וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט סגרה בירידות: נאסד"ק איבד 2.1%

ניר צליק

15.12.2008 / 23:08

על רקע מעילת הענק של ברנרד מאדוף הנאמדת ב-50 מיליארד דולר, דאו ג’ונס ירד ב-&0.8, ו-S&P 500 השיל 1.3%

המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות, על רקע הונאת הענק של מאדוף, אי הוודאות באשר לתעשיית הרכב, וההמתנה להחלטת הריבית של הבנק הפדרלי שצפויה להתפרסם מחר.

דאו ג’ונס איבד 0.8% ל-8,565 נקודות, נאסד"ק השיל 2.1% ל-1,508 נקודות ו-S&P 500 ירד ב-1.3% ל-869 נקודות.

בשוק הסולידי, מחירי איגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ארה"ב עלו והתשואה עליהן ירדה ב-0.056% ל-2.533%.

בגזרת המקרו, היום נפתח כינוס הבנק הפדרלי בן היומיים, כשבסופו יחליט הבנק האם להוריד את הריבית במשק האמריקאי או להותירה על כנה. הבנק הפדרלי צפוי להודיע על החלטת הריבית ביום שלישי, ה-16 בדצמבר, ומרבית הכלכלנים מעריכים כי יוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 0.5%. הבנק הפדרלי מנסה כעת למצוא דרכים נוספות להשפיע על מערכת הפיננסים, שכן מרחב הפעולה שלו בתחום הריבית הצטמצם וכמעט נעלם.

התפוקה התעשייתית בארה"ב רשמה ירידה של 0.6% בנובמבר לעומת אוקטובר, אך הירידה הייתה קטנה מתחזיות הכלכלנים, שצפו ירידה של 0.8%. ניצול כושר הייצור ירד לשפל של 5 שנים - 75.4%, בהתאם לתחזיות הכלכלנים. הייצור במפעלים האמריקאיים ירד ב-1.4%, ואילו פעילות הכרייה בארה"ב עלתה ב-2.5%.

נאסד"ק 100, המכיל את 100 החברות הגדולות בבורסת נאסד"ק, מתעדכן היום. 11 חברות, ובהן ענקית שבבי הזיכרון סנדיסק, שהוקמה על ידי הישראלי אלי הררי, ייפלטו מהמדד על רקע ירידה חדה במניותיהן שהביאה לנפילה בשוויין. חברות נוספות שיאבדו את מקומן במדד הן חברת הרדיו הלווייני סיריוס XM, חברת וירג'ין מדיה של המיליארדר ריצ'רד ברנסון ורשת המרכולים האורגניים הול פודס מרקט.

מגזר הרכב מוסיף לעמוד במרכז. נשיא ארה"ב ג'ורג' וו. בוש אמר כי הודעה הנוגעת לעתידה של תעשיית הרכב האמריקאי לא צפויה להתפרסם בקרוב לעיתונאים במטוסו "אייר פורס וואן", במהלך טיסה מבגדד לאפגניסטן. בכך השאיר הנשיא את עתיד התעשייה לוט בערפל לזמן הקרוב.

חדשות טובות לנפגעי המשכנתאות בארה"ב

רשימת הנפגעים מהונאת הענק של ברנרד מאדוף הולכת ומתארכת. בין המפסידים גם אגודת צדקה של הבמאי סטיבן ספילברג וקרן הצדקה של חתן פרס נובל לשלום, אלי ויזל. בנוסף, איל הנדל"ן מורטימר צוקרמן, יו"ר חברת הנדל"ן בוסטון פרופרטיז ובעליהם של העיתונים "ניו יורק דיילי ניוז" ו"יו.אס ניוז אנד וורלד ריפורט", סבל מחשיפה משמעותית להונאה של מאדוף באמצעות קרן שהשקיעה את כל נכסיה באחת מקרנותיו.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי הסנאטור מניו ג'רזי פרנק לוטנברג רשם הפסד כבד דרך קרן הצדקה של משפחתו. העיתון "פייננשל טיימס" דיווח כי הבנק הבריטי HSBC, הבנק הגדול באירופה, רשם הפסד של מיליארד דולר בשל חשיפתו להונאה. רויאל בנק אוף סקוטלנד דיווח היום כי הוא עשוי לרשום הפסד של 400 מיליון ליש"ט (595 מיליון דולר) בשל חשיפתו לקרנותיו של מאדוף.

מנהלת קרנות הגידור מאן גרופ דיווחה על חשיפה של 360 מיליון דולר לשתיים מקרנותיו של מאדוף. הבנק הצרפתי נטיקסיס דיווח כי הוא מחזיק בחשיפה של 450 מיליון יורו (605 מיליון דולר) להונאה, ואוניקרדיט האיטלקי דיווח על חשיפה של 75 מיליון יורו. BNP פאריבה, הבנק הגדול בצרפת, העריך מוקדם יותר היום כי חשיפתו לקרנותיו של מאדוף עומדת על 350 מיליון יורו (467 מיליון דולר).

מנגזרות המשבר, חדשות טובות לנפגעי המשכנתאות האמריקאיים. ענקית המשכנתאות האמריקאית, פאני מיי, תאפשר לדיירים בשכירות בדירות, שבעליהן לא עומד בתשלומי המשכנתא, להישאר בדירתו אפילו אם המבנה עצמו מעוקל.

אפל, יצרנית האלקטרוניקה הפופולרית, יורדת ב-4.7% לאחר שגולדמן סאקס הוריד המלצתו עבור המניה. גולדמן הוריד את ההמלצה מ"קניה" ל"נייטרלי" בגין חששות מפני ירידה בצריכה הפרטית.

במניות הישראליות, רשות ההגבלים העסקיים בישראל אישרה בסוף השבוע את רכישת אומריקס בידי ג’ונסון אנד ג’ונסון (J&J). קבלת האישור היה אחד התנאים להשלמת הרכישה בידי ענקית התרופות ומוצרי ההיגיינה האמריקאית. לפני כשבועיים הודיעה J&J על רכישת חברת אומריקס הישראלית בתמורה ל-438 מיליון דולר במזומן.

חברת התרופות גילאד סיינס האמריקאית הגישה תביעה בבית הדין המחוזי של ניו יורק נגד חברת התרופות טבע בגין הפרת שני פטנטים הקשורים לתרופה לאיידס טרובדה. בתביעה מבקשת גילאד למנוע את אישור ייצור ושיווק גרסה גנרית לטרובדה על ידי טבע, בטרם יפקעו הפטנטים המוגנים של גילאד.

השבוע הנוכחי יהיה השבוע האחרון בבורסת ניו יורק (NYSE) של יצרנית ההלבשה תפרון, שבשליטת קרן פימי ומאיר שמיר. תפרון קיבלה הודעה על סילוקה מהמסחר בבורסה החל מה-22 בדצמבר, לאחר שלא עמדה בדרישת הסף של הבורסה, לפיה על החברות להחזיק בשווי שוק מינימאלי של 25 מיליון דולר. עם סיום המסחר ביום שישי עמד שווי השוק של תפרון על 10.6 מיליון דולר בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully