. בארה"ב מדברים כך על ביטוח חובה לרכב - מעריכים שאנשים ינהגו כמו משוגעים ויהיו יותר תאונות דרכים. לדעתי, אפשר להיות יותר אופטימיים. אנשים נוהגים כאילו להם זה לא יקרה לא מפני שהם מתחכמים ומעריכים שהמדינה תגן עליהם, אלא כי הם לא מצליחים לחשוב על המאורעות הנדירים. אם רשת הביטחון תלווה בפיקוח מתאים, היא לא תביא לאפקטים שליליים בקרב משקיעים".

אם כך, מתי נאהב את הסיכון ומתי נשנא אותו? נראה כי אנשים מפגינים רגישות יתר למאורעות נדירים כאשר הם שוקלים החלטה על בסיס תיאור. לעומת זאת בהחלטות על בסיס ניסיון הם מתנהגים כאילו הם דוגמים סט קטן של החלטות עבר. אמנם בחיים הגיוני להסתמך על ניסיון העבר ולקחת בחשבון מדגמים קטנים, אבל האם השיטה הזאת יעילה גם לפעילות בשוק ההון?

על פי ערב, בהחלט לא. לא רק שהשיטה של הסתמכות על ניסיון העבר תוך שימוש במדגמים קטנים אינה פועלת לטובת המשקיע, אלא שהשוק החופשי אף מחריף את הבעיה. התחרות בשוק מושכת לכיוון ההפוך - ומעניקה רציונל חלופי למנהלי התיקים להתעלמות ממאורעות נדירים: אם משהו קורה פעם ב-70 שנה, הוא בטח יקרה אחרי שאסיים את התפקיד שלי ואגרוף את הבונוסים השמנים לתוך הכיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully