וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה את תוכנית ההאצה

צבי זרחיה

15.12.2008 / 12:50

בתום דיון סוער, אישרה הוועדה את התוכנית הכוללת: השקעות בתשתיות, הגדלת מצאי האשראי במשק, השקעה במו"פ, וטיפול בשוק העבודה

ועדת הכספים אישרה בצהריים את תוכנית ההאצה של משרד האוצר, הכוללת בין היתר: האצת ההשקעות בתשתיות, הגדלת מצאי האשראי במשק, השקעה במו"פ, וטיפול בשוק העבודה.

כמו כן, הוחלט על העמדת ערבות מדינה של עד 6 מיליארד שקל לגיוס הון למערכת הבנקאית לצורך הרחבת אשראי והעמדת 5 מיליארד שקל לשם הקמת קרנות השקעה בשותפות עם הגופים המוסדיים שיטפלו באשראי חוץ ובנקאי ומחזורו. כמו כן, התקבלה הצעת האוצר להנהגת דיווח דו חודשי למס ההכנסה לעסקים קטנים שמחזורם עד 15 מיליון שקל בשנה, הגדלת הרשאה להתחייב בהיקף של מיליארדי שקלים לביצוע פרויקטים בתחום התשתית ועוד.

התוכנית התקבלה ברוב קולות למעט ח"כ שלמה מולה (קדימה) שהתנגד. מולה הסביר את התנגדותו בכך שמשרד האוצר התעלם מהבעיות המהותיות של פיטורי עובדים ופגיעה בפנסיה. ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) נמנע בחלק מההצבעות.

הישיבה הבוקר היתה רוויה ביצרים. "אל תחבק אותי"- אמר שר האוצר רוני בר-און ליו"ר ועדת הכספים ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), כשהאחרון האחרון ביקש לשים יד על כתפו של בר-און בפתח הישיבה. בר-און התלונן "קבענו את הפגישה ל-8.30, בוא נתחיל. הבוסים שלך לא הגיעו". בכנסת העריכו כי בר-און התכוון ליו"ר ההסתדרות עופר עיני וליו"ר התעשיינים שרגא ברוש. ברוורמן השיב - "לי אין בוסים". בר-און המשיך: "רק תתחיל את הישיבה".

ברוורמן פתח את הישיבה בטרם הגעתם של ברוש ועיני. עיני הגיע לאחר כחצי שעה, אך בוועדה שמרו לו כיסא ריק בסמוך לברוורמן. ח"כ ריבלין קבל על כך שלח"כים אין מקומות לשבת אך לעיני יש מקום שמור: "האם זו אדנות של ההסתדרות על הכנסת".

עוד בישיבה תקף ח"כ חיים כץ (ליכוד) את רוני בר-און וקרא "אתה מקשקש ומקשקש ואין רשת ביטחון. אנשים מדממים וכל חודש ידממו יתר. אתה מחרטט לנו רשת. לא עשו שום דבר. הוא לא מדבר לעניין הוא מספר סיפורים".

כץ התפרץ מספר פעמים לדבריהם של נציגי האוצר ואמר כי דברים דומים אמר בשנת 2003 בזמן כהונתו של בנימין נתניהו כשר אוצר. כץ הוסיף "אמרתי את הדברים הללו לנתניהו. בר-און אתה ישבת שם, חייכת כמו עגל ולא הבנת כלום. אתה מחרטט. גם היום בר-און לא מבין כלום והוא שוחט את אנשים". בר-און ישב בשקט ולא הגיב לדברים הללו.

יו"ר הישיבה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) אמר כי "זה לא הסגנון לבית הנבחרים. האם גם לנתנהו תקרא כך?". כץ השיב: "אמרתי לביבי אותם דברים".

כזכור, שלשום פרץ עימות בין בר-און לבין רה"מ אהוד אולמרט כאשר בר-און אמר לאולמרט "אתה לא תנהל את האוצר", אולמרט השיב "אני קובע. אני מחליט".

בר-און אמר היום בוועדת הכספים כי תוך שלושה שבועות יגיש לאישור הוועדה את התקנות להפעלת רשת הביטחון לקופות הגמל ולקרנות הפנסיה. הוועדה צפויה לאשר היום את עיקרי תוכנית ההאצה, לא כולל רשת הביטחון.

שר האוצר רוני בר-און קרא לטייקונים שהנפיקו איגרות חוב לפעול להחזרת החוב לציבור המשקיעים. בהופיעו הבוקר בוועדת הכספים הדנה בתוכנית ההאצה במשק אמר בר-און כי "דרושה הירתמות של בעלי החוב, שלוו את החוב לעיתים בקלות רבה מדי בסכומים גבוהים וכעת מתקשים בהחזר החוב. חובתם הציבורית והמוסרית לפעול בכל דרך אפשרית כדי להבטיח שהחוב שנטלו מכלל הציבור ייפרע במועדו. גם הם כמו כל המשק מתמודדים עם תהליכים גלובליים שלא בהכרח בשליטתם או בשליטתנו".

בר-און גם קרא למערכת הבנקאית להעניק אשראי לעסקים ולחברות במשק: "על המערכת הבנקאית לפתוח את ידה ולתת את האשראי ככל שהיא יכולה לעשות כן. הערבויות הממשלתיות יעמדו לרשותה תוך הבהרה שמטרת הערבויות היא אחת - אספקת אשראי למשק שמתמודד עם כשל שוק מובהק בתחום האשראי, ועם מצוקה אמיתית נוכח התכווצות שוק האשראי העולמי. אתגר האשראי משותף לכולנו: לממשלה, למערכת הבנקאית ולמערכת החוץ בנקאית. אנחנו יכולים להירתם לאתגר הזה מתוך ראייה כוללת של טובת המשק".

בר-און: להקפיא שכר הבכירים במשק

שר האוצר רוני בר-און קרא לחברי הכנסת להקפיא את שכרם של הבכירים במשק. בתשובה לשאלתו של ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) אמר הבוקר בר-און בהופיעו בועדת הכספים "עמדתי כשר אוצר היא שבימים אלה אין שום צורך בהעלאות שכר. טוב תעשה הכנסת ותקפיא את שכרם של כל הבכירים בעת הזה".

כפי שנחשף כאן, 14 מבין 19 חברי ועדת הכספים תומכים בהקפאת השכר של נשיא המדינה, רה"מ, השרים, סגניהם והשופטים. שכרם של אלה יעודכן בחודש הבא ב-3%-4%. במקביל יעודכן שכרם של הח"כים ב-3%. על שכרם של הח"כים מופקדת ועדת הכנסת. יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד טל (קדימה) הודיע על תמיכתו בהקפאת שכרם של חברי הכנסת.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) פנה הבוקר אל חברי הוועדה וביקש את תמיכתם בהקפאת שכר הבכירים. "המצב הכלכלי הולך ומחמיר. ישנו גל של פיטורי עובדים במשק ואנשים מפסידים את מטה לחמם. לכן אני פונה אל חברי הוועדה שנאמץ החלטה להקפיא את שכר הבכירים שבסמכותנו. נקיים בקרוב ישיבה נוספת של הוועדה כדי ששכר הבכירים לא יעודכן בחודש הבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully