וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעולם לא נזקקו ברוקרים מעטים כל כך לסיוע רב כל כך

חגי עמית

23.12.2008 / 7:45

BenchMarker



>> "ההמצאה הכי חשובה של האדם אחרי הגלגל היתה מכונת הדפוס", אמר אתמול בעיתון זה האסטרטג הראשי של בנק ההשקעות ההולנדי AMRO-ABN, בהתייחסו להתערבות בשווקים של הבנקים המרכזיים בעולם והזרמות הכספים שלהם.

באותו גיליון פנה יו"ר איגוד לשכות המסחר אוריאל לין במכתב לשר האוצר, והציע שמונה מהלכים שיחלצו את שוק ההון מהקיפאון. ולבסוף, אתמול פירסם הממונה על שוק ההון באוצר ידין ענתבי הוראה, שלפיה הגופים המוסדיים הרוכשים אג"ח לא סחירות יוכלו להחליט בעצמם מה יהיה השווי שלפיו הם יציגו את האג"ח האלה.



מעולם לא היה מגזר פרטי ששש להתערבות ממשלתית כמו המגזר הפיננסי בימים אלה. בנקאי ההשקעות נושמים לרווחה למראה הממשל התומך במקום העבודה שלהם - ומונע ממנו לסגור את שעריו. המנהלים המוסדיים בישראל צוהלים כשהרגולטור מבטל את זכותו של גוף חיצוני בלתי תלוי להעריך את שוויים של כחמישית מנכסי קופות הגמל המוחזקים באג"ח לא סחירות, ואיגוד לשכות המסחר מציע לשר האוצר להאריך את משך הזמן שבו מחויבות קופות הגמל לשחרר את כספי עמית הפונה אליהן ו - מ-4 ימי עבודה ל-18 ימי עבודה.



המגזר הפיננסי נכזב מכוחות השוק, אך בכל התערבות ממשלתית יש נזק רב לצד התועלת האפשרית. בדרך כלל התועלת היא לטווח הקצר והנזק לטווח הארוך.



ההוראה המפקידה את שיערוך הנכסים הבלתי סחירים בידי המנהלים המוסדיים בעייתית. מטרתם העיקרית של המנהלים היא להציג לעמיתיהם תשואות גבוהות ככל הניתן. ההוראה עלולה לגרור התנהגות לא אחראית, שתביא לתשואות גבוהות בטווח הקרוב ולנזק לאורך זמן.



הרעיון להאריך את משך הזמן שניתן למנהלי קופות הגמל לשמר את עמיתיהן, עשוי לרסן את בהלת הפדיונות של חסכונות ציבוריים שנבעו מפאניקה זמנית. אלא שברמת התנודתיות הנוכחית בשווקים, הרגולטור עשוי להתייצב מול עמיתים שאיבדו 10% מהחיסכון הפנסיוני שלהם בשל שבועיים נוספים של עיכוב בהעברה.



יותר מהכל, הזרמת הכספים על ידי הבנקים המרכזיים טומנת בחובה תוצאות שליליות. ממשלות יכולות להתערב בשוק, אך בכלכלה יש רגולטור אחד שקובע - חוקי השוק. השווקים שבהם תהיה הזרמת כספים גדולה יותר יסבלו בעתיד מאינפלציה ומשחיקת המטבע. הכלכלה העולמית חייבת לעבור תהליך של התכווצות. דווקא מי שיתערב פחות בשווקים המקומיים עשוי לצאת נשכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully