וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה שבה השוק הישראלי יישר קו עם העולם

TheMarker

28.12.2008 / 7:00

סיכום 2008



>> 2008 היתה השנה שבה שוק ה-IT הישראלי התאים את עצמו לשאר השווקים העולמיים. השוק הישראלי של 2008 אמנם שונה מהשוק העולמי, אך הוא קרוב אליו הרבה יותר משהיה בשנים האחרונות. דמיון נוסף לשוק העולמי התגלה בחודשים האחרונים, כשהתברר לכולם שלמרות הקולות שדיברו על חוסנו של השוק המקומי, המשבר הגיע גם לישראל.

התקציב כבר לא גמיש: במשך שנים ניהלו ספקיות המחשוב הישראליות קרבות התשה עם לקוחותיהן בכל הנוגע לביצוע פרויקטים: הלקוחות בחרו בחברה שהגישה את ההצעה הזולה ביותר למכרז, שרק חיכתה להזדמנות הראשונה להצביע על סעיפי "שיפור ושינוי" שידרשו התאמות בחוזה, בעיקר בתקציב ובזמני הביצוע. כך נהפכו החוזים של פרויקטי המחשוב הגדולים ללא יותר מטיוטות, שמרוב מחיקות כבר לא רואים בהן את החוזה המקורי. ככה זה כשפרויקטים נמשכים עשר שנים.



ואולם, השנה נהפך בראשונה "חוזה מתארך" שכזה לעילה לתביעה בבית משפט: חברת הביטוח הראל תבעה את נס טכנולוגיות על הפרת חוזה, שתקציבו התנפח מ-3 מיליון שקל ל-20 מיליון שקל. לנס זה עלה בסוף 80 מיליון שקל.



הלקוחות הבינו שהם לא חייבים להמשיך: אחרי שנים שבהן פרויקטים אדירי ממדים נמתחו על פני שנים ארוכות ותקציבים הוכיחו אלסטיות כמעט אינסופית, הבינו הלקוחות שכדאי להפסיק פרויקטים שנידונו לכישלון, למרות ההוצאות. הרמטכ"ל גבי אשכנזי ביטל את פרויקט ה-ERP הצה"לי, שעלותו הוערכה במיליארד שקל. הפרויקט בוטל עוד לפני גמר שלב האיפיון, שנמשך שנתיים. בנוסף, הפניקס ביטלה את פרויקט איחוד מערכות הליבה שסאפיינס היתה אמורה לנהל.



מפרקים את הגדולים: לצד ביטולם של פרויקטים גדולים שכבר החלו, ירד השנה גם מספר הפרויקטים הגדולים המתוכננים. הם לא בוטלו אלא פורקו לכמה פרויקטים קטנים עם רמות סיכון נמוכות יותר.



הספקיות התחילו לחשוב פעמיים: גם ספקיות המחשוב הבינו שהן לא צריכות לגשת לכל מכרז. עלויות הגשת הצעה, ניתוח סיכונים וחשש מתביעות נהפכו לגורמים מרכזיים בקביעת כדאיות. השנה, אף אחד כבר לא הסתכן בפרויקט כושל, בוודאי שלא כשהוא צפוי למצוא את עצמו בקצה הלא נכון של תביעה משפטית. מגמה זו צפויה להתחזק לאור הכישלונות המתוקשרים בניהול הפריימריז הממוחשבים - פרוייקטים קטני היקף מבחינת תקציב, אך בעלי תהודה ציבורית עצומה.



השוק הישראלי הפסיק להיות אי: רגולציות אמריקאיות והמשבר בכלכלה העולמית הפכו את הפיטורים וירידה בהכנסות לחלק מסדר היום של שוק ה-IT הישראלי. השוק הישראלי, כמו תמיד, ימשיך להיות בעל מאפיינים הייחודיים לו, אך מי שחשב שהשוק הוא אי שמשי יאלץ למצוא מקום חדש לתלות בו את הערסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully