וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית ירדה, למה אני לא מרגישה בכך?

TheMarker

28.12.2008 / 7:00

אני רק שאלה



נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הוריד באחרונה את הריבית ל-2.5%, אבל הבנקים לא עושים כמוהו ולא מורידים ריבית ללקוחותיהם. האם אין לאוצר או לבנק ישראל שום כלי או "שוט" חוקי שיאפשר להם לכפות על הבנקים להפחית את הריבית גם ללקוחות?

נעמי פ.



לא - אין להם. הבנקים הם מתווכים פיננסיים שמטרתם להרוויח כסף מפערי ריביות. אם הם יכולים ללוות מבנק ישראל כסף בריבית של 2.5% לשנה ולהלוות אותו בריבית של 8% לשנה (כי מספיק לקוחות מוכנים לכך), כך הם יעשו. מה שאמור למנוע מהם לעשות כן זו התחרות מול בנקים וגופי הלוואה אחרים. אם אחד הבנקים יתחיל לחלק הלוואות ב-7% או 6% לשנה, שאר הבנקים יתקשו להישאר אדישים, ויצטרכו ליישר קו.



כרגע זה לא קורה משום שהבנקים חשדנים מאוד וחוששים מיציבות הלקוחות - ולכן "שוט" התחרות אינו יעיל מספיק. אם המצב הכלכלי יתייצב והחשש של הבנקים יירגע, התחרות תתחדש והריביות יירדו.



מי שבכל זאת יכול לקבל כיום הלוואות בריביות נמוכות הם לקוחות שיכולים להציג ביטחונות טובים וגבוהים ביחס להלוואות שהם נוטלים. לקוחות כאלה יוכלו גם כיום ליהנות מרמת ריביות נמוכה מאוד.



אגב, לא מדויק לומר שהפחתת הריבית של בנק ישראל אינה מחלחלת מטה כלל. ישנם לקוחות רבים שריבית ההלוואה שלהם צמודה לריבית הפריים. ריבית הפריים, שאינה צמודה למדד ורמתה כיום 4% בשנה (1.5% מעל לריבית בנק ישראל), היא הנמוכה ביותר בהיסטוריה של ישראל. לקוח שהריבית שלו נגזרת מהפריים נהנה אוטומטית מהפחתות הריבית של בנק ישראל, והוצאות הריבית שלו ירדו בחודשים האחרונים בשיעור דרמטי.



-



ריבית הפריים



ריבית לטווח קצר שניתנת ללווים נבחרים (לווי פריים). משמשת כבסיס לקביעת ריבית בהלוואות רבות. ריבית הפריים, שכיום היא בשיעור של 4%, גבוהה ב-1.5% מריבית בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully