וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האטה בשוק העבודה

רוני מולה

11.12.2008 / 13:28

מספר המפוטרים במשק עולה על מספר המשרות הפנויות, דבר המוביל לרמת אבטלה גדולה יותר. התחזית אינה אופטימית

מעמיקה ההאטה בשוק העבודה בישראל ברבעון האחרון של שנת 2008. ניתוח ראשוני של הנתונים לרבעון הרביעי של השנה מצביע על ירידה משמעותית במספר המשרות הפנויות במגזר העסקי, גידול במספר העובדים הנפלטים וירידה באיוש המשרות.
מאזן התעסוקה ברבעון הנוכחי הפך לראשונה מאז סוף שנת 2003 לשלילי, כלומר שפליטת העובדים גבוהה מאיוש המשרות. הירידה בביקוש לעובדים והרעה במצב התעסוקה מקיפה את כל ענפי המשק ופוגעת בעסקים קטנים וגדולים.

ציפיות המעסיקים לחודשים הקרובים ביחס להתפתחויות הצפויות בפעילות הכלכלית ובכוח אדם הפכו לראשונה מזה ארבע שנים לשליליות. מכאן שעלה מאד חלקם של העסקים הפסימיים בהשוואה לאופטימיים.

כך עולה מניתוח שנערך בימים האחרונים במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת והמתבסס על ממצאי סקר מעסיקים לחודשים אוקטובר ונובמבר במגזר העסקי.

ניתוח ראשוני של נתוני הרבעון הרביעי של 2008 מלמד כי הציפיות לגידול בפעילות ולגידול במצבת כח-אדם ברבעון הבא הפכו לראשונה מזה 4 שנים לשליליות כך שגבר מספרם של המעסיקים הפסימים על האופטימים.
ראוי לציין כי הציפיות נתפסות כמשתנה מקדים לשינויים במשק ועל כן הן מעידות על מידת בטחונם של המעסיקים במצב המשק ועל מידת רצונם להמשיך ולגייס עובדים ברבעונים הבאים. הירידה החדה בצפיות מאותתת על המשך ההתמתנות בביקושים לעובדים והתעסוקה שככל הנראה צפויה להחריף ברבעונים הבאים.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, מבהיר כי נתוני הרבעון הרביעי של שנת 2008, המצביעים על ירידה חדה בביקוש לעובדים במגזר העסקי במקביל להיווצרות מאזן תעסוקה שלילי, מעידים על תפנית במצבו של שוק העבודה, ומכאן ניתן לצפות לעליה בממדי האבטלה שככל הנראה תלך ותגבר במהלך השנה הקרובה.

גם השילוב של הירידה בביקוש לעובדים עם התרחבות הציפיות הפסימיות של המעסיקים מחזקת את ההערכה שצפויה ברבעונים הבאים התרחבות בממדי האבטלה. כמו כן, ההתפתחויות של השנה האחרונה בכלכלה העולמית והצפוי לה מחזקות את ההערכה כי שיעור האבטלה אכן צפוי לעלות באופן משמעותי במהלך השנה הקרובה מהרמה הנמוכה מאוד שהיא מצויה בה כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully