וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה ננעלה בירידות: המעו"ף איבד 3.4%

יעל פולק

14.12.2008 / 17:59

שבוע המסחר נפתח במגמה שלילית. המדדים העיקריים צנחו ב-3%-5%. מניית לאומי נחלשה ב-5% ופועלים איבדה 3.8%

יום המסחר הראשון השבוע בבורסת תל אביב הסתיים במגמה שלילית, על אף הודעת הממשלה על אישור תוכנית רשת הביטחון לחיסכון הפנסיוני: תל אביב 25 ירד ב-3.4% לרמה של 675.31 נקודות. מדד תל אביב 100 נחלש ב-3.8% לרמה של 592.15 נקודות. מדד התל טק איבד 5%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.1 מיליארד שקל. מחר צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן, ציפיות האנליסטים מתרכזות סביב הערכות כי המדד ירד ב-0.9%-1%.

נתונים פיננסים שליליים המשיכו לזרום מכיוון ארה"ב במהלך סוף השבוע. בתחילת המסחר בוול סטריט הפגינו המשקיעים בארה"ב פסימיות לנוכח דחיית תוכנית החילוץ ליצרניות הרכב. אך לאחר מכן, הצהרתו של הנשיא בוש כי מימון המשך פעילותן של יצרניות הרכב עשוי להתקבל מתוכנית הסיוע למגזר הפיננסי ותמיכת משרד האוצר במדיניות זו, הביאה למחיקת הירידות.

המדדים המובילים בוול סטריט רשמו עליות במהלך סוף השבוע: דאו ג’ונס עלה ב-0.7% לרמה של 8,629 נקודות ונחלש ב-0.1% בסיכום שבועי. נאסד"ק הוסיף 2.2% לרמה של 1,540 נקודות ורשם עליה שבועית של 2.1%. מדד S&P 500 התחזק ב-0.7% לרמה של 8,628 נקודות והוסיף ב-0.4% במהלך השבוע שחלף.

מחר יפורסם מדד המחירים לצרכן

להערכתי, מדד המחירים לצרכן צפוי לרדת מחר ב-0.4% בלבד", מעריך הבוקר אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים. "אמנם מחירי הנפט והסחורות נחתכו בחדות, אך בשוק קיימת קשיחות מחירים כלפי מטה. לא ממהרים להוריד מחירים באותה המהירות בה מעלים אותם".

להערכת גרינפלד, החל בדצמבר ובינואר צפויה האטה בעליית מחירי שכר הדירה, כתוצאה מירידה בביקושים. "סעיף הדיור מהווה 20% מהמדד, והוא זה שתרם לרוב ההפתעות כלפי מעלה בחודשים האחרונים. בהמשך נראה תיקון מטה בסעיף זה", אמר. גרינפלד צופה כי 2009 תסתיים באזור הגבול התחתון של יעד האינפלציה.

בבנק הפועלים (-3.76% , 844.0) מעריכים כי חלק משמעותי מהחברות הציבוריות יציגו גם ברבעון הרביעי הרעה בתוצאותיהן. ברמת המאקרו, מעריכים בפועלים כי בתקופה הקרובה יתפרסמו נתונים שליליים נוספים שיצביעו על האטה בקצב צמיחת המשק המקומי. בפועלים ממשיכים להמליץ על אחזקה של רכיב מנייתי נמוך בתיקי ההשקעות - וגם זאת רק למשקיעים לטווח הארוך, אשר מסוגלים לסבול תנודתיות חריפה גם בטווח של חודשים רבים. בפועלים מציינים כי בחודשיים האחרונים חלה עלייה ניכרת בסטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף, אשר הופכת את עלות הביטוח של הרכיב המנייתי באמצעותן ליקרה מאוד.

בשל מחנק האשראי השורר כיום בשווקים הזהירו שלשום החברות אי.די.בי פיתוח (-2.95% , 3060.0) ונכסים ובנין (-7.39% , 14030.0), שבשליטת נוחי דנקנר, כי הן פועלות יחד עם חברת אלעד גרופ, בשליטת יצחק תשובה, לשינוי תנאי ההלוואה שנטלו בהיקף של 625 מיליון דולר בקיץ 2007 מידי גולדמן סאקס וקרדי סוויס. הצדדים פועלים להארכת משך ההלוואה, הצפויה להסתיים באוגוסט 2009, שכן בינתיים לא חלה כל התקדמות בשלבי הקמת הפרויקט, ולוחות הזמנים המקוריים לא יתקיימו כפי שתוכנן.

חברת דירוג האשראי מידרוג ממשיכה לחתוך את דירוגי האשראי של הבנקים: מידרוג הודיעה הבוקר כי הורידה את דירוג כתבי ההתחייבות של הבנק הבינלאומי (-2.27% , 2492.0) מ-Aa1 ל-As2. מדובר בכתבי התחייביות לגיוס עד 250 מיליון שקל.

במקביל, הורידה מידרוג גם את דירוג כתבי ההתחייבות הנדחים של בנק דיסקונט (-1.81% , 380.0) מרמה של Aa2 לרמה של Aa3 וכן הורידה את דירוג שטרי ההון הנדחים של דיסקונט מ-A1 ל-A2. כפי שפורסם הבוקר ב-TheMarker הורידה מידרוג גם את דירוג כתבי ההתחייבות הנדחים של בנק לאומי (-4.94% , 879.3) מ-Aaa ל-Aa1 עבור גיוס של עד 4 מיליארד שקל.

צדיק בינו מעוניין להכניס את חברת האחזקות פיבי - בעלת השליטה בבנק הבינלאומי- למדד תל אביב 75 (ולכן גם למדד תל אביב 100). החברה דיווחה היום, יום לפני המועד הקובע לעדכון המדדים החצי שנתי על ידי הבורסה, כי היא מוותרת על זכויות הצבעה והזכויות ההוניות שיש לה במניות שנמצאו בשליטת חברה בת בשליטתה המלאה - פיבי בית השקעות. משמעות הדיווח היא כי מניות אלו הופכות רדומות לחלוטין, ולכן לא נכללות בסך הכל המניות שלפיהן מחושב שיעור אחזקות הציבור.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully