וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Ponzi Scheme

עמי גינזבורג

21.12.2008 / 7:03



הונאת פונזי.

הונאה פיננסית שמבוססת על כניסה מתמשכת של כסף חדש מצד משקיעים חדשים. הכסף שנכנס לגוף שמנהל את ההונאה אינו מושקע בנכסים, אלא משמש כתשלום רווחים למשקיעים הוותיקים. זה יכול לעבוד כל עוד נכנס כסף חדש, אבל ברגע שמשקיעים חדשים מפסיקים להצטרף העסק קורס במהירות. לעתים מזומנות רשויות החוק חושפות את ההונאה ועוצרות אותה עוד לפני כן.



הונאת פונזי מזכירה את שיטת הפירמידה, אך היא שונה בכמה היבטים. היא קרויה על שמו של צ'ארלס פונזי, אמריקאי יליד איטליה שפעל בבוסטון בשנות ה-20 של המאה הקודמת. פונזי לא המציא את ההונאה הזאת, אך היה הראשון שעשה בה שימוש נרחב וגרם הפסדים גבוהים למשקיעים רבים. הוא נשפט, הורשע ונשלח ל-14 שנים בכלא לפני שהוגלה חזרה לאיטליה.



לפני כשבוע חזרה הונאת פונזי לתודעה העולמית בעקבות מעצר מנהל ההשקעות ברנרד מאדוף. מאדוף טוען שהיקף ההפסדים בהונאה שהוא ניהל מגיע ל-50 מיליארד דולר. אם הודאתו נכונה, זו עשויה להתברר כהונאה הפיננסית הגדולה בהיסטוריה האנושית. בימים האחרונים מתברר שלתרגיל של מאדוף נחשפו בנקים, מוסדות פיננסיים ומשקיעים מוסדיים בכל העולם.



הונאת פונזי מבוססת על תאוות בצע ועל היעדר אתיקה בסיסית בניהול כספם של אחרים. מארגן ההונאה מבטיח למשקיעים החזר כספי גבוה בתוך זמן קצר - למשל רווח של 20% בתוך חודש של השקעה. המשקיעים הראשונים מקבלים את הרווח המהיר ודואגים לספר על כך למשקיעים אחרים, שמזרימים למנהל ההונאה כסף חדש.



הכסף החדש מממן את הרווחים למשקיעים הוותיקים, דבר המסייע להרחיב את מעגל המצטרפים. כל עוד הכסף זורם פנימה, ניתן לחלק רווחים החוצה. אבל בשלב מסוים זרימת הכסף פנימה נפסקת, ותרגיל ההונאה נחשף. מעגלי המשקיעים שהצטרפו בסיבובים האחרונים מפסידים את רוב או אף את כל השקעתם.



תרגיל פונזי שונה במקצת מתרגיל הפירמידה, שבו הרווח למשקיעים תלוי ביכולת שלהם לצרף שחקנים חדשים. משקיעים שלא מצליחים לרתום שחקנים חדשים לא יזכו לרווחים. בתרגיל מסוג פונזי צירוף המשקיעים החדשים מבוסס על המוניטין ועל יחסי הציבור של יוזם ההונאה.



הונאות פונזי של התקופה המודרנית נדירות יותר, ומבוססות על תוכניות השקעה שנשמעות מתוחכמות כמו "ארביטראז' מטבעות גלובלי", "מסחר מגודר בחוזים עתידיים", "מכשירים מובנים נושאי תשואה קבועה" או "ניצול עיוותי שוק דרך מסחר בריביות". בפועל מדובר באותה טכניקה ישנה שמציגה רווחים גבוהים בטווח קצר, כדי למשוך פנימה משקיעים תמימים שאינם מבינים כיצד נוצרו אותם רווחים.



ami.ginzburg@themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully