וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנס ישראל: 20 מיליון ד' שוחד לחברת החשמל

גיא לשם

15.12.2008 / 22:47

דו"ח חדש של רשות ני"ע בארה"ב מתאר עשרות מקרים של תשלום שוחד על ידי סימנס לפקידי מימשל במדינות רבות

פרטים חדשים על פרשת השוחד ששילמה נציגת חברת האנרגיה והתשתיות סימנס בישראל לדירקטור בחברת החשמל במטרה לקדם את עסקיה עם החברה: דו"ח מקיף שהוציאה רשות ניירות הערך בארצות הברית (SEC) חושף כי היקף התשלומים שהועברו על ידי סימנס ישראל כשוחד במהלך השנים 2002-2005 הוא כ-20 מיליון דולר.

הדו"ח, שחובר על ידי 5 מאנשי המחלקה המשפטית של הרשות האמריקאית, מתאר עשרות מקרים של תשלומי שוחד ששולמו בידי בכירי התאגיד הבינלאומי סימנס לפקידי מימשל בעשרות מדינות בהיקף מצטבר של מיליארדי דולרים. בין היתר מוקדשות בדו"ח שתי פיסקאות תחת הכותרת "תחנות כוח בישראל", בהן מתואר כי זרוע ייצור תחנות הכוח של סימנס העולמית שילמה שוחד לדירקטור לשעבר בחברת החשמל בישראל שאינו מוזכר בשמו בדו"ח, לצורך מימושם של 4 חוזים להקמת ושירות תחנות כוח בישראל בערך כולל הוא 786 מיליון דולר.

בחודש ספטמבר בשנה שעברה חשף TheMarker כי בידי הרשות לניירות ערך מידע המצביע על כך שנציגות סימנס בישראל, בראשותו של המנכ"ל דאז אורן אהרונסון, העבירה לשופט לשעבר דן כהן תשלומי שוחד לצורך קידום עיסקה לרכישת טורבינות מונעות גז על ידי חברת החשמל, שכהן כיהן עד 2002 כחבר דירקטוריון בה במשך עשור ובמהלך התקופה עמד גם בראש ועדת נכסים של הדירקטוריון.

המידע נאסף במסגרת חקירת הרשות שהחלה ב-2004 ועסקה, בין היתר, בקשרים שבין כהן ובין עזרא הראל, בעל השליטה בחברה הציבורית רוגוזין ממנה רכשה חברת החשמל מגרש באשדוד במחיר הגבוה במאות אחוזים מערכו. במהלך החקירה יצא כהן לחו"ל ובשנתיים האחרונות הוא מתגורר בפרו ולא שב מאז לישראל.

המתפרה בהונג קונג

במסגרת החקירה התגלו מסמכים, שהחשידו את כהן גם בקבלת שוחד מסימנס, אך על אף מסמכים אלה הוטל צו איסור פירסום שהוסר רק עם בקשת Themarker מבית המשפט. במהלך הדיונים על הסרת הצו, נחשף כי בידי הרשות לניירות ערך בישראל מידע רב בנושא השוחד מסימנס, וכי החומר בנושא הועבר לפרקליטות המדינה לצורך הגשת בקשה להסגרתו של כהן.

בדו"ח שהציאה היום רשות ניירות ערך בארצות הברית מצויין כי "סימנס העבירה תשלומים מושחתים דרך חברה לייעוץ עסקי בבעלות ובניהול גיסו של מנכ"ל חברת סימנס ישראל (אורן אהרונסון – ג.ל.)", בדו"ח נכתב כי התשלום דווח בספרי סימנס ישראל עבור "זיהוי והגדרת הזדמנויות מכירה, אספקת מודיעין עסקי ותמיכה במו"מ עסקי". אולם במציאות החברה, שנרשמה בספרי סימנס כחברה לייעוץ עסקי, פעלה בהונג קונג בעסקי הטקסטיל ללא שום קשר או התמחות בתחום תחנות הכוח.

הדו"ח מציין כי החברה של גיסו של מנכ"ל סימנס ישראל מעולם לא סיפקה את השירותים עבורם הועברו אליה כ-20 מיליון דולר במהלך השנים.

לא רק כהן

הדו"ח מגלה כי רק חלק מהסכום הכולל הועבר לכהן "שהיה במעמד בו יכול היה להשפיע ולהעניק את החוזים בהם זכתה סימנס", ומציין כי חלק מתשלום כספי השוחד עבר דרך חשבונות בנק בארצות הברית. בדו"ח אין פירוט מי הם שאר הנהנים מכספי השוחד ששילמו אהרונסון ואנשיו.

בעקבות חשיפת הפרשה ב-TheMarker בשנה שעברה, הדיחה סימנס העולמית את אהרונסון מתפקיד המנכ"ל. אהרונסון שחברה בבעלות משפחתו שותפה בסימנס ישראל, הגיש נגד סימנס העולמית תביעה בבית הדין לעבודה. את סימנס העולמית מייצגים בישראל עורכי הדין דוד תדמור ואמיר שרף. את אהרונסון מייצג עו"ד אביגדור קלגסבלד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully