וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו במלחמת יום הכיפורים: הקונספציה של שוק ההון קרסה

טיראן רוטמן

9.12.2008 / 8:16

מחקר כלכלי



>> אגף המודיעין של צה"ל וחטיבת המחקר האסטרטגית שבו אמון על הערכת המצב הלאומית של ישראל. במסגרת הערכותיו נאסף מידע רב ונערכים אנליזות המאחדות את כלל מרכיבי האיום על המדינה - ברמה המדינית, הפוליטית והכלכלית.

מאז קום המדינה ידעה חטיבת המחקר משברים רבים וטעויות קריטיות בהערכות המודיעין שהובילו, בין היתר, למלחמת יום הכיפורים. במלחמה זו למד אגף המודיעין שיעורים חשובים מאין כמוהם להמשך דרכו כזרוע ההתרעה של ישראל. כך, הפקות הלקחים של אגף המודיעין בפרט וצה"ל בכלל נלמדים גם כיום שוב ושוב בבית הספר למודיעין.



דמיון רב קיים בין מתודת המחקר המודיעיני למחקר הכלכלי והפיננסי. בשוק ההון הישראלי פועלות מחלקות מחקר בבנקים, בכמה בתי השקעות ובחטיבות הפיננסים של חברות הביטוח הגדולות, שתפקידן העיקרי הוא, כפי שעולה מהצהרתו של אחד מבתי ההשקעות הגדולים, "ניתוח וחיזוי משתנים מקרו-כלכליים ופיננסיים בישראל ובעולם", כדי לספק מידע לציבור המשקיעים.



ככל הידוע, אף בית השקעות או מחלקת מחקר בבנק כלשהו בישראל לא התריעו על המשבר הממשמש ובא, ואם נאמרה אמירה ברורה מצד כלכלן הרי שאמירתו נותרה שקועה בין כותלי מחלקת המחקר ולא חילחלה לשיח הציבורי. חשוב לציין כי גם בארה"ב, שם החלה הסערה, לא נצפה המשבר במלוא חומרתו.



בשוק ההון הישראלי אין למידה מטעויות העבר והפקת לקחים ברמה המחקרית המתודולוגית. במתודולוגיה מחקרית ראויה ונכונה נהוגה בקרה על הליכי המחקר והניתוח בארגון והפקת לקחים. מטרתה של פונקציית בקרה זו היא לחשוב מה יקרה אם, כיצד נתון זה משפיע על כלל ההערכה וכן ניתוח תרחישי קיצון גם בתקופות "רגועות".



הרעיון המרכזי העומד מאחורי מתודולוגיה מחקרית זו הוא לנסות למנוע "מחשבה עדרית", שבה בכיר במחלקת מחקר המכיר את שוק ההון שנים רבות יקבע על בסיס תחושה את כיווני השוק. בפן השני, העמדת תמונת ראי מול חוקרים בחטיבות המחקר יסייע לחוקרים "להרים את הראש" מדפי האקסל בניתוחים פונדמנטליסטיים.



אז מה ניתן לעשות?



? יש למנות חבר בוועדת השקעות או אנליסט בכיר שאינו עוסק במחקר האנליזה השוטפת שיתפקד כקטגור קבוע להערכות מחלקת המחקר. קיימת חשיבות רבה לאי-תלותו של אדם זה במינהל מחלקת המחקר.



? על בכירי הארגון לתת הנחיה ברורה כי דלתם פתוחה לכל הארה או הערה מצד אחרון האנליסטים באשר לניתוח אנליטי זה או אחר כל עוד הערכתם נאחזת בעובדות דומות.



? לצד הערכה קונקרטית של כלכלני המקרו לגבי תרחיש כלכלי זה או אחר, יש להציג תרחיש נוסף ובו השלכות לגבי התפתחות שונה של המגמה.



הכותב הוא אנליסט, ולשעבר סגן מנהל מחלקת מחקר באגף המודיעין בצה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully