וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקים מועצה לכלכלה ותעסוקה

יובל רכלבסקי

24.12.2008 / 15:47

פעולה משולבת של הממשלה והכנסת במענקים, תמריצים, תוכניות בתעסוקה, לימודים והכשרה מקצועית, תזכה לשיתוף פעולה והצלחה רק אם תיעשה בהידברות והסכמה בגוף כמו מועצה לכלכלה ותעסוקה

בעקבות פגישתם של ציפי לבני ועופר עיני, שבה נדלק נר ההבנה והרצון לשיתוף פעולה, אני שב ומעלה את הברור מכל,
והוא הצורך לקיים ברמה הארצית הליכי היוועצות והידברות; זאת על-מנת להגיע להסכמות רחבות על צעדי הממשלה וחלופות להן.

בניגוד לעמדת שר האוצר ובכירים ממשרדו, אני מציע להקים בהקדם את המועצה לכלכלה ותעסוקה, שתורכב מבכירי הממשלה, ההסתדרות, נציגי לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, נציגי אקדמיה, אנשי ציבור ונציגי הארגונים החברתיים.

חברי המועצה יהוו את הפורום המרכזי ליד הממשלה והכנסת ויהיו מעין ועדת היגוי לבחינת התוכניות הממשלתיות והחלופות
המוצעות על-ידי המעסיקים או ההסתדרות. מטרת המועצה היא לסייע ביצירת סביבה עסקית יציבה, תעסוקה מלאה, הקטנת פערים וצמצום העוני, רמת אינפלציה יציבה, עידוד השקעות ופרויקטים, הכשרת כוח אדם טכנולוגי ומקצועי והרחבת הנגישות וההשקעה בהשכלה הגבוהה.

לפנינו יותר משנתיים קשות שבמהלכן יקרסו ארגונים פיננסיים, חברות בינלאומיות, מפעלי תעשייה, עמותות לתועלת הציבור ועסקים קטנים. ההתמקדות במפוטרים ושילובם מחדש במעגל העבודה מחייבים מאמץ לאומי, וכל זאת כאשר צפויים להצטרף למעגל דורשי העבודה כרבע מיליון צעירים, עולים, חיילים משוחררים ובוגרי אוניברסיטאות ומכללות.

פעולה משולבת של הממשלה והכנסת במענקים, תמריצים, באשראי, הלוואות מסובסדות, תוכניות בתעסוקה, לימודים והכשרה מקצועית, תזכה לשיתוף פעולה והצלחה רק אם תיעשה בהידברות והסכמה בגוף כמו המועצה המוצעת.

הממשל איבד את יכולת הניהול

חוסר העניין של הדרג הפוליטי בממשלה ובכנסת בהעברת תקציב המדינה לשנה החדשה, גובל בשערורייה ובפגיעה בחוסן הכלכלי והחברתי של המדינה.

אני חש צורך להדגיש כי הקמת המועצה ודרך ההיוועצות אינה צעד של כבילת ידי הממשלה וגורמי משרד האוצר, בניהול מדיניות
כלכלית אחראית. בעת כהונתי כממונה על השכר באוצר התקיימו לא אחת עם הצדדים שיחות ישירות על הנושאים המרכזיים, תוך נסיון להגיע להסכמות רחבות ואף קונקרטיות בסוגיות שונות. שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו אף הרחיק לכת בלימוד המודל האירי לשיתוף פעולה. האוצר בראשות רוני בר-און יכול לפעול עוד לפני הבחירות לשינוי כיוון ויציאה מהתנגדותו להקמת המועצה לכלכלה ותעסוקה.

הממשל שלנו איבד את יכולתו לנהל את המערכה במרבית תחומי חיינו ובכללם: מערכת החינוך, התחבורה, מערכות חברתיות רגישות, בטחון פנים והרתעה חיצונית. החלטות הממשלה ומדיניותה אינן מיושמות. המכשולים והחסמים לניהול ושליטה בסקטור הציבורי אינם בהכרח בשל כשל מנהיגותי, אלא בשל הצורך לבנות ארכיטקטורה חדשה לניהול אסטרטגי של ענייני המדינה.

המועצה, על זרועותיה השונות, תוביל בהנהגת רה"מ, שר האוצר, יו"ר ההסתדרות ונשיא לשכת התיאום את הדרכים לקבלת החלטות בהיוועצות, את המפתח למימוש החלטות המועצה והממשלה לצמיחת המשק ושיפור השירות לאזרח.

בלי שיתוף פעולה והבנה משותפת של יעדי הממשלה והכנסת לא נצליח להתגבר על רשימה ארוכה של חסמים בירוקרטיים והתנגדויות מקיר לקיר.



הכותב הוא יו"ר קבוצת אתגר משאבי אנוש ולשעבר הממונה על השכר במשרד האוצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully