וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן המטבע: ליישם במהירות את תוכניות האוצר

דו"ח קרן המטבע הבינ"ל קובע כי מצבה של ישראל במשבר טוב ביחס למדינות העולם, אך מאיץ ליישם את התוכניות הכלכליות של האוצר

משלחת קרן המטבע הבינלאומית הגישה היום לשר האוצר רוני בר-און ולנגיד בנק ישראל סטנלי פישר דו"ח ראשוני על כלכלת ישראל ב-2008. המשלחת, בראשות הכלכלן פיטר דויל, הגיעה לארץ לביקור עבודה שנתי, בהתאם לאמנת קרן המטבע הבינלאומית. במשלחת חברים שלושה כלכלנים נוספים.

לפי הדו"ח, כלכלת ישראל היתה במצב טוב כאשר פרץ המשבר הפיננסי העולמי; הבנקים יציבים והסדרי הפיקוח עליהם מבוססים; הצמיחה היתה מהירה ומאוזנת – עם שיעור אבטלה יורד ונמוך ביחס לעבר, עודף גדול בחשבון השוטף ויציבות בשוקי הנדל"ן המקומיים.

כלכלני קרן המטבע מציינים כי בשעה שהמצב הכלכלי בחו"ל הידרדר, ישראל המשיכה בצמיחה כלכלית, תוך שמירה הדוקה על משמעת תקציבית. למרות הירידה במחירי ניירות הערך המקומיים, בעקבות מגמת הירידה בחו"ל, והפדיונות מקופות הגמל, המשיך חלקו הגדול של שוק האשראי המקומי להתנהל באופן תקין.

ואולם הדו"ח מציין כי לקראת סוף השנה הנוכחית התעצמו הלחצים הפיננסיים הכלל-עולמיים, חלה האטה בשיעור הגידול של היצוא והצריכה בישראל, הצמיחה הכלכלית וגביית המס פחתו, והנזילות בשוק האג"ח הקונצרניות ירדה, בעוד הבנקים לא הראו נכונות לגשר על הפער שנוצר במתן אשראי לחברות. נוסף על כך, בשל הבחירות הקרובות בפברואר, תקציב 2009 לא יאושר אלא לאחר שהשנה החדשה כבר תהיה בעיצומה.

אין סימנים להקלה באופק

בדו"ח מצוין כי במבט קדימה, אין סימנים להקלה קרובה בקשיים הגלובליים. המיתון בארה"ב ובגוש היורו צפוי להימשך במחצית הראשונה של 2009, אך אורכם ועומקם כרוכים בחוסר-ודאות מרובה. כמשק קטן ופתוח, ששיגשג הודות להשתלבותו בכלכלה העולמית, המשק הישראלי חשוף: להאטה בשוקי היצוא העיקריים שלו, ללחצים על המגזר הפיננסי עם ההיחלשות בפעילות המקומית, ולהדבקה משיבושים פיננסיים נוספים מחו"ל.

"לפיכך", נכתב בדו"ח של קרן המטבע, "ישראל ניצבת בפני תקופה של חולשה כלכלית הכרוכה בסיכונים בולטים. לאור חולשת ההשקעות והיצוא, התרחיש המרכזי שלנו צופה ירידה בשיעור הצמיחה ל-1.5% ב-2009, ושיעור אינפלציה ממוצע סביב 2% - זאת בהנחה שייושמו כללי המדיניות המומלצים על-ידי הקרן. התחזית שלנו מראה על התאוששות מתונה ב-2010.

"יש להמשיך לשקול את מבנה הפיקוח הרצוי על המוסדות הפיננסיים, אולם מומלץ שבשלב זה המבנה הנוכחי יישאר כפי שהוא, בהינתן האתגרים הניצבים בפני המפקחים. ואולם ההסדרים צריכים להבטיח שזרימת המידע בין הבנקים לבנק ישראל תמשיך להתנהל באופן מלא, אפילו בתנאי מצוקה".

"התערבות - רק בתרחישי קיצון"

שר האוצר רוני בר-און אמר בפגישה: "הכלכלה הישראלית נכנסה למשבר יציבה ובעלת מאפייני בסיס חזקים: שיעורי צמיחה גבוהים, אבטלה נמוכה, עודף בחשבון השוטף ויחס חוב תוצר במגמת ירידה. בנוסף – עם מערכת בנקאות יציבה ועמידה מפני זעזועים. עם זאת, ישראל היא חלק מהכלכלה הגלובלית, וככזו, היחשפותה למשבר העולמי היא בלתי נמנעת.

"כלכלני קרן המטבע חיזקו את ידינו בשמירה על מדיניות פיסקאלית אחראית המעניקה לנו אמינות בשווקים המקומיים והגלובליים. הם גם הביעו תמיכה במדיניות שנקטנו, לפיה אין להפעיל כלי התערבות רק לשם התערבות גם אם המצב לא מחייב זאת, ויש לשמר כלי התערבות לתרחישי קיצון אפשריים".

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר בפגישה: "הדו"ח משקף הערכה מאוד הוגנת לגבי המצב הכלכלי וגם לגבי צעדי המדיניות שנקטו הממשלה ובנק ישראל ביחס למשבר. הדו"ח מציין כי התמודדותה של ישראל עם המשבר מעיד על מצבה הטוב באופן יחסי לשאר המדינות בעולם.

"עם זאת, הדו"ח מדגיש בפנינו שתי המלצות עיקריות: חשוב למהר ביישום התוכניות הכלכליות שהציג האוצר לפני חודש ואושרו אתמול בכנסת, ובנוסף, ישנה חשיבות גבוהה לשמירת 'תחמושת תקציבית', בייחוד בתקופת אי-ודאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully