וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9,000 עד 13,700 עובדי IT והיי-טק יפוטרו ב-2009

אור הירשאוגה

24.12.2008 / 12:07

דו"ח IDC ישראל: צפויה מחיקה של מיליארד דולר ב-4 השנים הקרובות בשוק ה-IT. חברות הפיתוח יקצוו בין 7%-10% מכוח האדם

בחודשים נובמבר ודצמבר דווח בתקשורת על פיטוריהם של מעל לאלפיים עובדים בתחומי ההיי-טק. מגמה זו אינה הולכת להשתנות בקרוב, כך לפחות על פי חברת IDC.

על פי הערכת החברה, בשנה הקרובה צפויים לאבד את מקום עבודתם בין 9,000 ל-13,700 עובדים ממגזר ההיי-טק ומחטיבות המחשוב הארגוניות ב-2009. נוסף על כך צופים ב-IDC ירידה של מיליארד דולר בהכנסות שוק ה-IT הישראלי על פני 4 השנים הקרובות, עם גידול אפסי ואף ירידה קלה במהלך 2009.

מנכ"ל IDC ישראל, גדעון לופז, ציין הבוקר כי שוק ה-IT הישראלי, שהכנסותיו הכוללות עומדות על כ-2 מיליארד דולר בשנה, יהיה בין האחרונים שיחוו את המשבר, זאת כתוצאה מהעיכוב בהכרה בהכנסות. עם זאת, לדברי לופז, יהיה שוק זה גם בין האחרונים שיצאו מן המשבר, מאותה הסיבה בדיוק.

לפי הערכות החברה, יורגשו השפעות המשבר בתוצאותיהן של חברות ה-IT החל מן המחצית השניה של 2009, השפעה שתמשיך להיות מורגשת עד לסוף 2010, גם בעת ששווקים אחרים כבר יחוו צמיחה. עוד מעריכה החברה, כי היחלשותן של חברות הפיתוח המקומיות (קומברס, נייס ואחרות), תהווה גורם מרכזי בהאטה בשוק החומרה והתוכנה, שיחלש ב-2009 ב-16% וירד אל מתחת לרמה שהושגה ב-2007.

על פי תחזיות IDC, יצמצמו חברות ההיי-טק הישראליות העוסקות בפיתוח, בין 7%-10% מכוח העבודה שלהן. חברות אלה מעסיקות כ-102 אלף עובדים. חברות ה-IT, המעסיקות כ-28 אלף איש, צפויות, לפי הערכות החברה, לצמצם קצץ פחות - בין 4%-7% מכוח העבודה שלהן.

ה"גורואים" יתחזקו, מגזר ה-SMB יעלה

קיצוצים נוספים צפויים בקרב חטיבות המחשוב הארגוניות בכלל פלחי המשק. חטיבות אלה מעסיקות כיום כ-38 אלף עובדים. על פי תחזיות החברה, צפויות חטיבות אלו לצמצם 2%-4% מכוח העבודה, זאת בנוסף לשימוש מוגבר בשירותי מיקור חוץ. בעקבות הקיצוצים צופה לופז, כי יעלה כוחם של "גורואים" למחשוב, מומחים "שסביבם נעים פרוייקטים".

IDC צופה גם פגיעה בפרוייקטים במחיר קבוע (Fixed Price), המוגדרים כעתירי סיכון. היוצאים מן הכלל יהיו פרויקטים הנוגעים ישירות לצרכי רגולציה. בנוסף ציין לופז, כי הצורך הגובר של ארגונים בצמצום בעלויות יוליך את ספקיות השירותים לנסות ולהעלות תעריפי כוח אדם בתחנות יציאה מן החוזה.

רמת המחשוב הנמוכה באופן יחסי בישראל במגזר העסקים הקטנים והבינוניים, יחד עם מאמצי שיווק מסיביים של הספקיות, יובילו, להערכת החברה, להתחזקותו של שוק זה.

לדברי דן יכין, מנהל מחקר טכנולוגיות חדשות ב-IDC, מגמות התחזקות נוספות צפויות בתחום הוירטואליזציה, אותו ציינו מנהלי מערכות מידע רבים כתחום מועדף להשקעה, ובתחום הבינה העסקית. לדבריו, מודל תוכנה כשירות (SaaS) דורש פיתרונות נוספים, ואנו צפויים לראות דור חדש של פתרונות אבטחת מידע ששם דגש על המידע עצמו ולא על אבטחת הרשת. יכין הוסיף, כי "טכנולוגיות לגישה מהירה ושליפה מהירה של מידע בתוך הארגון יזכו לביקוש רב."

יותר אקזיטים אבל בשלבים מוקדמים יותר

מדו"ח החברה עולה, כי ברז המזומנים להשקעות בחברות סטארט-אפ הולך ונסגר, וחברות בשלבים מוקדמים יתקלו בקשיים לגיוס הון התחלתי. את החלל הזה שנפתח על ידי קרנות הון הסיכון ימלאו באופן חלקי משקיעים פרטיים.

למרות זאת צפויה ירידה משמעותית במספר החברות החדשות שיקומו בשנים הקרובות. אולם לדברי יכין - "בעקבות המשבר יהיו יותר אקזיטים, אך במחירים נמוכים יותר, מכפי שהיה בעבר". את הסיבה לסתירה זו מסביר יכין בצורך של חברות הענק להשים יד על טכנולוגיות שיתנו להם יתרון תחרותי.

המצב יגרור שינוי במודל העסקי של קרנות הון הסיכון. "קרנות הון הסיכון לא יראו בעתיד כמו סופר מרקט להשקעות, שכן יש צורך בהתמחות ובהיקפי השקעה נמוכים יותר. לכך קרנות המנהלות 300-400 מיליון דולר ייעלמו, ויחלו להופיע קרנות קטנות ומתמחות. אותן קרנות ישקיעו בתחום מסוים, בשלבי השקעה מוקדמים, בהשקעות לפי הערכות שווי נמוכות יחסית. היום חברות נמכרות כבר לאחר שלב גיוס ראשון (A Round), במכפילים שאינם גבוהים כבעבר. בכדי לשפר את הרווחיות של הקרנות, חברות יצמצמו את עלויות הפיתוח של החברות, לדוגמא דרך מיקור חוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully