וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב החינוך: תלמידי ישראל הכי טכנולוגיים, הכי עצלנים ושתויים לעתים קרובות

אור קשתי

26.12.2008 / 10:40

ישראל במקום הראשון בשימוש במחשבים ושליחת מיילים - אבל בשתיית אלכוהול הנוער הישראלי במקום השני



תלמידי ישראל נמצאים במקום הראשון בעולם בהיקף השימוש היום-יומי במחשבים לשליחת אי-מיילים, הכנת שיעורי בית וגלישה באינטרנט וכן בשכיחות השימוש במשחקי מחשב - כך עולה מעיבוד נתונים של "ארגון הבריאות העולמי", שהושלם לאחרונה במשרד החינוך. על פי הנתונים, התלמידים בני ה-11 בישראל נמצאים במקום הראשון בשני תחומים אלה, אך גם עמיתיהם המבוגרים מעט יותר, בני ה-13 וה-15, ממוקמים בצמרת הטבלה הבינלאומית.



המחקר שערך "ארגון הבריאות העולמי" ב-2006, שפורסם באחרונה, בדק נושאים רבים, הקשורים למצב בריאותי ורווחה נפשית של בני נוער בכ-40 מדינות בעולם. בין השאר, השתתפו במחקר: מדינות צפון אמריקה (ארצות הברית וקנדה) רוב מדינות אירופה וישראל. בסך הכל השתתפו במחקר כ-204 אלף בני נוער מרחבי העולם, ובישראל הקיף המדגם 5,350 תלמידים.



לפי הנתונים הבינלאומיים, 50% מבני ה-11 בישראל מקדישים מדי יום שעתיים ויותר לשימוש במחשבים, שאיננו קשור למשחקים. לפחות בתחום זה מקדימה ישראל בשיעור ניכר את המדינות האחרות: במקום השני נמצאת אסטוניה, בה הנתון המקביל הוא 39%. הממוצע הבינלאומי עומד על 23% בלבד. היקף השימוש במחשבים עולה עם העלייה בגיל הנשאלים ומגיע בישראל ל-57% בקרב בני 15. עם זאת, בני שכבת גיל זו נמצאים במקום החמישי בעולם.



באשר למשחקי מחשב מסוגים שונים, נמצא כי 55% מבני 11 בישראל מקדישים לפחות שעתיים ביום לפעילות זו - הרבה מעל הממוצע הבינלאומי העומד על 31%. בני ה-11 מישראל נמצאים במקום הרביעי בעולם (ובני 13 ו-15 במקום החמישי) גם בכל הקשור לשימוש באמצעים אלקטרוניים כדי לשוחח עם חבריהם - בטלפון, בשליחת הודעות טקסט במכשירים ניידים או באמצעות רשת האינטרנט.



לעומת זאת, מבחינת אחוז התלמידים שדיווחו על פעילות ספורטיווית במשך לפחות שעה ביום, נמצאים התלמידים בשליש התחתון בדירוג הבינלאומי, ואילו בני ה-15 מישראל הגיעו למקום האחרון בטבלה. בהתייחס להיקף עישון הסיגריות בקרב בני הנוער עולה מהנתונים כי ישראל נמצאת אמנם במקום האחרון לגבי התחלת עישון, אולם 1% מהבנות ו-4% מהבנים בגיל 11 ציינו כי הם מעשנים לפחות פעם בשבוע. בהשוואה לשאר המדינות מדובר בשיעור גבוה למדי, המציב את ישראל במקום החמישי.



באשר לשתיית משקאות אלכוהוליים, 8% מהבנות ו-19% מבנים בגיל 11 בישראל ציינו כי הם שותים משקאות אלה לפחות פעם בשבוע - מקום שני בעולם, לאחר אוקראינה. המיקום הגבוה נשמר כמעט בכל סוגי האלכוהול - יין, בירה, וכדומה. יתרה מזאת, 3% מהבנות ו-9% מהבנים בגיל 11 סיפרו כי היו "ממש שתויים" לפחות פעמיים - נתונים המציבים את ישראל במקום השישי בעולם. בגילים מבוגרים יותר, נמצאים התלמידים הישראלים במקומות נמוכים (וטובים) יותר בדירוג הבינלאומי.



"באירופה ובארה"ב מתמודדים כבר הרבה שנים עם בעיית השתייה של בני נוער, תופעה שמקבלת לגיטימציה בשנים האחרונות גם בישראל", אומרת גליה שחם, מ"מ מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה ב"שירות הפסיכולוגי-ייעוצי" במשרד החינוך, "בעקבות כך, החלטנו להקדים את ההתמודדות עם הבעיה, באמצעות תוכניות מיוחדות, כבר בכיתה ה', ובאופן דומה להקדים את התוכניות למניעת עישון לכיתה ו'".



בבתי הספר העל-יסודיים פועלים כיום כ-900 מורים, שהוכשרו לשמש מרכזים של כל הפעולות וההנחיות למניעת עישון, אלכוהול וסמים. "קשה להתמודד עם בעיית השתייה של בני הנוער כיוון שהיא נעשית מחוץ לבית הספר", מוסיפה שחם, "למערכת החינוך יש אמנם השפעה, אבל כוחה של המשפחה גדול יותר. זו הסיבה מדוע בכל התוכניות אנחנו מנסים לגייס לצדנו את ההורים".



מהמחקר הבינלאומי עולה עוד כי תלמידי ישראל, בני כל שכבות הגיל שנבדקו, ניצבים במקום הראשון בעולם בדיווח על כאבי ראש 30% בקרב בני 11, שיעור הכפול מהממוצע הבינלאומי, ובמקום הרביעי בדיווח על מצב רוח ירוד (25%) בקרב בני 11, לעומת הממוצע הבינלאומי העומד על 14%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully