וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכירות הרכב ב-2009 יצנחו ב-35%

דניאל שמיל

16.12.2008 / 8:25

תחזית הד-און: ירידה של 50% במכירות כלי רכב לשוק הליסינג. מכירות מכוניות היוקרה ורכבי השטח יצנחו בשיעור חד מהשוק כולו

לאחר שהמחירים בקבוצות הרישוי נקבעו ומבצעי סוף העונה הסתיימו, נערכים יבואני הרכב וחברות הליסינג לשנת עסקים מורכבת בצל מיתון כלכלי ב-2009.

הערכות ותחזיות יש למכביר, אך כדי לקבל תמונת מצב מקיפה ואובייקטיבית פנינו למשרד לייעוץ כלכלי ועסקי הד-און, המספק ייעוץ ליבואני רכב וחברות ליסינג.

המשרד, המנוהל על ידי דורון אפרתי והילית בן-צבי, צופה כי שוק הרכב הישראלי יקטן בשנה הבאה ב-35%, ו-2009 תסתיים עם 128 אלף מכירות כלי רכב, לעומת כ-195 אלף ב-2008.

התחזית היא גם לירידה של 50% במכירות כלי הרכב לשוק הליסינג, לעומת ירידה מתונה בהרבה, של 10%, במכירות הרכב לקהל הפרטי.

משמעות הדבר היא שינוי כללי המשחק בשוק הרכב בישראל. אם ב-2008 התפלגות המכירות היא 62% לליסינג ו-38% בלבד ללקוחות פרטיים, הרי שב-2009 התמונה תשתנה וההתפלגות תהיה 53% לשוק הפרטי ו-47% לליסינג והשכרה. אין זה אומר שהמכירה לציי הרכב וההנחות יקטנו בהרבה, אך לראשונה זה כמה שנים חוזר מרכז הכובד אל השוק הפרטי.

לאן נעלמו ציי הרכב?

לפי הערכת הד-און, ציי הרכב בליסינג מונים כיום 200 אלף מכוניות. מתוכם, 20 אלף עסקאות יבוטלו ב-2009. ב-60 אלף עסקאות תסתיים תקופת החכירה, אך רק ב-60% מהן תוחלף המכונית באחרת. ב-40% הנותרים (24 אלף עסקות) יתארכו עסקאות הליסינג, או יתבצעו עסקאות ליסינג על מכוניות משומשות (מוחזרות). בנוסף, יימכרו ב-2009 24 אלף מכוניות לצורכי השכרה.

הסיבות לצניחה ברכישות של חברות הליסינג הן מצוקת אשראי וקושי בגיוס הון באיגרות חוב ודרך הלוואות בנקאיות. עם זאת, בן-צבי אומרת, כי הארכת עסקאות ליסינג למכוניות משומשות אינו פתרון ארוך טווח. "זהו פלסתר לתקופה קשה, ובטווח הארוך מדובר בפגיעה באינטרסים של חברות הליסינג". הארכת עסקות מצריכה תחזוקה למכוניות ותיקות יותר והמכוניות יימכרו בסכומים נמוכים יותר בסוף העסקה.

בינתיים מתגבשות חלופות אחרות כדי להמשיך לספק כלי רכב לציי הרכב. האפשרות הראשונה, שמתבצעת בהיקף נרחב בחודש האחרון, היא אשראי מטעם יבואני הרכב. אשראי זה מוענק בצורת פריסת תשלומים (לרוב 36) בריבית נמוכה. הוא מאפשר לחברות הליסינג להמשיך לקנות ולדחות חובות, וליבואני הרכב לרוקן את חניוני הענק שלהם באילת.

ואולם מדובר בסיכון לא קטן להונם של יבואני הרכב. היבואנים מחזיקים כעת בכל הכלים כדי להציע ליסינג ישיר לציי הרכב - מימון, רשת מוסכים וכמובן את כלי הרכב עצמם - אך בן-צבי מעריכה שיבואנים לא יקימו זרועות ליסינג משלהם (למרות שכמה מהם בוחנים את העניין), מכיוון שמדובר במערך תפעולי גדול, שאינו בליבת העיסוק שלהם.


בן-צבי אינה שוללת רכישה ישירה של ציי הרכב מהיבואנים - כלומר, קנייה במקום החכרה - אך מעריכה כי במקרה כזה ישולבו חברות הליסינג כמתפעלות הצי, כדי לחסוך לציי הרכב הקמת מערך תפעול מסורבל ויקר.

תרחיש אפשרי אחר הוא שציי הרכב יעבירו תשלום גדול מראש לחברת הליסינג, שיוריד את המחיר הכולל של העסקה.


מלחמה על נתחי שוק

בשוק הפרטי יילחמו היבואנים לשמור על נתח השוק שלהם, כלומר, יילחמו על מכירת כל רכב. בן-צבי מתארת שוק שבו "הצרכן הוא המלך" והוא יחוזר על ידי היבואנים בשלל הטבות ומבצעים "בסגנון השוק האמריקאי".

לטענת בן צבי, מכירות מכוניות היוקרה ורכבי השטח יצנחו בשיעור חד מהשוק כולו. לעומת זאת, המכוניות הקטנות ובמיוחד המשפחתיות ישמרו על יציבות רבה יותר. "יבואנים שנוטים יותר לציי רכב ייפגעו יותר ב-2009", אומרת בן-צבי. "הם יאבדו נתח שוק אם לא ישכילו לבנות מותג חזק וטוב גם לשוק הפרטי".

המצב בשוק היד השנייה פחות ברור. "מצד אחד יש עודף היצע עצום", אומרת בן-צבי, "ומצד שני יהיה גידול מסוים בביקוש, אבל קשה להעריך איפה זה ייחתך".

את התחזיות של הד-און כדאי להשוות להערכות שונות של יבואני הרכב. הדעה הרווחת בענף מדברת על מכירות של 150 אלף מכוניות ב-2009, כלומר, ירידה של כ-20% לעומת 2008. הערכות כאלה שמענו מחברת מאיר, יבואנית הונדה, וולוו ויגואר, UMI ומכשירי תנועה. קבוצת קרסו מעריכה כי בשנה הבאה יימכרו 140 אלף מכוניות. בכל מקרה, ההערכות של הד-און פסימיות יותר מאלה של יבואני הרכב, אך כדאי לזכור שהם בעלי אינטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully