וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי יוביל לקריסה של הרשויות

מוטי דלג'ו

9.12.2008 / 8:16

רשויות מקומיות



>> הבחירות לשלטון המקומי מאחורינו. ראשי הערים שנבחרו מחדש כבר יודעים את המצב הפיננסי של הרשות שלהם, והחדשים ילמדו מהר מאוד שהמצב הכלכלי של חלק מהרשויות אינו איתן, בלשון המעטה.

השקט היחסי ששרר בחודשים האחרונים בגזרת המאבקים בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי, היה אינטרס משותף לשני הצדדים, משום שאין זה טוב שבתקופת בחירות יצטיירו הרשויות כמי שמצויות בקשיים כלכליים.



אין זה סוד שבשנים האחרונות יותר ויותר מטלות של השלטון המרכזי מוטלות על השלטון המקומי, בעיקר בתחומי חינוך ורווחה. ראשי הרשויות מודעים ומבינים היטב כי את תושביהן לא מעניינת חלוקת הסמכויות בין השלטון המקומי והשלטון המרכזי, ועל מי מוטלת החובה והאחריות לספק את השירות. התושב רואה בראש הרשות ובעירייה האחראים הבלעדיים לאספקת שירותים. ראשי רשויות מבינים שבחירתם מחדש מותנית, בין השאר, בתוצאות מערכת החינוך של העיר ובטיפול העירייה בנושאי הרווחה והתשתיות. במצב זה נכנסות הרשויות לנעלי השלטון המרכזי וממלאות את החסר.



למשבר הכלכלי תהיה השפעה משמעותית על השלטון המקומי. ההאטה בפעילות הכלכלית במשק תוביל למיתון, הגדלת האבטלה והקטנת ההכנסות של פרטים ב-2009. מגמה זו תפגע בהכנסות העצמיות של הרשויות המקומיות מגביית ארנונה ואגרות, וכן מהכנסות חד-פעמיות של "היטלי השבחה" על תוכניות בנייה המהוות מקור דומיננטי לפיתוח ברשויות המקומיות של תשתיות, מוסדות חינוך, נוער וקהילה.



2009 תהיה שנה קשה במיוחד לרשויות המקומיות. על כך יש להוסיף כי אנו מצויים ערב מערכת בחירות כלליות שאינן מאפשרות מערכת דיונים והחלטות נקיות מפוליטיקה מפלגתית, או קביעת עמדות וקבלת החלטות על פי מה טוב למדינה, אלא לפי השיקול "מה פופולרי יותר לגריפת קולות בבחירות לכנסת".



שנת בחירות כרוכה בכלכלת בחירות שמשמעותה הוצאות בלתי מתוכננות ובלתי מתוקצבות, הן ברשויות והן במשרדי הממשלה. הצירוף של מערכת הבחירות שהתקיימה באחרונה ברשויות, הבחירות לכנסת, המשבר הגלובלי ומיתון והאטה במשק יובילו במישרין לקריסת רשויות מקומיות חלשות ולקשיים מרובים ברשויות המבוססות.



יש לצפות שבמידה שלא תהיה תוכנית התערבות ממשלתית והרשויות ייאלצו להתמודד עם המשבר ללא סיוע השלטון המרכזי, תהיה האטה והקטנה של תוכניות פיתוח רבות ברשויות ותקציבי החינוך והרווחה יצומצמו. התערבות מושכלת של השלטון המרכזי, שתיעשה באמצעות הזרמת תקציבים מוגדרים וייעודיים לרשויות, יכולה לשפר את המצב הכלכלי במשק, להקטין את ממדי המיתון והאבטלה ולחלץ את הרשויות המקומיות ממצוקתן.



בארה"ב כבר הבינו כי הממשל הפדרלי אינו יכול להישאר אדיש למתרחש בשלטון המקומי, ובימים אלה מקדמים בכירי המפלגה הדמוקרטית הצעת חוק לחבילת תמריצים בהיקף של 150 מיליארד דולר, שתכלול תקציבים לפרויקטים בתחום התשתיות וסיוע כספי לרשויות מקומיות.



במקום לגבש בעתיד תוכניות הבראה לרשויות המקומיות שיקרסו, שעלותן תהיה יותר מ-1.5 מיליארד שקל, יש לגבש ללא דיחוי תוכנית חירום ממשלתית למניעת קריסת הרשויות המקומיות.



הכותב הוא ראש המועצה האזורית דרום השרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully