וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנס ישראל וסימנס העולמית תובעות מאהרונסון 80 מיליון שקל בעקבות פרשת השוחד בחברת החשמל

גיא לשם

25.12.2008 / 17:29

החברה טוענת כי אהרונסון הוציא 80 מיליון שקל במרמה מהחברה בשל מעורבותו במתן שוחד לדירקטור חברת החשמל


חברת סימנס העולמית וסימנס ישראל הגישו היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעת ענק בסך 81 מליון שקל כנגד אורן אהרונסון, מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, וכנגד גיסו, שלמה דניאל. בתביעה נטען כי השניים הוציאו מסימנס במרמה סכומים אלה, העבירו אותם לחשבונות בנק של שלמה דניאל ולחברה שבבעלותו, ובחלקם עשו שימוש לצורך תשלומי שוחד.

פרשת השוחד של סימנס ישראל שניתן לדירקטור בחברת החשמל, השופט בדימוס עו"ד דן כהן, נחשפה לראשונה ב-TheMarker בספטמבר 2007. על פי התחקיר העבירה סימנס ישראל לכהן תשלומים כדי לקדם את זכיותיה בחוזים בחברת החשמל לבניית טורבינות לייצור חשמל בהיקף של כ-500 מיליון דולר. התחקיר חשף כי רשות ניירות ערך חשפה רשת מסועפת של חשבונות שבאמצעותם העבירה סימנס ישראל עשרות מיליוני שקלים, שחלקם הגיע לכהן באמצעות חשבונות בבנקים בארה"ב. כהן, שידע על החקירה בעניינו, עזב את ישראל לארה"ב ומאוחר יותר לפרו ומאז לא שב.

לפי כתב התביעה, ניצלו אהרונסון וגיסו דניאל, את מעמדו ותפקידו של אהרונסון בסימנס כדי להביא להתקשרות של סימנס ב-2001 עם חברה בהונג קונג בשם אוקפילד, בבעלותו ובניהולו של דניאל, בהסכם לייעוץ עסקי. אהרונסון יזם את ההתקשרות עם אוקפילד, כביכול לצורך מתן שירותי ייעוץ על ידי אוקפילד בקשר למכרז של חברת החשמל לרכישת טורבינות לתחנות כוח, זאת על אף שעיסוקם של דניאל ואוקפילד הוא בתחום הביגוד, ועל אף שלא היה להם כל ניסיון, יכולת או ידע רלוונטיים בתחום האנרגיה.

לפי כתב התביעה, בדרך זו עלה בידי אהרונסון, דניאל, ואוקפילד, להוציא מקופת סימנס שלא כדין, ב-2002-2005, סכומי עתק בסך של יותר מ-13.5 מיליון יורו (יותר מ-72 מיליון שקל), שהועברו לחשבונות של אוקפילד ודניאל.

לפי כתב התביעה, וכפי שהתברר בדיעבד במסגרת חקירה פנימית כוללת של סימנס שנועדה לשרש נורמות התנהגות פסולות בחברה ובחברות הקשורות אליה, חלק מן הכספים שאהרונסון, דניאל ואוקפילד הוציאו מקופת סימנס הועברו לעו"ד כהן, ששימש בעבר כדירקטור בחברת החשמל, ייתכן כתשלומי שוחד. חלק גדול מהכספים נשאר בידי אהרונסון, דניאל ואוקפילד. את התביעה הגיש משרד תדמור ושות', המייצג את סימנס העולמית בישראל, באמצעות עורכי הדין דוד גדעוני וד"ר איתי פלדור. עם הגשת התביעה שילמה סימנס למעלה מחצי מליון שקל כחלקה הראשון של אגרת בית המשפט.

בעקבות חשיפת פרשות שחיתות של סימנס ברחבי העולם נאלצה הנהלת סימנס להתפטר ותחת ההנהלה החדשה, להוביל מהלך של "ניקוי אורוות" ברחבי העולם, שכלל גם תביעות משפטיות כנגד מנהלים שהיו מעורבים בפעילות פסולה.

בשבוע שעבר נחשף ב-TheMarker דו"ח מפורט של רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), ובו התייחסות למעורבותה של סימנס בתשלומים בעייתים במדינות שונות. בין היתר נזכר החשד ביחס לתשלומים ששולמו, כפי שנטען בדו"ח SEC, לדירקטור לשעבר, דן כהן.

לפי כתב התביעה, אהרונסון לא גילה לסימנס את העובדות בקשר לביצוע העברות הכספים לכהן; את העובדה שלחברת ה"ייעוץ העסקי" אין כל נסיון או ידע רלוונטים; את העובדה כי החברה שייכת לגיסו ומנוהלת על ידו, ואת השימוש שנעשה בייתרת הכספים שהועברו לגיסו ולחברה שבבעלותו. בנוסף, לפי כתב התביעה הוציאו הנתבעים שלא כדין סכומים נוספים מסימנס, וזאת באמצעות העברות כספים, שחלקן נעשו במזומן, בסך כולל של כ-1.5 מיליון יורו (כ-8 מיליון שקל).

אהרונסון כיהן כמנכ"ל סימנס ישראל עד לאחרונה, שאז הופסקה כהונתו לאחר הליכי שימוע שערך לו דירקטוריון סימנס ישראל לקראת פיטוריו. אהרונסון ניסה למנוע את ההליך ופנה לבית הדין לעבודה אך כל טענותיו נדחו על ידי בית הדין, ויחסי העבודה עמו הופסקו. בספטמבר השנה מונה אליעזר טוקמן, למנכ"ל סימנס ישראל.

אהרונסון סרב להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully