וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: תחזית הצמיחה של ישראל ב-2009 - 2% ומטה

הדס גליקו

25.12.2008 / 12:07

ירידה היסטורית רביעית ברציפות במדד המשולב תוביל להאטה של בין 8-20 חודשים



בהסתמך על היסטורית הירידות של המדד המשולב של בנק ישראל לבחינת מצב המשק בשלושת העשורים האחרונים עתידה לעמוד הצמיחה של המשק הישראלי ב-2009 על 2% ומטה, כך מעריך היום כלכלן יחידת המחקר של בנק לאומי ,אייל רז.



לדברי רז "בשלושת העשורים האחרונים התרחשו חמש תקופות ארוכות מארבע חודשים בהן נרשמה ירידה במדד. בחינה של הדפוס מעלה כי בתקופות של ירידה בפעילות של יותר מ-4 חודשים היא נמשכה לרוב כשנה ויותר (16 חודשים בממוצע). אורך התקופה הממוצע של ירידה בפעילות נע בין 8-28 חודשים. כלומר כאשר מתרחשת ירידה במדד של 4 חודשים ויותר היא אינה קצרה".



רז מעריך כי ההאטה בפעילות בישראל אינה נובעת במישרין מהרעה בגורמי היסוד של המשק הישראלי כמו תקציב או מאזן תשלומים אלא מעוצמת המיתון בעולם הצפויה להשפיע לשלילה על המשק הישראלי ובפרט על היצוא שהוא מנוע הצמיחה של המשק. זאת בנוסף להשפעה על הביקושים המקומיים המושפעים מהשלכות המשבר בשוקי ההון בארץ ובעולם על העושר הפיננסי, וממחירי ההון (הריביות) לטווח הקצר והארוך.



לפיכך, עולה הסבירות שצמיחת המשק הישראלי לשנת 2009, הצפויה לעמוד על שיעור של כ-2%, תתעדכן כלפי מטה בעת הקרובה, בפרט אם מדדי הפעילות השונים בארץ ובעולם יוסיפו להצביע על מגמה שלילית.



המדד המשולב של בנק ישראל לבחינת מצב המשק ירד בחודש נובמבר ב-0.4% ומתחילת השנה הסתכמה עלייתו בכ-2.5%. המדד המשולב משקף את פעילות הסקטור העסקי בישראל.



בחינת רכיביו הצביעה על ירידה בפעילות הייצור התעשייתי בחודשים האחרונים גם בהיבט של כלל הייצור וגם כאשר בוחנים את הייצור ללא ענפי ההיי טק. התפתחות התעסוקה בהיבט משרות השכירים מצביעה אף היא על ירידה בפעילות, ולהערכת כלכלן בנק לאומי, אייל רז, היא מבטאת פגיעה בייצור הן לשוק המקומי והן לייצוא, על רקע המשבר הגלובאלי.



מדד הפדיון בענפי המסחר והשירותים רשם אף הוא ירידה בפעילות בחודשים האחרונים, כאשר בולטים במגמה השלילית הן ענפי המסחר הסיטונאי והן ענפי שירותי האוכל והארחה. לדברי רז "זהו ביטוי להאטה בצריכה הפרטית במשק, כאשר גם המכירות של רשתות השיווק הצביעו על מגמה של האטה בקצב גידול הפדיון, אם כי לעת עתה אין מדובר בצמצום".



ירידתו של המדד המשולב מצביעה על ההאטה בפעילות הסקטור העסקי ובחלקים מסויימים ממנו אולי אף על ירידה בפעילות. המדד המשולב רושם ירידות של ארבע חודשים ברציפות, תקופה אשר ארוכה ממנה הייתה לאחרונה רק בתקופת המיתון של השנים 2000-2003.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully