וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבססות יתר על תורמים גדולים עלולה להקשות על ארגונים יהודים בארה"ב להתאושש מהונאת מאדוף

נמרוד הלפרן

26.12.2008 / 19:00

נפילה של 40% במספר התורמים לפדרציות יהודיות בצפון אמריקה תוך 20 שנה, לפי "וול סטריט ג'ורנל"



התבססות יתר על תורמים גדולים עלולה להקשות על ארגונים יהודים בארה"ב להתאושש מהונאת הענק של ברנרד מאדוף - יו"ר נאסד"ק לשעבר שנעצר לפני שבועיים ומואשם בהונאת פונזי בהיקף של עד 50 מיליארד דולר. כך לפי מאמר שהתפרסם היום בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" תחת הכותרת "כאשר התורמים הגדולים נופלים, מי יציל את ארגוני הצדקה היהודים?".



ארגונים יהודים שלא למטרות רווח בארה"ב התבססו בשנים האחרונות על מספר קטן יותר של תרומות, בעוד שסכומי כל תרומה גדלו, אמר פרופ' ג'ק ורטהיימר מהסמינר התאולוגי היהודי (JTS) בניו יורק.



מספר התורמים לארגון הקהילות היהודיות (UJC), המייצג 157 פדרציות יהודיות ברחבי צפון אמריקה, נפל בשיעור חד במהלך 20 השנים האחרונות, למרות גידול בהיקף הכולל של התרומות. מספר התורמים לפדרציות צנח מ-814 אלף בשנת 1988 ל-519 אלף בשנת 2006 - נפילה של יותר מ-36%.



הירידה במספר התורמים נמשכה גם בשנה שעברה, ומספרם נפל מתחת לחצי מיליון. היקף התרומות לפדרציות בארה"ב אמנם גדל במונחים ריאלים דולריים, אך למעשה ירד כאשר מקזזים את האינפלציה. קומץ תורמים כבדים הצליח למנוע התדרדרות חריפה יותר של המצב.



הפדרציות העדיפו להתמקד בתורמים הגדולים ביותר, משום שכמות העושר היתה כה גדולה, שנדמה היה כי במונחי עלות-תועלת עדיף להתמקד בהם ולא בתורמים קטנים יותר, הודה סגן נשיא המגבית היהודית (UJA), פול קיין. עם זאת, בעקבות הונאת מאדוף, עשויה המגבית היהודית לאמץ אסטרטגיה חדשה של הרחבת מספר התורמים. מנגד, בכירים אחרים בקהילה היהודית בארה"ב מאותתים על כוונתם לדבוק במודל התורמים המעטים אך הכבדים, וכבר פועלים לגיוס תרומות גדולות במקום הכסף שאבד בהונאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully