וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרינט: המלצת 'החזק' לאג"ח ארוכות של ממשלת ארה"ב

TheMarker

25.12.2008 / 14:00

איגרות החוב הממשלתיות הגיבו אתמול לנתוני המאקרו בעליות שערים בנוסף על הירידה במרווח שבין האג"ח הקצר לארוך


משרד המסחר והלשכה לסטטיסטיקה האמריקאית פרסמו אתמול מספר נתוני מאקרו אשר ממשיכים לתת ביטוי לתנאי הכלכלה החלשים והמחריפים בארה"ב. עם זאת, תוצאותיהם של נתוני הצריכה וההזמנות מפעלים (בנטרול מוצרי תחבורה) היו טובים יותר ממוצע תחזיות הכלכלנים וסיפקו רוח גבית לדולר בהתחזקות לעומת היורו והפאונד הבריטי.

הצריכה הפרטית בארה"ב ירדה בחודש נובמבר בשיעור של 0.6%, אולם אם מוסיפים את האינפלציה למשוואה מקבלים נתונים מעודדים יותר בדמות עלייה בצריכה – בפעם ראשונה בששת החודשים האחרונים והעלייה החדה ביותר בשנתיים האחרונות.

ההכנסה הפרטית בארה"ב ירדה בשיעור של 0.2% כאשר קונצנזוס התחזיות עמד על עלייה של 0.1%. מספר דורשי דמי האבטלה החדשים ממשיך לשבור שיאים חדשים לאחר שנסק לרמה של 586 אלף אזרחים, והזמנות מוצרים בני קיימא המשיכו לרדת אולם פחות מן התחזיות. הירידה בצריכה גרמה לאפסייד בשיעור החיסכון אשר עלה לרמה של 2.8% מ-2.4% בחודש הקודם ונראה כי אזרחי ארה"ב מעדיפים כיום לחסוך יותר ל"ימים גשומים".

המשמעות של העלייה המהותית במספר דורשי האבטלה היא כי הצריכה הפרטית, המופנית בעיקר למוצרי מותרות, תמשיך להצטמק – וכפועל יוצא מזה, רשתות קמעונאיות רבות יפטרו עובדים ויתקשו לספק תחזיות של מכירות ורווח לשנה הקרובה. לדוגמא – חברת Sears, הרשת הקמעונית הגדולה בארה"ב, ביטלה את מתן תחזית המכירות ל-2009 לאור הציפיות העגומות ואי-הוודאות הגדולה השוררת כיום בין מרבית אסכולות הכלכלנים בעולם.

אתמול פורסמו גם נתוני האינפלציה הנגזרים ממדד ההוצאה והצריכה. התוצאות העידו על המשך ירידת מחירים כאשר המדד ירד בשיעור של 1.1%. כאמור, ירידת מחירים זו, אשר הושפעה בעיקר מירידת מחירי הדלק (1.6 דולר לגלון לעומת 4.5 דולר לפני שלושה חודשים), המזון וירידת מחירים במרבית רשתות השיווק, תורגמה לתמיכה במגזר הצריכה הפרטית.

להערכתנו, ההשפעה של תופעת הדיס-אינפלציה לא תסייע לצרכנים באופן מהותי. למגמות בשוק התעסוקה תהיה השפעה רבה יותר, בצורה משמעותית! להערכתנו, מספר דורשי דמי האבטלה ימשיך לעלות, כאשר מספר האזרחים המקבלים דמי אבטלה עומד כיום על 4.37 מיליון.

העלייה באבטלה ובציפיות העסקיות העגומות ממשיכים ללחוץ את המשכורות וההכנסה הפנויה כלפי מטה – דבר אשר ימשיך להתבטא בביקושים מקומיים נמוכים וימשיך לדחוף את מגזר הצריכה והמגזר העסקי כלפי מטה.

אג"ח

איגרות החוב הממשלתיות הגיבו אתמול לנתוני המאקרו בעליות שערים בנוסף על הירידה במרווח שבין האג"ח הקצר לארוך. הירידה בתלילות העקום האמריקאי נובעת מנהירת משקיעים לכיוון המכשירים הארוכים יותר, לאור התשואות הגבוהות יותר יחסית, ומתוך אמונה כי הריבית המוניטארית תישאר נמוכה לאורך זמן, הציפיות כרגע מדברות על שישה חודשים.

האינפלציה צפויה להמשיך לרדת ותישאר נמוכה גם היא לאורך זמן לאור הלחצים הדיפלציוניים הנובעים מירידה בנכסי הנדל"ן, נכסים פיננסיים, ירידה במחירים הקמעונאיים כתוצאה מהירידה בביקושים המקומיים אשר תימשך גם לתוך 2009, מחנק האשראי והנזילות.

הבנק הפדרלי עשוי להתחיל לרכוש בקרוב את האיגרות הארוכות, כפי שמסר בתחילת החודש, דבר אשר יהווה אפסייד נוסף לאיגרות אלה. המרווח עומד כיום על 127 נקודות בסיס – ירידה של 52% לעומת המרווח באמצע חודש נובמבר אשר עמד על כ-260 נ.ב.

אנו צופים כי העקום ימשיך להשתטח בטווח הקצר ולכן ממליצים להמשיך להחזיק את האיגרת הארוכה. אולם, יש לנקוט משנה זהירות גבוה לאור ביצוע הנפקות מאסיביות של אגרות ממשלתיות בתחילת 2009 לצורך מימון תוכניות החילוץ של הממשל.

בנוסף, יש סבירות גבוהה כי האינפלציה השלילית הצפויה בארה"ב כבר מתומחרת באיגרות החוב, ולאחר ה"מהלך" שביצעו בחודשים האחרונים, התשואות צפויות להתחיל לעלות כבר בתחילת 2009 – דבר אשר ישפיע על עליית תשואות גם במשק המקומי.

יש לציין כי הביקוש לאג"ח הממשלתי עדיין גבוה יותר מההיצע, אך היחס בין הכוחות נמצא במגמת ירידה. במכרז האחרון לאגרות ל-5 שנים, יחס הביקוש-היצע ירד מ-2.44 ל-2.06 ואיגרות החוב נמכרו לפי תשואה של 1.59% - שפל כל הזמנים.

תחזית התשואות של ספרינט לאג"ח ממשלת ארה"ב בחודש ינואר היא: על אג"ח ל-10 שנים – 2.05%, אג"ח ל-5 שנים – 1.45%, אג"ח לשנתיים – 0.95% והמשך השתטחות העקום.

הכותב: האנליסט אריה טל הוא מנהל המחקר בבית ההשקעות ספרינט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully