וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר צפוי להפחית שוב את הריבית במשק

מוטי בסוק

27.12.2008 / 16:04

שנת 2009 תיפתח עם ריבית נמוכה מאי פעם - ל-1.5%-2%. בבנק ישראל כועסים על בנקים מסחריים שלא יעבירו הפחתות למגזר העיסקי ולמשקי הבית

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יודיע מחר בערב על הפחתה ריבית הבסיס במשק בינואר 2009 בשיעור של 0.75%-0.5% או 1.0%. ריבית בנק ישראל, שעומדת היום על 2.5%, שיעורה הנמוך ביותר אי פעם, תפחת ל-2.0% ואולי אף ל-1.50%. שיעורים שעד לא מכבר היו מעבר לתחום האפשרי. בינואר 2008 היתה ריבית בנק ישראל 4.25% ובינואר 2007 על 4.50%.

בבנק ישראל קיים כעס רב ואף חוסר אונים, לאחר שבנקים מסחריים מרכזיים חרגו לאחרונה מכללי המשחק הקבועים עם בנק ישראל, והחליטו על דעת עצמם שלא להעביר את מלוא הפחתות הריבית של בנק ישראל לציבור הרחב, באמצעות העלאה דרסטית בריבית הסיכון. זאת למרות שרמת הסיכון של מרבית משקי הבית נותרה ללא שינוי. לפי שעה לא ברור כיצד יתמודד הנגיד פישר עם התופעה.

בכירים בבנק ישראל אמרו בסוף השבוע, כי תחושתם היא כי הנגיד כבר קיבל בינו לבין עצמו את החלטת הריבית לינואר, למרות שדיוני הריבית בבנק ישראל יסתיימו רק מחר בצהריים, הוא שומר בינתיים את ההחלטה לעצמו. לפי חוק בנק ישראל, החלטת הריבית היא החלטה אישית של הנגיד.

פישר יוריד את הריבית במשק בינואר בראש ובראשונה בשל החלטת נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב, בן ברננקי, מה-16 בדצמבר להוריד את ריבית הבסיס בארה"ב בצורה דרסטית ומפתיעה, מ-1% לטווח של 0.25%-0%. ישיבת הריבית הבאה של הפד תתקיים ב-28.1.09, יומיים לאחר הודעת הריבית הבאה של בנק ישראל. בעקבות הודעת ברננקי גדל פער הריביות בין ישראל לארה"ב מ-1.5% לעד 2.5%. פער לא רצוי למשק הישראלי.

למחרת הודעת בן ברננקי התקיימה בבנק ישראל ישיבה של הצמרת המוניטרית של הבנק בראשות הנגיד. הערכה בבנק היתה כי הנגיד יוריד את הריבית במהלך דצמבר פעמיים, כולל מחר, ובסך הכל ב-0.75%.

בכל אחד מהחודשים אוקטובר ונובמבר הוריד פישר את הריבית פעמיים, במועד חריג ובמועד הרגיל בסוף החודש. בשני החודשים היה סך ההורדה 0.75%. אם פישר יוריד את הריבית מחר ב-1.0%, אפשרות בהחלט אפשרית, תהיה זו הורדת הריבית הגבוהה ביותר בעידן שלו בבנק, מאז נכנס לתפקיד ב-1.1.05. אולם לא מדובר בהורדה הגדולה ביותר בהיסטורית הבנק.

לפי נתונים שבנק ישראל פירסם לאחרונה, שוק ההון בישראל צופה לאינפלציה של 0.1% ב-2009. הורדת הריבית תשרת, לפי הנגיד, גם את רצון בנק ישראל לתמוך בצמיחה ובתעסוקה במשק ב-2009, הצפויה להיות שנת מיתון. ריבית נמוכה תסייע למהלך אחר של פישר, תמיכה בשקל נמוך באמצעות רכישה מאסיבית של דולרים. הורדת הריבית תתמוך גם בתוכנית המוניטרית החדשה של בנק ישראל, שפורסמה בשבוע שעבר, שאחת ממטרותיה להגביר את הנזילות במערכת הפיננסית.

בבנק ישראל מאוכזבים מהחלטת בנקים מסחריים להעלות בצורה ניכרת את ריבית הסיכון, ובכך לבטל או לצמצם את השלכות מדיניות הפחתות הריבית של הבנק למגזר העיסקי ולמשקי הבית. בסוף השבוע שעבר לא היה ברור אם הנגיד מתכוון לפעול בתחום זה מעבר לפניות לרצונם הטוב של ראשי מערכת הבנקאות. באוצר הזכירו בהקשר זה כי בנק לאומי שייך עדיין למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully