וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דכאון בהיי-טק

גיא גרימלנד

25.12.2008 / 14:31

יזמים ומנכ"לים הבינו - המצב יהיה הרבה יותר גרוע


בדרך החוצה מהכנס אומר זוהר לבקוביץ', מנכ"ל אמובי, כי בארה"ב האווירה בכנסים מעין אלה היא "הרבה יותר שחורה". דקות ספורות קודם לכן, לפני שסיים חמי פרס את דבריו בנוגע לעתיד ההון סיכון והסטארט אפים, ובדיוק ברגע שהוא אומר כי המשבר הוא גם "הזדמנות גדולה" - שני מנכ"לים של חברות היי-טק שיושבים בצד מרננים שהם לא מצליחים לגייס כסף. אז איפה ההזדמנות?

רבע שעה לאחר מכן בחוץ, יזם אחר, מנסה לפנות לפרס ולשטוח את טענותיו. "בקרנות בחרו שלא להשקיע בשתי החברות הרווחיות שלי", הוא מתלונן. פרס משיב שהמצב לא קל ומציין שיותר חברות מנסות בימים אילו לגייס כסף אבל הרף עולה. המשקיעים כבר לא קופצים על כל חברה.

אם צריך לתאר את האווירה, ששררה באולם כנסים של הבורסה בתל אביב, בו נערך הכנס הקצרצר של איגוד קרנות הון סיכון הישראלי ו-TheMarker - אז שי באנגלית ביטוי מצויין לכך: Doom & Gloom, ובתרגום לעברית - קדרות ואבדון. אווירה לא נעימה.

ד"ר ארנה ברי, יו"ר איגוד קרנות הון סיכון הישראלי, סיפרה כי תעשיית ההיי-טק ספגה מכה לא קלה בשנה האחרונה. "המשבר הפיננסי הנחית מכת מימון על תעשיית ההיי-טק, שגם ככה סבלה ממשבר הדולר".

בהמשך היא מקריאה את אותם מספרים שכולם כבר מכירים: 4,000 מפוטרים בהיי-טק באופן ישיר. 20,000 אלף תעשיות נלוות נסמכות. מדי יום נזרקים לאוויר מספרים חדשים. אף אחד לא יודע מתי בדיוק המטולטלת תעצור, אך דווקא את התשובה לכך חיפשו כ-200 מנכ"לים, יזמים ומשקיעים הון סיכון שהגיעו לכנס. אלא שאף אחד לא סיפק לכך תשובה ברורה.

אחד הבאזוורדים שנזרקו לאוויר יותר מפעם אחת הוא "תיאוריית הברבור השחור" של נסים טאלב. המשבר שפרץ ב-2008 והיכה גם בהיי-טק ובהון סיכון הוא סוג של ברבור שחור. אירוע מכונן שלא ניתן לחזות אותו מראש ושרק לאחר מכן, בדיעבד, נראה שניתן להסביר אותו רציונלית. אלא שנדמה שהסטארטאפיסטים, אפילו עכשיו, שלושה חודשים מאז חודש ספטמבר בו קרס וול סטריט, לא מצליחים להסביר איך באחת הכל התהפך.

"התנהגות המשקיעים כיום היא על סף הפארנוייה. אין לנו מושג מה יקרה", הסבירה מומחית מחברת מגדל שהגיעה להרצות בפני היזמים ולא הוסיפה לשקט הנפשי שלהם. לפחות הם קיבלו הסבר מלמד מה היו הסיבות למשבר.

לאחר מכן הגיעו ההרצאות של ינון ברכה, המנכ"ל של פריים-סנס ועמיחי בן דוד, מנכ"ל אן-טריג. אם ברכה (שהעדיף לא להיות מצוטט) עוד היה אופטימי, איכשהו, וסיפר כיצד למרות המשבר הצליחה חברת סרגון שבה כיהן כסמנכ"ל, הגיע בן דוד וצינן את הרוחות. גם הוא היה מבולבל. אן-טריג, כך סיפר, מוכרת כיום למעלה מעשרה מיליון דולר. "אני מבולבל האם לפעול לפי הראש או הלב" אומר בן דוד, "הלב אומר שיש לך חברה עם טכנולוגיה בשוק צומח שמייצרת עניין. הראש אומר, שלא ייתכן שהמשבר יפסח עלינו".

ליזמים סיפק בן דוד מספר המלצות, ממי שהוא מגדיר כ"דינוזאור היי-טק". בראשן, להעריך שהמשבר יימשך הרבה יותר ממה שצפוי. "אמרו לכם שזה ייקח 24 חודשים, קחו בחשבון שזה ייקח יותר", אמר. לדבריו, יש הבדל ברור בין המשבר של שנת 2000 למשבר הנוכחי. "אז חברות אמיתיות שרדו ויצאו מחוזקות. היום המשבר הוא הרבה יותר גדול".

מצד שני הוא חשף גם נקודת אור: "אף אחד לא יודע מה יקרה אבל בסופו של דבר העליות תהיינה מטורפות והלקוחות יצאו לקניות ויחגגו. אם לא תהיו שם - הגל יחלוף מעליכם. לכן אסור לשים ברקס לגמרי על החדשנות. צריך לשים לב טוב איפה לצמצם". "ואל תשכחו", אמר להם, "כשיורד גשם כולם נרטבים. גם חברות מתחרות".

אחת הבעיות הקשות איתם מתמודדים כיום יזמים היא מימון מקרנות הון סיכון, שהופכות לקשוחות מאוד. פתאום, באבחה, השוק הפך משוק של יזמים לשוק של קרנות. בן דוד הפציר ביזמים לגייס למרות שכיום השוויים לא טובים. "התקופה תעשה סינון בין החברות שיצליחו לגייס לאלו שלא.

"אל תסגרו את החברה שלכם כי העליבו אתכם. אני יודע שזה מעליב, כי גם אני כשהגעתי לקרן הון סיכון והצגתי להם גידול של פי 5 במכירות, משניים לעשרה מיליון דולר - אמרו לי שאני שווה פחות. זה מעליב, אבל זו לא סיבה לא לגייס כסף. אתם לא יודעים מתי זה ייגמר".

וזה בעצם אולי המסר הבולט שעבר כחוט השני בכנס: יש משבר והוא יחריף ב-2009, יותר עובדים יפוטרו, כותרות העיתונים עוד ימשיכו להשחיר, אבל אסור להתייאש לגמרי. צריך לשמר חלק מהעובדים. יש להתמקד בפעילויות ליבה שמכניסות כסף; לעבור למודל שריפת מזומנים רזה מאוד; לקצץ בכל מה שאפשר. הכל כדי לעבור את המשבר, שעדיין אף אחד לא יודע מתי הוא יסתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully