וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתאום הכל התהפך

גיא גרימלנד

26.12.2008 / 7:03

דיכאון בהיי-טק



>> בדרך החוצה מהכנס, זוהר לבקוביץ', מנכ"ל אמובי, אומר שהאווירה בכנסים האלה בארה"ב היא "הרבה יותר שחורה". דקות ספורות קודם לכן חמי פרס, מייסד ומנהל קרן פיטנגו, סיים להרצות על עתיד ההון סיכון והסטארט-אפ, ואמר שהמשבר הוא גם הזדמנות גדולה. שני מנכ"לים של חברות היי-טק שישבו בצד והקשיבו התלוננו בתגובה שהם לא מצליחים לגייס כסף.

רבע שעה לאחר מכן, בחוץ, יזם אחר מנסה לפנות לפרס. "בקרנות בחרו שלא להשקיע בשתי חברות רווחיות שלי", הוא מתלונן. פרס משיב שהמצב לא קל, ומציין שיותר חברות מנסות בימים אלה לגייס כסף - אבל הרף עולה.



אם צריך לתאר את האווירה ששררה באולם הכנסים של הבורסה בתל אביב, בו נערך הכנס הקצרצר של איגוד קרנות ההון סיכון הישראלי ו-TheMarker, אז באנגלית יש ביטוי מצוין לכך: Gloom & Doom. או בעברית - קדרות ואבדון. ד"ר ארנה ברי, יו"ר איגוד קרנות ההון סיכון הישראלי, אמרה כי תעשיית ההיי-טק ספגה מכה לא קלה בשנה האחרונה. היא הקריאה את המספרים שכולם מכירים: 4,000 מפוטרים בהיי-טק, 20 אלף בתעשיות הנלוות. מדי יום נזרקים לאוויר מספרים חדשים. אף אחד לא יודע מתי בדיוק המטוטלת הזו תעצור, אך דווקא את התשובה לכך חיפשו כ-200 מנכ"לים, יזמים ומשקיעים שהגיעו לכנס.



אחת הבאזוורדס שנזרקו לאוויר יותר מפעם אחת היתה "תיאוריית הברבור השחור" של נסים טאלב. המשבר שפרץ ב-2008 והיכה גם בהיי-טק ובהון סיכון הוא סוג של ברבור שחור, אירוע מכונן שלא ניתן לחזות, ושרק בדיעבד נראה שניתן להסביר אותו רציונלית. אלא שנדמה שאפילו עכשיו, הסטארט-אפיסטים לא מצליחים להסביר איך הכל התהפך. "התנהגות המשקיעים כיום היא על סף הפרנויה. אין לנו מושג מה יקרה", הסבירה מומחית מחברת מגדל שהגיעה להרצות בפני היזמים.



לאחר מכן הגיעו ההרצאות של ינון ברכה, המנכ"ל של פריים-סנס, ועמיחי בן דוד, מנכ"ל אן-טריג. אם ברכה היה אופטימי, וסיפר כיצד למרות המשבר הצליחה חברת סרגון שבה שימש כסמנכ"ל, בן דוד צינן את הרוחות. אן-טריג, סיפר, מוכרת כיום ביותר מ-10 מיליון דולר. "אני מבולבל אם לפעול לפי הראש או הלב. הלב אומר שיש לך חברה עם טכנולוגיה בשוק צומח שמייצרת עניין. הראש אומר שלא ייתכן שהמשבר יפסח עלינו".



מצד שני בן דוד חשף גם נקודת אור: "בסופו של דבר העליות יהיו מטורפות והלקוחות ייצאו לקניות ויחגגו. אם לא תהיו שם - הגל יחלוף מעליכם. לכן אסור לשים ברקס על החדשנות, פשוט לשים לב איפה לצמצם".



אחת הבעיות הקשות שאיתם מתמודדים כיום יזמים היא מימון מקרנות הון סיכון, שהופכות לקשוחות מאוד. בן דוד הפציר ביזמים לגייס אף שכיום השוויים לא טובים. "התקופה תעשה סינון בין החברות שיצליחו לגייס בין אלה שלא. אל תסגרו את החברה כי העליבו אתכם", אמר.



זה אולי המסר הבולט בכנס. יש משבר, הוא יחריף ב-2009, אבל אסור להתייאש. צריך לשמר את העובדים הנחוצים, להתמקד בפעילויות ליבה שמכניסות כסף, ולעבור למודל שריפת מזומנים רזה. הכל כדי לעבור את המשבר - שעדיין אף אחד לא יודע מתי יסתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully